Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc`n starter men kun sort skjerm

Anbefalte innlegg

Har et problem med min stasjonær pc, etter og ha stått avslått og strømløs en uke skulle jeg starte pcn , pcn starter men jeg får ikke noe bios info på skjermen bla.Kun sort skjerm, den står bare og lager en ulelyd fra den innebygde minihøytaleren som sitter på hovedkortet (tror jeg)

Hva kan være feil, hovedkort eller skjermkort og kan man dra noen slutning av den dii duu lyden som kommer fra kabinettet et sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydene som kommer fra PCen skal stå beskrevet i hovudkort manualen. Prøv å ta ut en og en rambrikke og se hva som skjer. Pleier som regel å vere at en rambrikker ikke er helt koblet til vist det er en konstant ulelyd.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke rote rundt i BIOS, man må som regel resette den. Og det gjøres fysisk på hovedkortet med en liten jumper som regel.

Men etter at man har gjort dét, må man inn i BIOS for å fikse innstillingene igjen.

Ofte får man bilde tilbake når BIOS er resatt.

Ellers kan det være fysisk skade på hardware, men det er ikke ofte det skjer etter en uke i avslått tilstand...

Lenke til kommentar

Riktig. Tolket det dithen at du mente han skulle endre noe i bios (noe jeg har sett i flere "svart skjerm"-tråder). Var ikke ment som kritikk til deg direkte.

Hvis HK gir fra seg lyd, skulle det være en smal sak å tyde den.

Har hatt samme problemet selv. Bytta PCI-e slot, med stort hell :)

Lenke til kommentar

Kan være en vifte som ikke starter(feks. cpu-vifte) og mange bioser har beskyttelse som gir alarm om den ikke starter. Ellers kan du prøve og ta ut og sette inn igjen skjermkort siden det også gir alarm i likhet med minne.

Lenke til kommentar

Takker for utvist engasjemang i forbindelse med mit problem.

Har åpnet pcn og re-instalert rambrikkene uten noe hell, innvendig på hovedkortet er det et LED display som viser C1 , hvis dette forteller noe.

DII DUU DII DUU lyden er der fortsatt, og skjermen er fremdeles sort.

Lenke til kommentar

Sjekka at kjøleren ikke har løsna? eller om at cpu vifta sviver? Eventuell har du prøvd med kun en minne brikke og bytte rundt på de forskjellige minne brikke slottene ? Har du sjekket at alle kort generellt sitter som de skal i slottene sine ? At alle kabler sitter godt fast ?

Lenke til kommentar

Skjermen blir ikke sort om vifta ikke er i? :hmm:

Kommer vel bare melding opp under testen før booten starter? CPU fan error eller noe slikt. Han sier jo at pc'en starter, så tviler på at det er det som er problemet.

Kan det rett og slett være feil med skjermen? :hmm:

Lenke til kommentar

Alle vifter starter , skjermen er en måned gammel . har gått over alle kontakter inne i kabinettet.

Hvordan kan man på en enkel måte utelukke det ene eller andre , uten og måtte kjøpe både hovedkort og skjermkort osv.hvis det er bare en av komponentene som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Det skal stå en beskrivelse hva de forskjellige kodene betyr i HOVEDKORTMANUALEN!!! Der står det mest sannsynlig beskrevet hva de pipelydene betyr også. Altså kort/lang pipelyd, og hva den nøyaktige sammensetningen betyr.

Du sa error code C1. Igjen, opplys hva slags hovedkort det er, så kanskje vi klarer å finne det ut for deg. Men mest sannsynlig står det i kapittelet ganske langt bak som omhandler feilmeldinger.

En kamerat av meg hadde en Dell bærbar, og der tok harddisken kvelden en dag, og den hylte som bare det uten at det skjedde så mye. duuu-duuu-duuu.

men tipper det er rammen som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Ja den errorkoden er ett system som jeg tror de nye hovudkortene bruker i stedenfor å beskrive hva "pipene" betyr, så det Skal stå sikkert helt bak i hovudkortmanualen.. Har akkurat samme type hovudkort på jobben der det står ganske enkelt hva hver kode betyr.

Lenke til kommentar
Har et problem med min stasjonær pc, etter og ha stått avslått og strømløs en uke skulle jeg starte pcn , pcn starter men jeg får ikke noe bios info på skjermen bla.Kun sort skjerm, den står bare og lager en ulelyd fra den innebygde minihøytaleren som sitter på hovedkortet (tror jeg)

Hva kan være feil, hovedkort eller skjermkort og kan man dra noen slutning av den dii duu lyden som kommer fra kabinettet et sted.

Viss det er 1 langt og to korte pip er det skjermkortet.

Lenke til kommentar
Takker for utvist engasjemang i forbindelse med mit problem.

Har åpnet pcn og re-instalert rambrikkene uten noe hell, innvendig på hovedkortet er det et LED display som viser C1 , hvis dette forteller noe.

DII DUU DII DUU lyden er der fortsatt, og skjermen er fremdeles sort.

Prøv med et annet skjermkort feks pci, har alltid et PCi skjerkort liggende:)

ops! så ikke at du hadde svart, med skjermkort :)

Endret av war2war
Lenke til kommentar

Har Serum07 resatt BIOS?

Ellers finner du nok hovedkortmanualen på www.epox.com og www.epox.nl.

Liker ikke sidene dems, de er utrolig treige. Men da veit du hvor du kan finne feilkodene. C1 tror jeg er nøkkelen

fra et forum:

The error code on the mobo diagnostic LEDs is always "C1". I looked it up in the manual and it said something about memory, so I tried my RAM in a friends computer and it works fine.

Det gjalt et annet hovedkort, men samme produsent

Edit: Enda en link: http://www.pppmail.com/cgi-bin/yabb/YaBB.p...;num=1107013059

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...