Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

smerter i leggen etter joggetur

Melaniie

Anbefalte innlegg

Har begynt å jogge ganske mye i det siste, og etter et par økter får jeg ofte smerte i begge leggene. Det "svir" på en måte... Jogger 4 dager i uka. Noen som har peiling hva det kan være?=/

Endret av Melaniie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gode sko? Det er veldig viktig når du er ute å jobber siden jogging gir ganske stor belasting i bena.

Vist det er smerter som varer ville jeg kontakten fastlegen. Er mange som ikke tåler noe serlig mye jogging.

Lenke til kommentar

Meget mulig at det er beinhinnebetennelse, som andre her sier.

Slutt å jogge, og begynn å svømme eller sykle i stedet. Dette gir ikke den samme støtbelastningen, og er mye bedre både for legger, hæler og knær.

Om du MÅ jogge og løpe, sørg for å ha gode sko (gjerne ekstra gelesåler) og bra underlag.

Det finnes også betennelsesdempende kremer man kan smøre på. Det fungerte veldig bra for meg, men min krem var kjøpt i Tyrkia, og jeg husker ikke navnet.

Lenke til kommentar

Dersom du "maserer" framsiden av leggen å kjenner du har ett par veldig ømme punkt her, så har du nesten garantert benhinnebetennelse. Har slitt med dette endel selv, å det eneste som hjelper er å kutte ned på joggingen å finne andre måter å trene på.

Lenke til kommentar

Regner med du jogger på hardt underlag med dårlige sko? Kan være at leggene dine blir overbelastet? Kan være beinhinnebetennelse, men det GÅR og JOGGER du av deg, det er i allefall praksis i forsvaret :)

Jogg i skog og mark, om det er underlaget du sliter med.

Lenke til kommentar
Regner med du jogger på hardt underlag med dårlige sko? Kan være at leggene dine blir overbelastet? Kan være beinhinnebetennelse, men det GÅR og JOGGER du av deg, det er i allefall praksis i forsvaret :)

Jogg i skog og mark, om det er underlaget du sliter med.

I følge legen min og alle andre jeg snakket med da jeg selv slet med det, skulle man ikke fortsette belastningen, da betennelsen kunne bli kronisk om man gjorde det.

Gåing er greit, men ikke jogging (pga støtbelastningen).

Jeg fikk for øvrig også høre at jeg ikke ville komme inn i militæret med beinhinnebetennelse, og at det var mange som ble dimmet pga det.

Ooog et tips til: Slutt å gå med slippers og andre løse sko. Ha alltid sko som sitter godt på foten.

Lenke til kommentar

meget mulig det er beinhinnebetennelse.

jeg lagde en lignende post for en stund siden, og gikk til kiropraktor der jeg fikk diagnosert beinhinnebetennelse.

måtte slutte å jogge i 1 måned og få regelmessig akupuntur+massasje.

bedre at du går til legen med det asap

Lenke til kommentar
Beinhinnebetennelse. Stopp å jogge.

tsssss. Pinglegreier. :)

Prøv først bedre sko (garantert dårlige sko. Typisk Norsk det. Tresko hadde vært det beste) og kutt ut asfalt og tredemølle.

Da skal du se at du muligens slipper problemene.

Fortsetter det allikevel så er det jo kort vei til fastlegen din, som kanskje kan komme med gode råd.

Å slutte å trene er ikke løsningen, men å gjøre som mange her sier, trene allsidig er veldig viktig. Istedet for 4 x jogg kan du kanskje ta 2 x jogg, 1 gang sykkel og 1 gang svømming?

Med mindre du trener aktivt løping. Men da hadde du nok visst hva smertene var for noe.

Hos meg kommer det og går avhengig av årstiden. Om vinteren blir det mer grusveier og mindre sti. Ergo større belastning. Og betennelsen tiltar. Men nå har eg hatt dette så lenge at det plager meg ikke så mye lenger.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Ja, "joggerunden" er ca 1 mil på asfalt så da kan det kanskje stemme:P mye sørpe og snø her akkurat nå... har gode treningsmuligheter her jeg bor, så egenltig ikke nødvendig. Bare liker det veldig godt. Men om jeg har vondt når jeg begynner å jogge så går det litt bort etter en stund, men dagen etter gjør det VELDIG mye vondere.

Har to punkter forann på leggen som kjennes litt ut som blåmerker(veldig ømt)

Joggeskoene mine heter Asics gel, men har brukt de i endel år nå. Er det ikke noe med at de helst skal byttes ut veldig ofte eller noe?

Lenke til kommentar
Ja, dempingen i skoene går ut etter en stund. Og da er det leggene og hælen som merker det hardest.

Høres ut som om du har beinhinnebetennelse, ja. Ganske mange som sliter med det, faktisk.

uff så kjedelig, men det blir bra igjen om jeg kjøper nye sko med mye demping?

Endret av Melaniie
Lenke til kommentar

Hvis du jogger 4 ganger i uka så varer dine sko fra halvt til maks et år avhengig av vekt etc.

Så kjøp nye med en eneste gang. Og ta gjerne en sjekk mtp overpronasjon. Dette gjør de på løpelabbet hvis du har de i nærheten.

1 mil på asfalt.... Eg klarer ikke 1 km engang eg :)

Det kan ta tid, og dessverre så er sjangsene store for at du kan komme til å slite med det en stund.

Men det blir iallfall ikke verre med nye sko, og sjangsene er gode for at det kan bli et litt mindre problem.

Lenke til kommentar
Hvis du jogger 4 ganger i uka så varer dine sko fra halvt til maks et år avhengig av vekt etc.

Så kjøp nye med en eneste gang. Og ta gjerne en sjekk mtp overpronasjon. Dette gjør de på løpelabbet hvis du har de i nærheten.

1 mil på asfalt.... Eg klarer ikke 1 km engang eg :)

Det kan ta tid, og dessverre så er sjangsene store for at du kan komme til å slite med det en stund.

Men det blir iallfall ikke verre med nye sko, og sjangsene er gode for at det kan bli et litt mindre problem.

Ja, får dra å kjøpe noen nye sko da =) men de greiene du snakka om (som var for komplisert for meg og skjønne:P) hva er prisen på det? student skjønner du, så er liksom en grense på hvor mye jeg kan bruke på sko ;)

Lenke til kommentar

Om du har benhinnebetennelse så vil jeg anbefale at du tar turen innom en fysioterapaut. Har ingen ting med å være pingle å gjøre, men et ønske om å bli kvitt problemene med en gang. Siden det ikke gjør så veldig vondt, kan man trene med dette i lang tid, noe som kan føre til kronisk tilstand. En mnd's pause kan være nok, men det kan også fort dukke opp igjen etter to nye uker med trening.

Om du går til en lege så kommer du til å få betennelses dempende medisin. Dette er bra om du sitter helt i ro de neste mnd'ene. Om du ikke planlegger det, så bør du altså gå til en fysioterapaut. Han/hun vil fikse det med tre til fire timers behandling, samtidig som du får noen gode råd videre

Lenke til kommentar
Om du har benhinnebetennelse så vil jeg anbefale at du tar turen innom en fysioterapaut. Har ingen ting med å være pingle å gjøre, men et ønske om å bli kvitt problemene med en gang. Siden det ikke gjør så veldig vondt, kan man trene med dette i lang tid, noe som kan føre til kronisk tilstand. En mnd's pause kan være nok, men det kan også fort dukke opp igjen etter to nye uker med trening.

Om du går til en lege så kommer du til å få betennelses dempende medisin. Dette er bra om du sitter helt i ro de neste mnd'ene. Om du ikke planlegger det, så bør du altså gå til en fysioterapaut. Han/hun vil fikse det med tre til fire timers behandling, samtidig som du får noen gode råd videre

Men jeg VET ikke om jeg har beinhinnebetennelse. Skal sies at jeg har skikkelig lav smerteterskel, så er nok ikke så ille. bare tar det litt rolig og trener litt aerobic, null jogging før jeg får nye sko:)

Lenke til kommentar
Ja, får dra å kjøpe noen nye sko da =) men de greiene du snakka om (som var for komplisert for meg og skjønne:P) hva er prisen på det? student skjønner du, så er liksom en grense på hvor mye jeg kan bruke på sko ;)

Løpelabbet? Hvor bor du?

De tar ingenting for denne "sjekken" om du kjøper sko der, hvis ikke tar de 100 kroner, og da vet du jo senere om du trenger spesielle sko eller ikke...

http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=840

Se om du har en sånn butikk i nærheten. Man trenger ikke kjøpe skoene der da de ofte er litt dyre, men man kan vente på salg av de samme skoene som de har der.

Lenke til kommentar

Løpelabbet? Hvor bor du?

De tar ingenting for denne "sjekken" om du kjøper sko der, hvis ikke tar de 100 kroner, og da vet du jo senere om du trenger spesielle sko eller ikke...

http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=840

Se om du har en sånn butikk i nærheten. Man trenger ikke kjøpe skoene der da de ofte er litt dyre, men man kan vente på salg av de samme skoene som de har der.

Fredrikstad, så er jo bare å reise inn til Oslo da=) Salg høres bra ut, takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...