Gå til innhold

ønsker å lære automatikk!

Anbefalte innlegg

finnes det noen steder/fritidsklubber eller noe i den duren som driver med automatikk....da tenker jeg på programmering av PLS bygging av små roboter og sånne ting.

Jeg tenker ikke på høgskoler og utdanningsinstitusjoner og er ikke ute etter noen grad eller noe slikt.

Er meget interessert i dette og vil ha dette som en hobby ved siden av vanlig jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det finnes noen klubber, eneste jeg kan tenke meg er forumer og nettsamfunn o.l.

Dette er jo et enormt emne, men siden du nevner PLS

Litt starttips.

1. Begyn med digital teknikk.

-binærkode, hva er et bit?

- Forstå AND , OR, NOR osv

- Lær deg å tegne enkle løsninger på digitale kretser, som feks (A & B)|| C = D

- Skaff deg en PLS, ledninger brytere og lamper. Tips skaff deg en rele PLS kan anbefale FX3U PLSen. Her er det bare å prøve og feile og du vil lære enormt mye!

2. Lær deg ohms lov og enkle beregninger med motstander strømmer osv (DC)

-Kjøp deg en AD modul til PLSen og du vil lære deg hvordan du i PLS kombinerer analog og digitalt.

Er om ikke annet en liten start på PLS. Ulempen er at PLSer koster flesk:(

Ang Roboter vet jeg ikke helt hva du er ute etter. Finnes noen snasne du programmere i assembly og/eller C, men det er ikke stedet å starte. Mulig du tenker på de ferdige settene fra feks ELFA? vet ikkehelt hva man vil lære av disse, da dette er mere avansert lego i mine øyne(uten å ha vært noe spesielt borti det).

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar
Vet ikke om det finnes noen klubber, eneste jeg kan tenke meg er forumer og nettsamfunn o.l.

Dette er jo et enormt emne, men siden du nevner PLS

Litt starttips.

1. Begyn med digital teknikk.

-binærkode, hva er et bit?

- Forstå AND , OR, NOR osv

- Lær deg å tegne enkle løsninger på digitale kretser, som feks (A & B)|| C = D

- Skaff deg en PLS, ledninger brytere og lamper. Tips skaff deg en rele PLS kan anbefale FX3U PLSen. Her er det bare å prøve og feile og du vil lære enormt mye!

2. Lær deg ohms lov og enkle beregninger med motstander strømmer osv (DC)

-Kjøp deg en AD modul til PLSen og du vil lære deg hvordan du i PLS kombinerer analog og digitalt.

Er om ikke annet en liten start på PLS. Ulempen er at PLSer koster flesk:(

Ang Roboter vet jeg ikke helt hva du er ute etter. Finnes noen snasne du programmere i assembly og/eller C, men det er ikke stedet å starte. Mulig du tenker på de ferdige settene fra feks ELFA? vet ikkehelt hva man vil lære av disse, da dette er mere avansert lego i mine øyne(uten å ha vært noe spesielt borti det).

Har jo en ingeniørgrad i elektro bak meg så jeg kan jo det grunnleggende trenger ikke noe sånn innføring.har jo programmert PLS på høgskolen osv, men jobber ikke med dette nå.

Tenkte vel mer på ett sted/klubb/interesseorganisasjon ett eller anna hvor folk driver og bygger ting og programmerer og kansje utveksler meninger osv.

Å kjøpe all utstyr selv kan jo bli veldig dyrt, nå har jo ikk jeg oversikt over hvor mye ting koster osv heller, men regner vel med at man må ut med en del.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tenkte vel mer på ett sted/klubb/interesseorganisasjon ett eller anna hvor folk driver og bygger ting og programmerer og kansje utveksler meninger osv.

Å kjøpe all utstyr selv kan jo bli veldig dyrt, nå har jo ikk jeg oversikt over hvor mye ting koster osv heller, men regner vel med at man må ut med en del.

Drar opp en gammel post jeg, men...

Logo! serien fra Siemens er vel forholdsvis rimelige. Synes å huske Elfa hadde dem en gang i tiden, hvis ikke har Elektroskandia dem.

Trenger ikke koste all verden. Du får ofte utrangert utstyr om man spør pent. Å ribbe skap koster penger, og finnes det en tulling som gjør dette gratis og tar med seg søppla samtidig, så... ;)

Instrutek selger koblingsbrett man kan 'lage' selv billigere. Gå på Webshopen og samle tips og ideer under opplæringsmatriel.

Når du har nok utstyr kan du jo starte en slik klubb... :)

Lenke til kommentar

Kunsten er vel å klare å samle nok mennesker innenfor et så lite geografisk område at det går an å møtes :)

Men finnes nok interesserte. I alle fall hvis klubben får et bredt nok spekter så de fleste som har interesse innefor elektronikk på et eller annet område kan tenke seg å være med :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...