G2Petter Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 For å unngå den stiplete linjen som oppstår rundt en lenke når den blir satt i fokus ønsker jeg å sette onfocus="blur()" på alle lenkene automatisk i stedet for å skrive det inn manuelt for hver lenke. Menyen det gjelder er strukturert som følger: <ul> <li class="menuitem"><a href="blabla">Lenke 1</a></li> <li class="menuitem"><a href="blabla">Lenke 2</a></li> <li class="menuitem"><a href="blabla">Lenke 3</a></li> </ul> Jeg ser for meg at jeg må gjøre noe sånt: Velg alle lenker som er under elementer med klasse menuitem Sett onfocus="this.blur()" for alle elementene. Er det noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Er ganske tungvidt / jeg vet ikke hvordan man finner alle elementer under en klasse, så jeg skrev så den tar alle a-elementer. Hvis du ikke vil det kan du sette en id på ul, og ta alle elementer under den. if( window.addEventListener ) { window.addEventListener('load',loadFunction,false); } else if( document.addEventListener ) { document.addEventListener('load',loadFunction,false); } function loadFunction() { var a=document.getElementsByTagName('a'); for(var i=0,j;j=a[i];i++) { j.onfocus = function() { blur(); } } } Endret 16. mars 2009 av trygveaa Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Det fungerte strålende. Takk skal du ha. Når det gjelder å velge alle elementer fra en klasse finnes det funksjoner som gjør det, og jeg tror de fleste bibliotekene (Prototype, jQuery) har gjort det ganske enkelt. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Dette var jo fantastisk smart! Nå kan ikke folk bruke tastaturet til å navigere nettsiden din! Kanskje ikke så farlig, men husk på at blur on focus ikke er veldig smart. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 WTF? Javascript onload for å legge en listener på fokus på alle lenker for å blure? Gir ikke dette samme effekt og er en smule .. bedre? a:focus { outline : none; } Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Oj...den har jeg lett etter! TAKK! Visste ikke at det fantes noe slikt. ^^ Åssen er støtten på denne mtp nettlesere? Funka for a-tags i Firefox, men ikke <input type="button" />. Endret 20. mars 2009 av LostOblivion Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 a:focus, input[type=button]:focus { outline:none; } Dette fungerer ikke? Fungerer det i FF? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Nei, funker ikke i FF. Får stiplet linje rundt teksten inni knappen når man trykker på den. Heller ikke input { outline: none; }. Endret 21. mars 2009 av LostOblivion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå