Rock-N-Rolla Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Er det noen som vet hva er prisen på 1 liter ren bioetanol i markedet? Har noen hørt om børsen i Rotterdam? Jeg holder på en projekt på skolen, men finner ikke info:( Lenke til kommentar
cheating Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Leste på nettet at prisen skal ligge litt under bensin og dieselprisene, så det må vel bli 8-10 kr literen i Norge. Mener jeg så en pumpe i Danmark ell no sånt hvor det bare kostet 5 kr literen Lenke til kommentar
1915 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 men i danmark er jo den danske krona sterkere enn den norske da Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Leste på nettet at prisen skal ligge litt under bensin og dieselprisene, så det må vel bli 8-10 kr literen i Norge. Mener jeg så en pumpe i Danmark ell no sånt hvor det bare kostet 5 kr literen Lå på ca 8kr i sverige i helga, vs ca 11.50 for bensin og diesel Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Det som selges på pumper ikke ren bioetanol, og prisen på dem har dermed ikke så mye å si. Det er stort sett en blanding mellom en viss prosent (skal være 15%) bensin + resten etanol, men om jeg ikke tar veldig feil så kan det være opp til 30% ren bensin i det stoffet. Bensin er vesentlig billigere enn bioetanol, og trekker derfor prisen nedover. Jeg er dog litt usikker på om avgiftsfritaket også gjelder for den delen som er bensin, for hvis ikke vil prisen trekkes oppover av bensinandelen. Endret 15. april 2009 av gxi Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Virkningsgraden hos en motor som går på bioetanol er vel også lavere kontra bensin og spesielt diesel, så forbruket øker en del. Dermed gjevner lavere innkjøpspris seg ut med høyere forbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå