Suppekatten Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Har komt opp i Muntlig matte eksamen i 9.ende og tenkte å imponere læreren litt med VG1 stoff Fint med noen eksempel slik som: Even kjøpte 3 epler.... osv Got the point? Skal fremmføre på Onsdag, så haster litt Edit: Prøv å forklar på en så simpel måte som mulig Jeg behersker rekning med en ukjent enkelt, men håper å kunne lære dette også mvh Heigren Endret 18. mars 2009 av Heigren Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Skal du imponere med annengradslinkinger må du huske å ta frem annengradsformelen. den lyder slik: x er alstå løsningen av formelen. Bokstavene står for tallene som står foran x i likningen. ax² + bx + c = 0 Får å løse en annengradslikning må du ha null på ene siden: Kan ta et enkelt eksempel x² - x - 6 = 0 Da er det bare å slenge de inn i formelen. a = 1 b = - 1 c = - 6 Når du løser formelen vil du til slutt støte på et problem som du ikke har sett før. Nemlig pluss-minus tegnet. Etter du har forkortet utrykke som mulig, så splitter du utrykket, slik at den ene har pluss og den andre minus. Du vil dermed få 2 løsninger, noe som en annengradslikning alltid har. Svarene er da x = 3 V x=-2. V står for eller, så du kan imponere læreren med. Håper det var til hjelp. Edit: Framgangsmåte av formelen: Må også huske å ha negative tall i parantes, ellers så kan det bli rotete og feil. Endret 16. mars 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Vell, tittelen sier vell det meste.... Har komt opp i Muntlig matte eksamen i 9.ende og tenkte å imponere læreren litt med VG1 stoff Hæ, eksamen i 9. klasse? Vel, du blir dømt utifra det læreplanen sier du skal kunne, så egentlig hjelper det ikke å dra frem noe mer avansert. Og om læreren spør deg noe om 2. gradsligning som du ikke har pugget skinner det vel lett igjennom at du egentlig ikke kan det? Men lykke til. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Tror jeg heller ville satset på å forstå førstegradslikninger fullt ut + annet pensum du må kunne, noe du sannsynligvis gjør, og øve på å forklare det på en naturlig og forståelig måte til andre. Hjelp andre på skolen med leksene så de forstår det , da lærer du utrolig mye og så gjør du en innsats som andre setter pris på. Å begynne å dra frem andregradsligninger ut fra det blå blir liksom litt tørt når det ikke engang er pensum, pluss at blir du usikker eller egentlig ikke forstår 100% av det du holder på med, så gjennomskuer han deg helt. Noe som vil virke negativt. Hjelper fex ikke å dra opp andregradsformelen på tavla bare for å imponere ved at du husker den hvis du ikke kan forklare hva den gjør, hva bokstavene er og hvilken innvirkning de vil få på andregradskurven. Da blir du bare stående og si "Her er formelen" og så blir det stille . Endret 16. mars 2009 av ChrML Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 For å øke forståelsen, tror jeg det er lurt å se på litt grafer. Se for eksempel på grafen til x^2+4x-2 (trykk på "vis graf"). Linja representerer de tallene du får "ut" når du setter inn et tall for x. For eksempel, hvis du setter inn tallet 2, så får du 2^2 + 4*2 - 2, altså 4+8-2, som er 10. Dette kan du også lese av på grafen. I andregradslikninger er vi ofte ute etter å finne røttene, som vil si de tallene vi kan sette inn for x for å få 0. Disse vil vi finne der hvor grafen krysser (eller er lik) 0. I eksempelet ser vi at det skjer ved cirka -4,45 og 0,45. Vi kan bekrefte dette ved å sette inn verdiene for x: 0,45^2 + 4*0,45 - 2 = 0,2025 + 1,8 - 2 = 0,0025 som nesten er lik 0. (vi ser da at verdiene -4,45 og 0,45 ikke er helt nøyaktige). Nullpunktene kan du også finne ved å bruke "abc-formelen", som Hunter147 sier. Når du har funnet røttene, kan du skrive andregradslikningen slik: (x-r1)(x-r2) = 0 Hvor r1 og r2 er de to røttene. Vær oppmerksom på at noen andregradslikninger enten har bare ett nullpunkt eller ikke har noen nullpunkt i det hele tatt. Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Det letteste å lære seg av annengradlikninger må være å ta utgangspunkt i likningen x^2 = 0, og lage tabeller til den. Dette er såvidt jeg husker, pensum på ungdomsskolen. En ting du kan imponere med her, som ikke fører fremføringen på villspor, er at når du tar roten av et tall, så får du et negativt og et positivt svar, dette lærer man på VG1, og det er veldig grunnleggende i annengradslikninger. På ungdomsskolen regnes vell kun det positive svaret som riktig? Lær deg x^2=0. og lag tabeller, så kan du gå over på det mer avanserte som jeg postet lengre oppe i tråden. Endret 16. mars 2009 av Hunter147 Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Takker for mange gode svar Skal gå på veiledning om to timer nå, og snakke lit med læreren Vi har fått lov til å dra inn matematikk som vi ikke har i pensum noe som vil høyne karakteren kraftig. Men er sant at vis jeg ikke helt vet hva jeg holder på med, så blir det lett en slik død stillhet... Får øve på alt det andre først, for så å eventuelt lære meg med andregradslikningene. Skal gi uppdate med hvilken karakter jeg fikk når jeg får vite den. Får jeg bare håpe på det beste Evnet er forresten sirkus vis jeg ikke allerede har nevnt det, så vis noen har noen litt stilige oppgaver som jeg kan bruke, så er det bare å poste mvh Heigren Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Tråden er flyttet til en mer passende kategori. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 En andregradslikning er perfekt til å beskrive en klovn skutt ut av en kanon. Lenke til kommentar
Abroay Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det hjelper ikke å imponere læreren. Du må kunne hele læreplanen i 9. for at du skal imponere læreren din. Dermed du tar med andregradslinking i "eksammen" så spør "senoren" deg spørsmål om andregradslinkingen. Jeg hadde anbefalt å ikke ta med dette. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Så at den burde flyttes, så det var bra mr moderator Var på samtale med læreren i dag, og hun var svært imponert over det jeg hadde gjort til nå (Jeg sa dough ikke noe om andregradslikninger) Men hun sa at selve matten ikke betydde så særlig ( betydde lite om man viste hva man hadde lert) men hvordan man la det framm. Synes dette virket litt rart. Skal fremføre klokken 13.20 i morgen, så har et par timer igjen til å øve på. Blir ikke noe av andregradslikninger på denne prøven, men da har jeg i vertfall muligheten til å lære det fremm til neste muntlige prøve Takker alle for gode svar, og gjerne fortsett å bruk denne tråden til å spør spørsmål som angår matematikk, med mindre vi allerede har en slik tråd. Endrer evne titel, så må moderator gjøre det som eventuelt må gjøres... Gjenbruk er alltid bra Cheers! Endret 17. mars 2009 av Heigren Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Vi har en slik tråd her. Øverst i "Skole og leksehjelp" finner du "Den enorme matteassistansetråden". Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ellers har du også Den store mattetråden Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg tror vi holder den generelle mattediskusjonene i de to trådene som allerede er nevnt ovenfor. Jeg lar likevel tråden få være åpen skulle noen andre brukere ha nytte av andregradsligningene og det som har blitt diskutert i denne tråden. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Da var overskriften endret tilbake til det oprinnelige.... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du vil dermed få 2 løsninger, noe som en annengradslikning alltid har. Nei, de kan ha både én eller ingen reell løsning òg. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Var og fremmførte i dag, og var temmelig nervøs, Men det ble da en 6.er Hun synes det var så kult at jeg hadde dratt in ting som var utenfor pensum (volum av kjegle ol.) Takker for alle tips og likninger I own you all one! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå