Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen restarter når jeg spiller empire total war

Anbefalte innlegg

Hei

Omtrent hver gang jeg spiller empire total war restarter pcen. Dette bare under slag, etter ca 10-30 minutter. Først blir skjermen svart, viftene på skjermkorta går på 100% og lyden hakker. Så starter pcen på nytt etter ca 5 sekunder.

Jeg mistenker at det har noe mer skjermkortene mine å gjøre. Jeg hadde nesten samme problemet med crysis før. Det samme skjedde, og pcen starta på nytt. Fant etterhvert ut at det var fordi skjermkortene ble for varme. Problemet sluttet etter at jeg begynte å skru opp viftehastigheten i catalyst hver gang jeg spilte crysis.

Jeg har prøvd å øke viftehastigheten når jeg spiller empire total war også, men det hjelper ikke. Sjekket temperaturen når jeg spilte en gang, temperaturen lå på 68 grader i det ene skjermkortet, og det andre hadde 55 grader.

Jeg har 2 hd radeon 4870 i crossfire, begge er overklokket i catalyst.

Noen som vet hva det kan være? Er det pcen eller spillet det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har et delvis lignende problem.

Under spilling, og da gjerne i en slagscene, så blir skjermen svart og jeg får opp følgende melding: "Display driver has stopped working"

Etter noen sekunder kommer det så at "Display driver has recovered" og da kan jeg fortsette å spille.

Maskinen restarter heldigvis ikke, men allikevel ganske irriterende.

Temp ligger på ca 55-57 grader og det er jo ganske ok.

Får bare følge med på om "Steam" legger ut en oppdatering/hotfix eller om det kommer noe med Catalyst 9.3, som jeg forøverig tror kommer en av de nærmeste dagene.

Har du prøvd med bare et 4870-kort?

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg skal prøve å klokke ned korta igjen, spiller jo ikke så mye crysis mer :p

Glemte å si at cpu også er overklokka. Har en e8400 som er klokket til 3,4 GHz. Sist jeg sjekka temperatur, var i crysis, og da lå den på rundt 55 grader. Skal prøve å laste ned real temp å sjekke igjen.

Jeg har ikke så altfor lyst til å bare bruke ett kort. Vil jeg fortsatt klare å ta alt på ultra + 8x AA osv med 1920*1200 i oppløsning da? Jeg kan jo prøve det ut, men det blir siste utvei, hvis ingenting annet funker.

Beklager hvis dette innleget ble litt surrete. Er ikke helt meg selv sånn mentalt sett.

Lenke til kommentar

Temperaturen på GBU og CPU høres da rimelig ok ut, så jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe problem ift at du spiller Crysis uten vansker.

Tror nok at et HD 4870 skulle være nok til å dra alt på fullt i den oppløsningen ja.

Jeg har nettopp installert Empire på min gamle pc for å drive litt feilsøk. Der jeg har 2 stk 3870 i CF, og så langt så virker det som at alt fungerer bra på max med 8x AA etc.

Et HD 4870 tilsvarer vel i ytelse omtrent 2 stk 3870 i CF tenker jeg.

Enig i at det er litt stress å ta ut det ene kortet. Ville nok først prøvd spillet med litt lavere oppløsninger og evt klokket ned kortene til stock.

Men ut fra det jeg leser på div forum så er det flere som har problemer med HD 4800 og Empire Total War. Så det kan mao virke som om det kanskje er et driver-problem.

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm...MVIEWTMP=Linear

Så da får vi evt håpe på en hotfix fra "Steam" eller se hva som kommer i Catalyst 9.3.

Et annet alternativ hvis man gidder er å installere en eldre Catalyst driver, f.eks 8.11 eller 8.12, for å se om det gir bedre resultat.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket temperaturen på cpu, den var lå på 53 grader mens jeg spilte.

Går det ann å bare skru av crossfire i catalyst istedet for å ta ut det ene kortet?

Jeg har ikke så veldig lyst til å bruke en eldre driver. Det er så godt som umulig for meg å installere de. Får bare meldingen "catalyst installer har sluttet å fungere" (eller noe) når jeg prøver å installere. 9.2 var den første som gikk feilfritt. Får heller bare vente på 9.3.

Lenke til kommentar

Har surfet litt rundt nå og ser av div forum at mange med ATI 4800 kort opplever div problemer:

http://shoguntotalwar.yuku.com/topic/43257...d-problems.html

http://shoguntotalwar.yuku.com/topic/45120

http://shoguntotalwar.yuku.com/topic/43275

Så jeg tror det beste er å smøre seg med litt tålmodighet i påvente av hotfixes og Catalyst 9.3. Tror neppe at dette er et HW-problem.

Lenke til kommentar

Ryktebørsen og Twitter-siden til Terry Makedon (han som "lager" driverne) tilsier at Catalyst 9.3 kommer ut nå på onsdag 18 mars.

Men følg også med på den offisielle Empire Total War-siden mtp evt hotfixes, selv om "Steam" skal oppdatere dette automatisk dersom du er online.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå funker Empire helt fint hos meg.

Har oppdatert til 9.3 og så var jeg inne på "My games" på Steam og fikk oppdatert med en ny patch der. Etter det så har alt vært bra med unntak at lyden faller ut i noen sekunder en gang i blant. Irriterende men ingen krise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...