Gå til innhold

Poengberegning 09 vs 08. Primærvitnemål

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på de ulike poengene det krevdes for å komme inn i fjor på siv.ing på NTNU. Snittet ligger på ca 58 poeng (primær). Slik som jeg har forstått det kan jeg nå få 6 poeng færre rett etter å ha fullført vgs. Jeg har omtrentlig 5 i snittkarater pluss 4 tilleggspoeng. Det vil si at jeg havner på 54 poeng. Hva hadde forresten dere som i dag studerer til siv.ing i snitt da dere startet på disse studiene (før tilleggspoeng)?

Jeg vet at de ikke kan si noe på forhånd om hvordan de ulike grensene blir i år, og at de har standarsvar på dette. Hvis vi likevel sier at helt teoretiskt så tilbys det like mange studieplasser og det er like mange søkere med samme snitt som i fjor, vil jeg da ha nok poeng til å komme inn på disse studiene? Altså vil snittet synke med 6 poeng (ikke i praksis, men i teorien)?

Er det slik at karakterene fra f.eks FYS1 og R1 teller like mye som FYS2 og R2?

Ellers lurte jeg på om hvor lenge man kan bruke primærvitnemålet sitt. Hvis jeg f.eks blir innkalt til militæret i høst, så får jeg 2 poeng, men havner da inn i gruppen med ordinært vitnemål og dermed nesten i bunnen av søkerne?

Håper dere kan ta dere tid til å forklare dette for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg spurte selv i NTNU-tråden for ikke så lenge siden. Da fikk jeg dette til svar:

Beges og Matsemann: Linjene vil generelt falle med minimum 4 poeng, og maksimalt 6,5 poeng (cirka). Så arkitekt havner vel rundt 55 skulle jeg tippe.

Det må også tas hensyn til at snittet kanskje ikke faller like mye som følge av en naturlig oppgang, men ja. Mellom 4-6 poeng.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har en fair sjanse til å komme inn, men som du sier selv, det blir bare meningsløs spekulasjon.

Når det gjelder de harde fakta:

Ja, antall mulige tilleggspoeng har blitt redusert med 6 poeng, og inntakskravet vil derfor gå ned pga. dette. Det skal likevel legges til at få hadde alle 10 poengene i fjor, det var flere som hadde 8,5 poeng. Dermed kan man kanskje si at poengsnittet vil gå ned ca. 5 poeng til sammen.

Men, så kommer det store men'et: Det finnes så uendelig mange faktorer som spiller inn ellers, som gjør det helt umulig å forutsi noe som helst. Blant annet blir primærvitnemålskvota på 40% av søkerplassene omgjort til en førstegangsvitnemålskvote på 50% av søkerplassene. Dette teller jo til alle førstegangsvitnemålssøkeres fordel.

Men så har du andre faktorer igjen da, som f.eks. at 90-kullet visstnok skal være ekstra stort. Og skolepoengene som kreves for å komme inn, tar jo overhodet ikke utgangspunkt i fjoråret. Man starter på scratch: Antall søkere på antall plasser, poengsummen til den siste som kom inn blir det vi ser på som poengene som krevdes for å komme inn.

Så da håper jeg du har skjønt at poengsummene kan endres mye både i den ene og andre retningen, men jeg tror du har en fair sjanse, og da er det bare å jobbe på med utgangspunkt i at du greier det.

For å svare på de to andre spørsmålene dine:

Ja, FYS1 og R1 teller like mye som FYS2 og R2. De blir stående som egne karakterer på vitnemålet.

Du søker med førstegangsvitnemålet t.o.m. det året du fyller 21 år, så du får to sjanser til etter i år til å komme inn med dette. Skulle du ikke komme inn med førstegangsvitnemålet, prøver de deg også i den andre kvota, så du søker automatisk med begge og det som gagner deg best blir tellende.

Dersom du blir innkalt til militæret slik du sier, er det bare å reservere studieplassen sin til neste år, så dersom du kommer inn i år så trenger du ikke å bekymre deg neste år.

Håper du har fått svar på det meste du lurer på, bare spør hvis det er noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...