Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattetentamen i morgen. Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei jeg har mattetentamen om noen dager. Det jeg sliter med i matte er tekstoppgaver, vet ikke hvordan jeg skal regne de ut eller hva jeg skal bruke til å regne ut. Noen som kan gi meg noen oppgaver også kan jeg regne ut?

Del 1 av matte tentamen:

Brøk(trenger hjelp)

Prosentregning

Algebra

Gange, dele, pluss, minus

sansynlighets regning(trenger hjelp)

Funksjoner(trenger hjelp)

Standarform

Statestikk

Del2 av matte tentamen:

Geometri

Formler til problemløsning(trenger hjelp)

Målestokk

Valuta(trenger hjelp)

Pytagoras(trenger hjelp)

Sannsynlighet

Fint hvis dere kan gi meg noen oppgaver og forklare det i fet skrift(det jeg trenger hjelp til) Takk for all hjelp :thumbup:

Endret av riskake90
Gjenopprettet innlegg fjernet av brukeren selv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig for oss å lage oppgaver til deg ettersom vi ikke har så veldig god kjennskap til hvor avansert ditt pensum er og hva du kan. Jeg ville foreslått at du fant frem noen oppgaver fra oppgaveboken og la dem ut her, så kan vi løse dem og forklare dem for deg.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Nils er i byen. Han går forbi en butikk. Der er det 25% avslag på en bukse. Buksa kosteropprinnelig 550kr. Hvor mye skal nils betale får buksa?

Bukse 550kr

avslag 50%

550*50=27500

dele på 100 =275kr.

Nils betaler 255kr for buksa, Det jeg ikke skjønner er at jeg trodde jeg skulle trekke fra 275 fra 550? Skal jeg det når det er avslag?

Endret av riskake90
Gjenopprettet innlegg fjernet av brukeren selv
Lenke til kommentar
Det er vanskelig for oss å lage oppgaver til deg ettersom vi ikke har så veldig god kjennskap til hvor avansert ditt pensum er og hva du kan. Jeg ville foreslått at du fant frem noen oppgaver fra oppgaveboken og la dem ut her, så kan vi løse dem og forklare dem for deg.

Mvh Håkon

Kan lage en.

Nils er i byen. Han går forbi en butikk. Der er det 25% avslag på en bukse. Buksa koseter opprinnelig 550kr. Hvor mye skal nils betale får buksa?

Bukse 550kr

avslag 50%

550*50=27500

dele på 100 =275kr.

Nils betaler 255kr for buksa, Det jeg ikke skjønner er at jeg trodde jeg skulle trekke fra 275 fra 550? Skal jeg det når det er avslag?

Når det er avslag skal du trekke ifra avslaget ja, men når det er 50% avslag vil jo avslaget være like stort som det som står igjen etter at avslaget er gjort. Hvis du har noe som koster 100NOK som er på tilbud med 30% avslag vil avslaget være på 30NOK, og prisen være 100NOK-30NOK, altså 70NOK.

Lenke til kommentar
Kjør på med noen brøker du :thumbup:

2*3 (klarer ikke å stile de opp på data

4 8

2-3

4 8

nevner er nederst og teller øverst?

Har litt problemer med å tyde de regnestykkene der, men er det noe sånt som (2/4)*(3/8) og (2/4) - (3/8) du mener?

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det er en stund siden jeg har hatt om akkurat dette her og kan ikke helt sikkert si hva en uekte brøk er, men jeg tror det er en brøk der telleren er større enn nevneren, f. eks 8/4. Regnemåten burde være helt den samme som med alle andre former for brøk, men dette er jeg som sagt ikke helt trygg på.

Lenke til kommentar

Nei, å dele på ein brøk er det same som å gange med brøken snudd opp ned:

chart?cht=tx&chl=\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{a}{b}\cdot \frac{d}{c}

Forkorting kan du gjere om du har produkt både i teljar og nemnar, og det er like ledd. Er det summar kan det vere du kan faktorisere so du får produkt med like ledd. Til dømes

p><p>

Ein uekte brøk er om du teljaren er større enn nemnaren. Du kan skrive den om til summen av eit heiltal og ein brøk, om det var det du tenkte på, t.d.:

chart?cht=tx&chl=\frac{5}{2}=\frac{4}{2}+\frac{1}{2} = 2+\frac{1}{2}

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Mvh Håkon

Kan lage en.

Nils er i byen. Han går forbi en butikk. Der er det 25% avslag på en bukse. Buksa koseter opprinnelig 550kr. Hvor mye skal nils betale får buksa?

Bukse 550kr

avslag 50%

550*50=27500

dele på 100 =275kr.

hvorfor skriver du i oppgaven at det er 25% men nede etter der det står avslag skriver du 50% ?

hvis det er slik du regner skal du heller ikke ta 50% da skal du ta 75%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...