Bobbylove Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Har et lite skoleprosjekt hvor jeg skal ta for meg Aristoteles. Så kom jeg til å tenke på hvor smarte disse gutta egentlig var men ser for meg at resten av verden spesielt utenfor de greske stater kan ikke ha vært mye siviliserte? Noen som har noen gode eksempler på ting som skjer på den tiden? sånn +/- 50 år eller noe sånt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Det foregikk nok ting både i Egypt, Mesopotamia, Persia og Kina (bl.a.) på denne tiden også. Det er bare det at når man leser om gresk historie så får man inntrykk av at "alt" handler om grekere. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Jepp, å nettop det jeg har lyst til å finne ut litt mer om. Hva som skjer rundt om i resten av verden. Kina var nok ganske bra på vei der, men tror sentral/nord europa var ganske så rotete? Lenke til kommentar
Catus Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 vel i 337 bc ble den første praetor valgt i Roma. Altså det romerske republiken var på denne tiden. Var noen gjennom gang fra gamle koneriket i denne tiden. 2 sentrale lover ble valgt hvis jeg husker riktig, dette var i 342. Den ene var at man kun kunne holde 1 poitisk posision om gangen, og den andre var at en magistrat måtte vente 10 år før han ble valgt inn på nytt. Det var mye konflikt rundt denne tiden, altså byråkratisk. håper dette er en start Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Nord Europa vet vi lite om, men det var små stammesamfunn. Nord for Macedonia har vi kongeriket Dacia, Oppover langs balkanen har vi Illyria, området Frankrike og Spania idag huset mange mindre stammer (Helvetii, Lemovices, Arverni, Aedui, Nervii, Parisii, etc) som var aktive med handel, men ikke store greiene å skryte av. Karthagerne var en mektig handelsmakt i Nord Afrika, som er verdt å merke seg. Det var også noen mindre greske kolonier, Massila som er dagens Marseilles, Magna Graecia (Greske kolonier i sør Italia) og et eller to kongeriker nord for svartehavet. Bosporerne. Roma var heller ikke et samlet Italia. Det var Roma og de allierte italienske statene, samt som jeg nevnte de greske koloniene i sør. Søk opp disse navnene jeg har gitt deg så kan du finne mer spesifikke ting. Da har jeg ikke nevnt noe om østen, men det var vell perserriket og deretter Alexander sitt rike. Arabia var mer eller mindre uorganiserte stammer frem til Mohammed samlet de i det sjuende århundret. Endret 19. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Du kan jo prøve å finne ut noe om øst-Asia, for de er jo MANGE, og kan umulig ha kommet sånn plutselig. Er sikkert spennende å se hvordan ting var der da, for flere av landene der har jo vært ganske så innelukket lenge. Hvis du bruker Japan som et eksempel, så er vel et av de landene i verden som har klart å bygge storsamfunn(?) og i tillegg ha tatt vare på mye av kulturen deres. Det tror jeg kommer mye av at de har vært så innelukket, og ikke latt seg påvirke så mye av verden rundt, som f.eks USA og England(tidligere år)... Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Svært lite er kjent om japan rundt 400 BC. Den tidligste referansen til japan som "samlet land" er i en kinesisk tekst fra 50 AD. Før, og rundt den tiden, bestod nok japan for det meste av mange forskjellige stammer, og det er en stund før japansk kultur slik vi kjenner den oppstod. Kina var en del mer avansert på den tiden, og var styrt av Zhou-dynastiet, et føydalsystem, men de hersket ikke over hele kina slik vi kjenner det idag. De mest "avanserte" sivillisasjonene etter vår standard på den tiden lå nok rundt midtøsten/nordafrika og hellas. Om du vil fokusere på et land fra østen, så er nok kina veien å gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå