Gå til innhold

Spørsmål ang Sjåførkort


jur_gus

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har det seg sånn at jeg har oppkjøring på Lastebil om torsdag.

 

Jeg lurer på dette sjåførkortet det er så mye snakk om, dette må bestilles hos Satans Vegvesen til 550kr?!

Hvor lenge er dette kortet da gyldig?

Det er ikke slik at jeg må bytte ut dette hvert år?

 

Har ikke jobb med klasse C kjøring. Så det måtte isåfall ha vært for og ha, i tilfelle (rottefelle)!

 

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjåførkorta er gyldige i 5 år, også må dem byttes ut. Må møte opp personlig på biltilsynet å søke om det og betale det, også kommer det i posten i løpet av ei uke eller 2.

 

Når det gjelder førerkort, innbiller jeg meg at det fortsatt er 10 års gyldighet på lastebil, fram til det nye yrkessjåførdirektive trer i kraft den 10/9 2009. Buss fikk 5 års gyldighet den 10/9 2008, siden dem var et år tidligere ute med yrkessjåførkompetansekravet. (men for all del...har du hørt noe annet så er det sikkert rekti, men ut i fra hva man leser i yrkessjåførforskriften å førerkortforskriften, så er det sånn)

Lenke til kommentar

Takk da fikk jeg svar på det jeg lurte på.

Ja jeg fikk 10år på buss.

Men pratet med trafikkskolen idag og de pratet om 5år.

Selv mener jeg og ha hørt det du sier!

 

Skal ikke være lett med alle disse forskriftene

Lenke til kommentar
Takk da fikk jeg svar på det jeg lurte på.

Ja jeg fikk 10år på buss.

Men pratet med trafikkskolen idag og de pratet om 5år.

Selv mener jeg og ha hørt det du sier!

 

Skal ikke være lett med alle disse forskriftene

nei, forskriftene er ikke lette. Jeg har kjørt lastebil i 2 år, å skal begynne å kjøre buss snart, å siden jeg er under 23, må jeg ha yrkessjåførkompetansekurset på 70 timer. Men det finnes ikke :D Er EN skole i landet som har kompetanse tel å føre kurset på 70 timer, men dem har ingen planer om å holde kurs de neste 6 måndene i allefall. Så jeg står telbake som en taper i forhold tel de latterlige reglene folk med litt for lite kunnskap å litt for mye makt lager. Å ta kurs er greit nok, men da skal det i allefall være minst ETT tilbud. Latterlig å kreve kurs av folk som ikke finnes.

Lenke til kommentar

Helt høl i huet det oppleget der.

De kommer til og miste utrolig mange "dyktige" sjåfører på den måten.

 

Du veit ikke om det kurset du må ta hvert 5år er det samme på både C og D?

 

De kursene kan vel bedriftene innad kurse?

Lenke til kommentar

har lest litt av hvert om forfriskningskurset jeg, å vegvesnet, yrkessjåførforskriften, lovdata å førerkortforskriften har vel 4 ulike svar. Noen av dem har skrevet at opplegget er under foreløpig utarbeiding, siden de første kursa ikke skal avholdes før i 2013. Ellers var det snakk om at så å så mye av kjøringa skulle være på hvert kjøretøy, å så å så mye undervisning tel hvert kjøretøy. Men TRUR, uten at jeg har fått det bekrefta av noen oppegående kilder, at det holder med 35 timer til sammen på C og D.

 

Å angående det å misste mange gode sjåfører, trur jeg faktisk ikke det blir sånn. Vanlig system i dag er at en del møter opp på aetat, prøver ymse jobber, viser at dem ikke eier kundeservice, annsvarsfølelse, å er generelt uduglig. Hva gjør aetat da? JO, dem sender dem på en trafikkskole, så blir dem yrkessjåfører å problemet er løst. Så er VI som yrkessjåfører som må slite med dissa ufyslige "kolegaene" som ikke eier moral, annsvarsfølelse eller holdninger å kjører uansett pris bare dem får penger tel røyk å cola (alle er selvsagt ikke sånn, men jeg møter sjåfører daglig, å vil si det er LANGT fler av dem i vårt yrke enn i andre yrker). Så jeg trur at pga all den obligatoriske kursinga, er det DISSA folka vi misster, mens dem som er oppegående med klare mål, gjennomfører alle kursa med et smil om munnen. Det som mangler nå, er at det blir gjort noe med importen av utenlandske sjåfører. Om pessimistene hadde forsvunnet, å de utenlandske hadde forsvunnet, ville de resterende med gode holdninger å smil om kjeften (som selvsagt er medlem i fagforeninga), greid å presse lønningene opp til et aksetabelt nivå.

 

For å gi et lite hint om hvordan det står til, så er gjennomsnittslønna til en langtransport-sjåfør omtrent den samma nå, som den var på slutten av 70-tallet. For distribusjonssjåfører, så er den akkurat det samma som den var på midten av 90-tallet. Å grunnen tel det, er at vi har for mange pessimister i yrket som ikke GIDDER å melde seg inn i fagforeninga, å heller velger å sitta for seg sjøl å suttre, framfor å la noen som vil gjøre no med det, ta seg av det. Sjøl er jeg selvsagt organisert, men hva hjelper det når jeg er den eneste i min bedrift som er det? Hadde halvparten vært organiserte, kunne NTF gått inn å drivi lønnsforhandlinger, men så lenge jeg er EN, så er ikke det realistisk

Lenke til kommentar

Det blir ihvertfall veldig morsomt og se hvordan de kursene blir lagt opp!

 

Jeg tenkte mer på de sjåførene som har hatt lappen i alle år, og bare bruker den "litt"

hva de tenker nå som de da må ut med så mye(?) penger for og fornyet det.

 

De jeg har snakket med ang dette som ikke har jobb som sjåfør, sier at de ikke kommer til og betale i dyre dommer for dette kurset. Og mister heller da lappen..

 

Men klart at yrkessjåførene vil vi jo alltid ha..

 

Jeg har hørt veldig mye negativt om NTF, som at de sitter litt for lenge på "gjerde" og venter.

Har du dannet deg noe inntrykk av de?

Endret av jur_gus
Lenke til kommentar
Det blir ihvertfall veldig morsomt og se hvordan de kursene blir lagt opp!

 

Jeg tenkte mer på de sjåførene som har hatt lappen i alle år, og bare bruker den "litt"

hva de tenker nå som de da må ut med så mye(?) penger for og fornyet det.

 

De jeg har snakket med ang dette som ikke har jobb som sjåfør, sier at de ikke kommer til og betale i dyre dommer for dette kurset. Og mister heller da lappen..

 

Men klart at yrkessjåførene vil vi jo alltid ha..

 

Jeg har hørt veldig mye negativt om NTF, som at de sitter litt for lenge på "gjerde" og venter.

Har du dannet deg noe inntrykk av de?

Jeg har et helt klart inntrøkk av NTF. De suger! Skal man drive ei fagforening, så må man ha sterke meninger. Det er det TO typer folk som har. De som vil no å jobber mot et bestemt mål, å de som sitter på ræva å suttrer å uten no mer mål enn det. NTF består slik jeg har fått inntrøkk av, kun av siste typen. Har vært i kontakt med dem angående ymse problemer av den typen fagforeninga skal ta tak i, men for dem er saken hennlagt med det samma dem slenger på røret etter å ha snakka med deg første gang. På den annen side skjønner jeg at det er vansklig å drive ei fagforening for ei yrkesgruppe som gir blaffen, å det at bare brøkdelen gidder å melde seg inn gjør at dem ikke kan begynne å forhandle med noen, ettersom detta kun blir på vegne av ett å to medlemer. Skal man forhandle, så er det kun mulig å gjørra det på vegne av en større gruppe arbeidere i en bedrift. Derfor velger jeg å værra medlem, sjøl om det ikke er hjelp å få, nettopp for å gå forran som et godt eksempel å værra av de som faktisk HAR verva seg, framfor å værra av den delen som gir blaffen.

 

Angående kurset, så misster man ikke lappen hvis man ikke tar det. Man misster rettighetene tel å kjøre tungtransport mot betaling. Dvs at om du er snekker å låner en lastebil en dag for å kjøre et plankelass tel byggetomta, så er det greit. Har du en campingbuss, eller en veteranlastebil du pussler med, så kan du også kjøre dem, men du kan IKKE ta på deg feks å kjøre et vogntog tur-retur trondheim ei helg, mot betaling eller hvis det er gods ombord. Et problem i framtiden blir jo at folk som har tatt tungbilsertfikat i gamle-dager, har finni seg en ny jobb, MEN som gjerne kjører litt i ferier å helger for å opprettholde kunnskapene å interessen, de blir å droppe det kurset å heller greie seg uten de 2 måndene kjøring i året. Er slike folk som gjør at yrkessjåfører på heltid får ferie, lørdagsfri, får værra sjuke, osv. I framtiden kommer det til å gå mye hardere uttover de faste sjåførene, i form av mindre ferie å lenger arbeidsuker, da de rett og slett ikke har noen tel å erstatte seg. Men for all del...det jeg ser mørkest på i yrket, er importen av utlendinger. Problemet er ikke at de jobber, problemet er at de godtar lønninger som er helt umennsklige i norge, men dog gode i øst-europa. De tjener selvsagt på det, men vi nordmenn, blir nødt til å finne oss i de samma lønningene, for at vi ikke skal få fyken å bli ertatta med en litauer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...