Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godta forelegg pga. skadeverk?

ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått et forelegg på 4000 kr som jeg lurer på om jeg burde godta. Historien lyder som følger. Jeg og noen kamerater (ikke alltid de samme, og ikke alltid meg) var oppe på et bilopphuggeri. Det var etter stengetid eller i helgene når det også var stengt. Opprådet er avstengt men nesten ved hovedinngangen hadde noen revet ned ca. 1 meter av gjerdet (veldig høyt), mens den andre gangen vi kom var ca. 5 meter av gjerdet vekke på samme plassen.

Uvitende som vi var, gikk vi inn på plassen og kastet steiner gjennom ruter og gikk oppå bilene. Bilene var jo gamle, stygge og vraket. Hva slags verdi kunne dette ha? Dette gjentok seg kanskje 3 ganger mens jeg var med, mens noen andre kompiser har vært oppe der andre ganger.

2 av gangene vi var der, var det også andre folk der. De gikk rundt og gjorde det samme som oss, og bare så seg rundt. Den ene gangen var det 3 stk., mens den andre gangen var det kanskje 5-10 stk.

Det andre dumme vi gjorde, var å prøve å stjele bensin fra biler. Det eneste vi fikk ut var et par liter diesel, noe som var ubrukelig, så vi kastet det bare.

Nå har jeg altså fått denne boten på 4000 kr. De har tydeligvis filmet oss på kamera der de ser litt av det vi driver med. Jeg fikk se noen stillbilder der man ser at vi holder på litt, men det er veldig utydelig og man kan ikke se at noe knuser. I avhør nektet jeg på å ha skadet noen biler som helst, bortsett fra å ha stjelt bensin.

To av kameratene mine har fått bøter også. Han ene 3000 kr, og han andre 4000 kr. Hvorfor denne forskjellen?

Dessuten er det også en annen liten pjokk som har vært med flere ganger og som sikkert har gjort mest skade, noe man ser tydelig på bildene, men som bare var 14 år når det hele skjedde, men som nå snart er 16.

Burde jeg godta? Noen mulighet får å få boten til å bli lavere? Nekte? Kreve å se film?

Så vidt jeg ser blir straffen ca. 1000 kr høyere om jeg tar det til retten og taper.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er forelegg strengt talt bare et tilbud fra påtalemyndighetene om å gjøre opp de forhold som er nevnt. Du får ikke 1000 kr mer i forelegg om du ikke godtar, men aktor vil påstå en høyere sats samt at du risikerer å måtte betale saksomkostninger.

Vedtar du forelegget har du sagt deg skyldig, men har samtidig gjort opp for deg.

Lenke til kommentar

dem tjener faktisk penger på gamle biler det er faktisk levebrødet demmes,gjør opp får dæ din pøbel.jeg har gjort lignende i mine yngre dager men har bestandigjort opp får mæ.bota kan du dele opp slik at du ikke trenger betale alt på en gang.hørtes fårresten billig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Synes du bør godta siden du erkjenner de faktiske forhold, hverken du eller jeg har nok peiling til å drive å vurdere hva som er gode bøtesatser, du kan uansett risikere å betale mye mer om du tar saken videre.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
Fordommene er raskt ute å går ja. Skjedde foresten for et år siden, og bota er utrolig sur når man har en annen å betale som er dobbelt så stor.

Betale en annen bot som er dobbelt så stor...? God grunn til fordommer med andre ord! ;)

Ut i fra hva du skrev anbefaler jeg deg nok å akseptere boten. Tror nok saksomkostninger vil gjøre at du må regne med å betale mer etter en runde i rettsapparatet. Hva handler den andre boten som er dobbelt så stor om?

Lenke til kommentar
Ja, må vel det, men bare lurte på om de hadde beviser nok.

Bevis nok? De har deg på film, og du har innrømmet at du stjal bensin derfra.

Det er godt mulig at politiet har andre bevis også. som f.eks fotspor og lignende.

Du visste at det dere gjorde var galt, så derfor fortjener du den straffen du får.

Om du velger å gå videre til retten med saken, så kan det selvsagt hende at du blir frikjent. Men om du ikke blir det, så vil det bli enda verre for deg. Og det vil komme på ditt rulleblad. Det slipper du om du betaler og ordner opp nå.

Lenke til kommentar

Ikke betal!

De kan mest trolig ikke bruke filmen som bevis materiell,

om du ikke erkjenner forelegget går dere med 90% sikkerhet til en runde i forliksrådet hvor utfallet 80% sikkert blir at du unskylder deg og ferdig med det.

Var det tydelig merket at området var video overvåket?

Var området tydlig merket med uvedkommende ingen adgang?

Det er mange som mener at du bør få betale for det du har gjort ser jeg.

Men jeg tror det er bedre for begge parter at dere møtes i forliksrådet og blir enige om noe dær.

Lenke til kommentar
Godt mulig jeg er på bærtur nå, men jeg trodde forliksråd var aktuelt før evt. videre rettslige skritt? Her er jo saken allerede kommet til det punktet at det er utferdiget forelegg.

Er ikke helt brenn sikker selv, men det er ofte at politiet sender ut forelegg for å få avsluttet saken raskestmulig.

Noe som derimot er veldig sikkert er at det ikke blir rettsak ut av en slik sak!

Lenke til kommentar

Dette er en ganske liten by. Sikker på at den ikke blir prioritert?

Jeg ble tatt for ikke så altfor lenge siden med 0.4 i promille mens jeg kjørte. Da ville jeg ikke godta suspenderingen av lappen og måtte i rettsavhør, noe som ikke hjalp.

Jeg har jo fått et brev om jeg godtar forelegget eller ikke. Man blir jo aldri bøtelagt direkte?

Lenke til kommentar

Vell! å kjøre bil med promille og du ble stoppet å målt! da stiller det seg veldig annerledes. Ikke sammenlignbart!

Forsto det slik at dere hadde vært i forhør og fått vist bildene.

Om du har vært i forhør og de velger å sende ut et forelegg så er nok ikke dette en sak som vil bli kjørt fullt ut...

Det beste du kan gjøre er å kontakte motparten og komme til enighet med de!

Lenke til kommentar

Politiet sender kun ut forelegg når de har bevis nok til å få straffet en person også via retten.

Når det har foregått en anmeldelse, så vil saken gå videre til retten, om man ikke ønsker å godta forelegget.

Om bevisene er for dårlige, så får man heller ingen tilbud om forelegg. Det gjelder også de som blir tatt i fotoboks.

Siden trådstarter alt har blitt tilbudt forelegg, så har politiet gode bevis å gå ut etter.

Bevisene som er sikre: foto/video, trådstarter innrømmelde, og ikke minst forklaringen til de andre som ble tatt.

Jeg mener at sjansen er mye større for at trådstarter vil bli funnet skyldig enn uskyldig i rettsak.

Men denne vurderingen må trådstarter selv stå for. Jeg ville klart godtatt forelegget. Da slipper man billigere unna, og slipper å bli registert i strafferegistertet.

Normalt skal man kun nekte for forelegg om det har skjedd en feil. At man er uskyldig mistenkt altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...