Gå til innhold

Bør man forvente at UEFA flytter en kamp på grunn av det tragiske som skjedde for 20 år siden?

DeTomaso

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at mange sier at de daglig tenker på tragedien for 20 år siden. Ser også at Gerrard påstår at han tenker på det daglig. Det var en stor tragedie, ingen tvil om det.

Men man må da forvente at man klarer å komme seg litt over dette 20 år etter at det skjedde.

Folk som mister sine aller nærmeste klarer jo det og da blir det noe merkelig at det skal påvirke et Liverpool lag med spillere hvor majoriteten av disse ikke har et slikt nært forhold til det som Gerrard og et par andre av dagens spillere på laget har.

Dersom UEFA skulle tatt hensyn til tragedier som har oppstått for lenge siden knyttet til forskjellige lag, ville man måtte ha en egen kalender med oversikt over hvilke datoer de forskjellige lagene ikke kunne spilt fotball.

Juventus kunne ikke spille 29 mai, United 6. februar osv...

Foreslår at UEFA markerer dagen for Liverpool som for andre lag, f.eks stillhet før kampen eller en annen type markering.

At man ikke skal kunne spille fotball denne dagen, 15. april, blir bare litt for dumt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er uenig. Det er snakk om tragedien over alle tragedier. Tror du de i USA ville hatt en stor fest på 11. september?

Kan de ikke i alle fall bytte slik at vi kan spille den andre av de to kampdagene?

11. september kan da ikke sammenlignes med denne hendelsen.

Så lenge dagen ikke er en offisiell sørgedag så kan man vel i teorien arrangere hva som helst denne dagen.

At det ikke kan spilles fotball av Liverpool på 15. april 20 år etter den tragiske hendelsen blir i mine øyne meget rart.

Klart at det skal være mulig å sørge og tenke på offrene og de etterlatte, men at det skal være vanskelig å spille fotball på en slik dag.. . det er veldig vanskelig å skjønne...

Dersom Juve skulle komme til finalen i CL til neste år og kampen går 29. mai, ville det da være riktig å flytte finalen til en annen dag? Det er jo da 25 år siden en annen tragedie som ikke ofres så mye tanker som Hillsborough...

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Det er snakk om tragedien over alle tragedier. Tror du de i USA ville hatt en stor fest på 11. september?

Kan de ikke i alle fall bytte slik at vi kan spille den andre av de to kampdagene?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

For å si det sånn; dersom du mener at det er mulig å sammenligne disse sakene så får det være ditt valg.

Jeg mener det er to helt forskjellige hendelser som på ingen måte kan sammenlignes.

Den ene hendelsen var vel gjort med overlegg og ment å ramme et enormt antall uskyldige mennesker.

Dersom du mener begge hendelsene har snev av dette får det stå for din regning...

Lenke til kommentar

Tragedien over alle tragedier? Med all respekt for Hillborough tragedien som var en forferdelig tragedie i engelsk fotball, og kanskje den aller verste der så har det vært mange andre store tragedier i fotballen, og det er respektløst og sammenligne 11. september med Hillsborough tragedien. 2986 mennesker ble drept 11. september av et terrorangrep, altså var de drept med overlegg. Når det gjelder Hillsborough tragedien var det trist, men ingen ble drept med overlegg her så vidt jeg kjenner til.

24. mai 1964 Peru vs Argentina

OL kvalik match der 318 mennesker døde og mer enn 500 fikk skader fordi det brøt ut i bråk når dommeren annullerte målet til Peru to minutter før slutt. En stor tragedie som uten tvil må kunne betegnes som like stor eller større enn Hillsborough tragedien?

23 Juni. 1968 River Plate vs Boca Juniors

2. Januar 1971 Celtic vs Rangers

29. Mai 1985 Juventus vs Liverpool

Jeg synes strengt talt at du burde lese deg opp på alle disse tragediene før du bestemmer deg for at det var den verste i fotballens historie. Den er antagelig den verste tragedien i engelsk fotball, men som DeTomaso sa er det kanskje ikke helt urimelig at kamper ikke skal flyttes pga. av slike tragedier når det faktisk har vært en god del av dem, og de er en del av mange klubbers historie.

Lenke til kommentar
Jeg synes strengt talt at du burde lese deg opp på alle disse tragediene før du bestemmer deg for at det var den verste i fotballens historie. Den er antagelig den verste tragedien i engelsk fotball, men som DeTomaso sa er det kanskje ikke helt urimelig at kamper ikke skal flyttes pga. av slike tragedier når det faktisk har vært en god del av dem, og de er en del av mange klubbers historie.

Har lest om alle utenom den første, og jeg mener Hillsborough er verst.

Lenke til kommentar

Det blir bare tullete å ikke kunne spille på denne datoen for noe som skjedde for 20 år siden.

Spør du meg er slike ulykker glemt noen år etter, men klubbene involvert vet at det trekker fans å trekke det frem ved hvert jubileum, og får håpe UEFA ber de roe ned litt og gå videre i livet.

Lenke til kommentar

Slike utsagn fortjener en begrunnelse, synes du ikke?

Jeg synes uansett det er tullete å ikke spille kamp på den dagen, livet går faktisk videre og jeg nekter å tro at spillerne er så overfladiske at de lar slike ting påvirke prestasjonene på banen. Dessuten, er ikke det å faktisk spille kamp den aktuelle dagen den beste måten å hedre de avdøde på?

Lenke til kommentar

Slike utsagn fortjener en begrunnelse, synes du ikke?

Han begrunner aldri svarene sine,så good luck :roll:

Lenke til kommentar
Dessuten, er ikke det å faktisk spille kamp den aktuelle dagen den beste måten å hedre de avdøde på?

Veldig enig... Det er litt av poenget mitt.

Ser nå til ganske stor forbauselse at Platini "vil hjelpe Liverpool..." Link

- At de ikke heller lot være å vinne mot Real så hadde de sluppet dette "store" problemet...

Lenke til kommentar
Synes det er perfekt å ha kamp på denne dagen jeg da det gir muligheten for å hedre de som døde.

Ja.. Ikke sant... Hvorfor skal det ikke spilles fotball av Liverpool denne dagen??

Det er jo det som er merkelig.

Kunne jo blitt en flott markering på en slik merkedag...

Jeg skjønner ikke at saken har fått slike proporsjoner som den har nå... Det siste er vel at kulturministeren har blandet seg inn og bedt om at kampen ikke skal spilles :-)

Lenke til kommentar

Nå ble det jo trukket slik at Liverpool ikke spiller den dagen, men dagen før. Så alle bør vel være hæppi da?

Når det er sagt, så er jeg litt delt mellom hva jeg synes, som LFC-fan.

Det er klart, det kunne vært en nydelig markering *dersom* vi hadde fått Anfield-kampen (og da vil jeg helst hatt kampen på Anfield, ikke Stamford Bridge) på 15. april, men når Gerrard og andre local lads går ut og sier at de ikke vil spille den dagen nettopp grunnet tragedien på Hillsborough, så respekterer jeg selvfølgelig det.

Lenke til kommentar

Meg bekjent ble Liverpool trukket til hjemmekamp først i tredje kvartfinale, altså onsdag første kamp. At returen da spilles tirsdag er vel ikke unaturlig?

Eller er det jeg som blingser her og kvartfinale 1 og 3 er tirsdag første kamp?

EDIT; Fra LFC.tv:

But after the draw paired Liverpool with a last eight clash with Chelsea, UEFA revealed the second leg is scheduled for Tuesday April 14, giving players, staff and supporters time to travel back to Merseyside for the annual memorial service 24 hours later.

Sånn som jeg leser det, hadde Liverpool "flaks" med trekningen på en slik måte at de ble trukket til returkamp på tirsdag uten at UEFA flyttet noe.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Helt enig med trådstarter.

Og at dette forfektes så knallhardt av folk som er under 20 år er over enhver fatteevne.

Det var trist, og tragisk. Men slike ting BØR hedres på en måte. Gjennom fotball.

Og hvis en profesjonell fotballspiller som knapt var født da det skjedde ikke klarer å konsentrere seg nok til å spille en kamp bør det kanskje vurderes om han bør spille den kampen. Ikke om kampen bør flyttes.

Lenke til kommentar

Spillerne hadde jo selvsagt spilt kampen om de måtte spille den dagen - og kanskje med en enda sterkere glød enn normalt. Det hadde vært veldig rørende å spille kamp på Hillsborough-dagen for de lokale gutta, og spesielt kanskje Gerrard som mistet noen nære i tragedien. Men det er ikke grunnen til at Liverpool søkte om å få slippe å spille på denne datoen. Det er fordi hvert år holdes det en minnestund på Anfield 15. april hvor alle som vil kan komme og hedre de som omkom, en minnestund hvor det hvert år også alltid deltar spillere og mannskap fra klubben. Og i år er jo minnestunden på Anfield ekstra spesiell ettersom det er 20 år siden. Hvis Liverpool hadde blitt nødt til å spille kamp på denne datoen, ville det betydd at spillerne og en del andre ansatte i klubben ikke hadde fått anledning til å delta på minnestunden, og det ville jo bare vært trist for de som ønsket å være med å hedre de 96 og delta i minnestunden sammen med supporterne.

Nå gikk heldigvis dette i orden, og det er jeg glad for. Men hadde det blitt bestemt at kampen måtte spilles 15. april, hadde det blitt en fin markering også i kampen i seg selv, selvfølgelig. Men jeg synes man bør få lov til å delta i denne minnestunden selv om man er ansatt i Liverpool.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...