Gå til innhold

Sapphire 4870 TOXIC temperatur

mortdal

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygget meg ny pc med blant annet sapphire radeon 4870 TOXIC 1 GB skjermkort.. Men jeg synes det er så varmt.. Selv når jeg kjører full guffe på vifta, kommer ikke temperaturen lengre ned enn 44 grader på DispIO og skyggelegging ifølge everest, og 52 grader på MemIO, når kortet er idle! (hva er foresten dispIO? Og med vifta på 25%, som jeg må ha den på hvis det skal være stille under musikkproduksjon er tallene 50 (skygge) 60 (MemIO) og 52 (DispIO). Synes dette er høye verdier, spesielt med tanke på at prosessoren ligger og koser seg på 33 grader på begge kjernene (E8500).

Høres dette greit ut eller er kjøleren montert dårlig eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greie temper, 70-80C load burde også være ok, rundt 90 liker jeg ikke av stabilitetsårsaker og over er ikke bra.

Men tviler på at CPUen din er på 33C... Ligger som oftest 40C eller høyere ved tomgang og i kjernen om du ikke leser av HKet sin egen sensor som aldri er helt nøyaktig.

Men det er ingen temp sensorer på 45nm CPUer.

Lenke til kommentar

Vel Everest sier at jeg har 34 grader på begge kjernene nå, og 21 grader på "CPU" (det er vel kanskje HKs sensor.. Har egentlig ikke så vanskelig for å tro på det, da jeg har en P4 3.2 GHz jeg greier å holde på 42 grader med en kjøler som ikke er halve størrelsen av den jeg har puttet på E8500 nå.. Hvor kommer de kjernetemperaturene fra i så fall, om de ikke kommer fra sonsorer i prosessoren?

Men betryggende å høre at temperaturene på 4870 skal være urovekkende høye da :-P

Lenke til kommentar

Alt som måler på 45nm er feil og ikke helt korrekt, dette er ett kjent fenomen.

Det eneste jeg tar som en godkjent pekepinn hittil som ikke har gitt rare temper ved verken load eller idle er RivaTuner med Core plugin :p

Dog er ikke tempen helt nøyaktig for 45nm her heller, men ellers en veldig god pekepinn.

Lenke til kommentar

Synes ikke jeg får rare temperaturer i det hele tatt da.. Temperaturen stiger og synker helt i tråd med hvor mye last som kjøres på, og kjernene reagerer veldig likt.. Stemmer også bra med hva jeg kjenner når jeg tar på kjøleren.. Merker knapt at det er noe temperatur på varmerørene til cpu kjøleren, men det kjennes godt varmerørene til gpu kjøleren.. Det er vel mulig at problemene du snakker om har blitt løst vel? Man kan jo ikke ha prosessorer som ikke rapporterer ca korrekte temperaturer, da blir jo viftestyring helt umulig..

Lenke til kommentar

Om du tar ett forum søk så vil du straks se problemet med 45nm og nøyaktige temp målinger :p

Dette er ganske kjent, den synker og stiger men viser ikke korrekt.

Problemet man oftest ser er ulogiske temperaturer, altså med luftkjøling vil du slite med å oppnå temper nært romtemp.

Og du jo nærmere romtemp du vil jo mer heftig luftkjøling må du ha, og da ender vi opp med orkaner og sølv bokstavelig talt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...