ole-c Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg har fått tak i release your potentional aka ryp. Jeg har fyllet inn fett prosent, vekt osv.. Nederst er det flere faner. Skal jeg trene grunnprogram ryp eller ekstrem muskelvekt? Hva er roing bredt? Hva er forbrenning, aerob? Hvorfor står det at jeg skal ta 4 i arnold press, når jeg skriver at jeg tar 6? Skal jeg bruke kostholdplanen? Skal jeg bruke kalorikalkulator? Hva er poenget med ukeloggen? Når bør jeg spise? Hva bør jeg spise? Hvor lenge bør jeg sove? Hvis du er en RYP ekspert, kan du adde meg på msn, så er det lettere å snakke, spør i pm eller send email i pm. Det ble veldig mange spørsmål nå, men jeg er noob i trening Kan også nevne at poenget er at jeg vil se bra ut. Trenger ikke små kompakte muskler, vil ha mest muskler for minst mulig slit Gjerne luft inni Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 - Du skal ta grunnprogram. - Roing bredt grep - Forbrenning er at du bruker opp energi (kj/kcal). Aerob trening er trening som tar lengre tid. Det går på pust osv osv. Det har å gjøre med ATP, mitokondriet og pyrodruesyre, og at du får nok oksygen til cellene å gjøre. Vet ikke hvor på det rene du er med dette. Det er det motsatte av anaerob trening, som er kortvarig. Du kan yte litt ekstra anaerobt (an = uten, aerob = luft, UTEN LUFT) men du vil få melkesyre etter kort tid, dvs at du musklene sier stopp. - Du skriver inn hva du greier å ta ti kontrollerte repetisjoner (reps) med, i ditt tilfelle 6. De første treningene skal du ta mindre enn du greier, på aller første trening er det 60% av hva du klarer, nesten halvparten (10RM*0,6). Hadde du tatt den vekten du greide fra starten ville det blitt 10RM (den største vekten du kan ha på med 10 sammenhengede kontrollerte reps) * 1. Du begynner lettere for å forberede muskelen og for å unngå skader. - Det er ikke noe som heter å få mest mulig muskler til minst mulig slit. Du må trene og trene, og trene enda mer. Men ikke overdriv. Det nytter ikke å sitte i sofaen hjemme og ta 5 armhevninger annenhver dag (selv om dette er bedre enn ingenting) for å få store muskler. Du vil ikke kunne greie å trene over noen lengre periode om dette er innstillingen din, og om du trenger hjelp til å komme i gang. Lenke til kommentar
ole-c Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Takker for svar. Hva er nedtrekk, smalt? Hva er roing, bredt? Hva er bicepscurl? Hva er franskpress? Når det står at jeg skal ta Forbrenning, aerob i 20-30min, nøyaktiv hva betyr det at jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det står en veiledning til alle øvelsene inne på nettsiden til TN, let og finn den Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hvordan er reverse crunches kontra sit-ups? Er det noen muskler man trener mindre eller ikke i det hele tatt når man tar reverse crunches? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Sit-ups er ei øvelse som trener hofteleddsbøyerne i stor grad og kan være problematisk for endel av oss som har kranglete rygger. Reverse crunch trener magemusklene uten å aktivere hofteleddsbøyerne og er sånn sett ei bedre mageøvelse enn sit-ups. Reverse crunch er også snillere mot ryggen. Lenke til kommentar
Nash Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hadde vært flott dersom gymlærere visste dette før de hiver oss innpå en annen runde med 30 sit ups Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Gymlærerne vet jo ingenting virker det som. Tror de baserer alt de kan på lærebøker som er flere tiår gamle og ting de lærte på idrettsgymnas for 20 år siden. Det er jo fullstendig utdatert. Sitat min gymlærer: "Proteintilskudd har bare noe for seg for de som trener hardt og intensivt på profesjonelt nivå, hver dag i uken." "Kreatin gjør at kroppen slutter å produsere kreatin selv." "En laksemiddag dekker behovet for omega-3 hele uken." Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Les igjennom RYP-programmet på tn.no. Det er gratis og der får du svar på alle dine spørsmål. Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Kan man ta vanlig markløft i stedefor strake markløft? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Ja, men da bør du vurdere å ta frontbøy istedet for knebøy, siden korsryggen blir mer sliten av vanlig markløft. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Sikker på dette? Jeg har hørt motsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå