Gå til innhold

Billigste free-to-air mottagere for bakkenettet?

Anbefalte innlegg

Hei

Har lett, søkt og prøvd å finne uten å lykkes.

Er det noen som vet hva som er billigste dekoder som kan ta NRK-sendingene?

I alle andre land som har innført digitalt bakkenett så selges billige dekodere for kun gratis-kanalene (tilogmed i sverige) men i Norge så finner jeg kun dekodere beregnet på at man skal kunne dytte inn kodekort.

Er det noen utenlandske free-to-air som støtter MPEG4?

Eller må man kjøpe en full dekoder og lime igjen slotten?

(Nei, jeg skal ikke ha TV2 eller andre betal-kanaler, hverken nå eller siden. Jeg kjøper heller DVDer for de seriene jeg har lyst til å se)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har lett, søkt og prøvd å finne uten å lykkes.

Er det noen som vet hva som er billigste dekoder som kan ta NRK-sendingene?

I alle andre land som har innført digitalt bakkenett så selges billige dekodere for kun gratis-kanalene (tilogmed i sverige) men i Norge så finner jeg kun dekodere beregnet på at man skal kunne dytte inn kodekort.

Er det noen utenlandske free-to-air som støtter MPEG4?

Eller må man kjøpe en full dekoder og lime igjen slotten?

(Nei, jeg skal ikke ha TV2 eller andre betal-kanaler, hverken nå eller siden. Jeg kjøper heller DVDer for de seriene jeg har lyst til å se)

Den billigste jeg har sett har vært Sagem boksen som har kostet kr.599 på Expert(eller Elkjøp?) . Dette var pris uten noe abbonement eller smartkort. Nå får du gratis smartkort for TV2,lokaltv og åpen kanal så med mindre du er allergisk mot disse kanalene så er det jo like godt å ta med seg det som er gratis ;)

MPEG4 DVB-T free to air mottagere har jeg ikke sett i Norge enda. De jeg har sett er i Danmark og Tyskand og stort sett er de betydelig dyrere enn de billigste boksene godkjent for Norsk bakkenett.

Til NRK i bakkenettet trenger en selvfølgelig ikke noen godkjent dekoder. Du kan velge en hvilken som helst dekoder som støtter standardene som benyttes i bakkenettet.

Du kan likevel risikere litt trøbbel ved å kjøpe en ikke godkjent mottager siden utenlandske DVB-T MPEG4 mottagere kan ha mangler på en rekke områder ( spesielt lyd og undertekst) . For å fungere med NRK så må dekoderen må støtte bl.a. DVB-T, MPEG4/H.264 HDTV og SDTV, HE-AAC lyd,DVB teksting(dvb subtitles).

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bare bra at man ikke tilbyr bokser uten kortløsning i norge. Vil man oppgradere så slipper man å bytte mottaker, noe som både øker annenhåndsverdien ved vidresalg og den økende miljøbelastningen en slik utskiftelse faktisk er.

En annen ting er at man ikke klarer å få skikkelige tunere, ala de som Force hadde til Parabol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...