analkløe Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Min måte fører til mindre søl, et par skudd i rompa på dem og de stikker, ikke noe søl og veldig gøy Joda, men sølet var egentlig litt av poenget. Hvor gøy er det å spy på gulvet i et fremmed hjem når du skal formidle guds ord Og hvor gøy er det å sitte på knærte å spy og tørke i tur og orden? Men, men. Dersom du har vegg til vegg teppe er vell ikke epicac å anbefale. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Etit2: Men har inntrykk av at de følger bibelen til en større grad enn Kristne generelt. Steiner de kvinner som snakker i forsamlinger, slik det står at man skal gjøre i bibelen? Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Etit2: Men har inntrykk av at de følger bibelen til en større grad enn Kristne generelt. Steiner de kvinner som snakker i forsamlinger, slik det står at man skal gjøre i bibelen? Tror ikke det nei, og var forresten en rettelse jeg gjorde som sier at de ikke følger bibelen 100% som du quotet. Men om du kan finne stedet hvor det står at kvinner som taler i menigheten skal steines? Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Usikker om han kan finne et skriftsted om at kvinner som taler i forsamlinger skal steines (men kan vel hende, er dog rimelig sikker på at det kan fort bortforklares av kristne.) Er 100% sikker på at han ikke vil finne noen eksempler på at dette har skjedd blant Jehovas Vitner. Er oppvokst blant JV, men når jeg ble en 20-22 år så sluttet jeg å gå på møter og å praktisere religion. Jeg ble aldri døpt, men var noe som kalles udøpt forkynner og medlem av den teokratiske tjenesteskolen (dvs at jeg laget korte foredrag og fremførte for menigheten, dette for å hjelpe meg til å snakke med andre og bli en bedre forkynner, pluss naturligvis lære mye.) Jeg har et godt forhold til alle de JV jeg kjenner igjen, og de er hyggelige mennesker, aldri hatt noen problemer med å hilse på de og motsatt. Min far var døpt, men trakk seg, det er ingen som har problemer med å hilse på han og lignende blant JV. Men hadde min far eller jeg, spredd historier (som ikke var sanne) og/eller forsøkt å skade JV, så hadde visa vært en annen (det er ingen grunn til å snakke og pleie omgang med en som jobber imot alt det de vet du står for.) Har dermed noen (morsomme) historier (5 stk faktisk, helt i bånn av en meget lang post), og litt bakgrunn for å si følgende: Makan til tull skal du leite lenger etter, og da snakker jeg ikke om Jehovas Vitner, men om påstandene som har kommet ovenfor her. 1: Jehovas vitner skal ikke lyve (men det er mange enkelt personer blant dem, og feil kan gjøres, men i den grad som det blir beskrevet i postene over, NEI.) JV har tre møter i uka. To av møtene varer ca to timer hver gang, og ett kalles bokstudie og varer ca en time. Det å ikke lyve, blir for å si det mildt, verdsatt. Det blir forelest om, gjentatt om og om igjen, og sist men ikke minst, praktisert med stolthet. JV er stolte av at de ikke skal lyve, og det er kanskje derfor det er moro å angripe dem på dette punktet? For folk som kjenner til dem derimot, så virker det bare helt usannsynlig og tullete. (Men at et menneske som ikke blir ansett som JV av JV, som ikke praktiserer religionen, men som ovenfor andre nordmenn blir ansett som JV, stjeler og lyver, det er en annen ting, pluss det finnes alltid enkelt tilfeller. Utstøtelse fikser dog det meste vil jeg tro.) 2: JV skal ikke stjele, akkurat som med å snakke sant. Enkelt og greit. Det blir forelest 5 timer i uka, om hvordan man skal oppføre seg, om dyder og alt mulig annet. De er direkte stolte av sin høye moral, og dermed igjen, helt nyttesløst å angripe dem på dette. 3: JV skal betale skatt til staten og oppføre seg, de skal kle seg tekkelig (dog ikke så ekstremt som hijab) og naturligvis unngå slåss kamper, militærtjeneste og mye mer. Med unntak av militærtjeneste, så kan staten vanskelig finne bedre borgere. JV demonstrerer aldri, de roter ikke engang med politikk. Det er jo en drøm med slike borgere. Som JV må du virkelig anstrenge deg hardt, for å leve moralsk riktig, du bruker utrolig mye tid på å forkynne, gå på møter, ja du legger faktisk opp hele livet ditt til Jehova gud. Jeg klarer da ikke helt å se at JV skal lyve, stjele (eller steine kvinner som taler i forsamlinger ) når de vet og blir lært om og om igjen at mennesker som praktiserer dette ikke skal finne guds nåde. Jeg tror det er ekstremt få mennesker som vil kaste bort så mye tid av livet sitt, for deretter å praktisere og leve et dobbelt liv. Det er direkte meningsløst. Blir du avslørt så blir du også utstøtt (om du ikke forandrer din livsførsel naturligvis.) 4: Helvete og evig lidelse/fortapelse, tror ikke JV på i det hele tatt. JV tror at Gehenna (som det blir beskrevet om i åpenbaringen og oversatt med helvete i diverse oversettelser,) er en endelig og total død, ingen evig pine. De døde kjenner ingen smerte (tror det er rimelig rett ut fra et sitat fra bibelen, men jeg vet ikke hvor har ikke åpnet den på mange mange år.) 5: Det øves på møtene på å forkynne, og det å forkynne ovenfor 10 åringer, og gi de info om at det kommer en buss og drar dem med til helvete, kunne ikke engang blitt framført på hvordan man IKKE skal forkynne. Siden JV ikke engang tror på helvete, så kan jeg rett ut si: Det var ikke JV på din dør når de sa at en buss ville komme og ta deg med til helvete (men jeg vet om noen andre kristne retninger som fint kunne sagt noe slikt.) Jeg innser at det er vanskelig for en ti åring å vite hvilken gruppe det var som kom på døra og at det er lett å blande med andre grupper (hadde en fin samtale med en når jeg gikk på ungdomsskolen, hun hadde snakket med noen religiøse ungdommer på skolen som sa hun ville brenne i helvete i alle evighet (og hun ble oppriktig redd), og lurte på om JV også trodde på dette. Jeg sa veldig enkelt, JV tror på en god barmhjertig gud, som aldri ville finne på å pine mennesker i all evighet.) 6: Kunnskap under forkynnelse, det finnes JV som kan mye, og det finnes de som ikke kan mye, enkelt og greit. Ikke regn med at alle ungdommer i dag, tar bibelen på rams. At det finnes mennesker som kan langt mer om bibelen enn enkelte JV, så absolutt. Men det betyr ikke at han har rett og JV har feil (eller at noen av dem har rett for den sags skyld.) Det finnes utrolig mange JV som kan utrolig mye, og det finnes de som ikke har vært med så lenge og som ikke er forberedt. De skal selge et produkt, og om man ikke da er forberedt på å snakke om evolusjons teorien (tor og odin forstår jeg dog kom som et sjokk) så har dem sannsynligvis ikke gått så mye ute. Vil tro 95% av JV som forkynner, kan argumentere og få fram sitt syn på dette uten vanskeligheter. 7: Min var en meget dyktig forkynner, og flere i famillien min likte å snakke med han, fordi han var alltid villig til å lytte, og ikke så opptatt av å "vinne diskusjoner" (du kan ikke vinne en diskusjon uansett.) Og dette er et trekk jeg forsøkte å kopiere, en skal respektere andres meninger og en skal kunne lytte (jeg ble dog aldri noe flink til å forkynne, men utrolig dyktig til å holde taler ). Vil tro de fleste JV også har lært dette, og følger det, og dersom påstanden er at JV på døren ikke viser respekt og bryter ut at du skal havne i helvete, så er min påstand at du ikke har snakket med JV. Alle som har litt kunnskap om JV vil faktisk si, at du farer med tull (jeg er egentlig altfor grei med ordet tull, framfor å bruke hardere ord, men det fører uansett ikke til noe.) Så noen historier: Historie 1: Min far, var noe man kaller en pioneer (over 80/90 timer forkynnelse i måneden) og dermed var noe av det beste han visste om i sin ungdomstid, å forkynne En dag gikk han sammen med en kamerat, de delte opp distriktet og startet med et ungdommelig og friskt pågangsmot, her skulle mennesker frelses! For å unngå å gå på samme dør to ganger, skulle et lite merke i grusen (eller noe lignende) lages. Pappa banka så fint på en dør, og møtte en meget hyggelig mann som rett ut sa at han skulle skyte han om han ikke forsvant med engang. Pappa var for å si det mildt ikke sein om å etterkommet dette ønsket. Så går det noen minutter så kommer selvfølgelig den godeste kameraten, og banker på samme dør (min kjære far hadde ingen tid å lage noe merke i den gården.) Han rekker såvidt å banke på, før det rimelig høyt lyder: "Er du her igjen, nå henter jeg bøssa!" Etter en ny norsk hundremeters rekord (selv om min far mener han var raskest vekk av de to) hadde de en ganske fin historie, som 30 år etterpå fortsatt fortelles med stor munterhet. ----------------- Historie 2: Neste historien er en del nyere, ca 10 år gammel vil jeg tro (kanskje noe mer, kanskje litt mindre.) En meget koselig kvinne i 30 års alderen (lærerinne faktisk,) bestemmer seg for å forkynne som hun har gjort så mange ganger før (vil gjette på at hun lå på rundt 20-30 timers forkynnelse i måneden.) Hun reiser dessverre ut alene, (JV går så absolutt ikke alltid to og to, da man dekker et mye større område ved å deles opp, men det er selvfølgelig både tryggere, mer lærerikt og langt hyggeligere å gå parvis.) Hun banker på en dør, døren åpnes opp, hun blir dratt inn, dyttet ned i en kjeller og kjellerdøren låst. Etter en times tid klarer hun å krabbe ut et kjellervindu. Kvinnen fikk det veldig vanskelig med både nerver, og det å besøke andre mennesker etterpå. (Bare det å gå opp og banke på en dør etter en slik opplevelse må ha gjort direkte vondt.) Jeg blir fortsatt den dag i dag, kvalm av hele situasjonen og at mennesker kan gjøre noe slikt mot andre. Historie 3: Noen ungdommer skal på epleslang på vei hjem fra skolen. Med i gjengen er en meget ung gutt nemlig meg. Jeg ble i mange år etterpå (vennlig) mobbet for at jeg før noen rakk å knabbe noe som helst, traska bort til døra, ringte på og spurte om vi kunne få noen epler (noe vi forøvrig alle fikk) Historie 4: En ung gutt, som overhodet ikke var noe flink til å forkynne (nemlig meg) og stort sett aldri gjorde det (kanskje en 3-4 timer annenhver måned) trasker seg avgårde, tenker som så at nå skal jeg være flink, banker på en dør som åpnes og hører følgende "at du ikke skaffer deg et tv, og bruker livet ditt til noe fornuftig" og døra smelles igjen. Jeg står utafor, 14-15 år gammel, tenker over segan min, tvn min, videospilleren min, de tre andre tv ene vi har i hjemmet, lurer på hva som fikk han til å tru at jeg ikke hadde noe tv og lurer på hva som er i veien med folk Med større pågangsmot og enda større vilje banker jeg på neste dør, for jeg vet nå med sikkerhet at det er mange forstyrra mennesker der ute som trenger min hjelp! Historie 5: En meget ung gutt, rundt 8-10 års alderen (ho ho det er meg igjen) blir spurt så pent av sin far om han vil være med på den teokratiske tjenesteskolen. Jeg svarer jo så pent ja, har jo blitt lært opp til det, uten å ha peil på hva dette er. Du kan pent forestille deg trynet mitt, når jeg forstod tre uker etterpå, at dette betydde at jeg skulle opp på talerstolen, foran 50-80 mennesker og holde 5 minutters foredrag. Vi har fortsatt min første tale, tatt opp på videokamera av en meget stolt far, og jeg var rimelig stolt av meg selv Til slutt: Det finnes de som takler å høre at de skal skytes, og som ler av det etterpå, og det finnes de som ikke takler det. Det koster veldig lite å ta imot to blader av en 14 åring, og kanskje gjøre dagen hans litt bedre, for det er rimelig kjipt å få slengt den døra i trynet i ett sett. Å snakke og diskutere, spesielt om evolusjons teorien, at verden er i satans hold, at gud skal opprette en regjering, de 144 tusen, om JV tror på helvete og alle slike spørsmål; Spør i vei når de banker på, det er derfor de kommer til deg, for å snakke om hva de mener. Syns man kan ha dette i tankene før man går til ekstreme effekter for å bli kvitt mennesker som kun ønsker en alt vel. Det går nemlig an å si høflig at man ikke ønsker besøk, selv om det kanskje ikke blir så mange morsomme historier av det. Endret 20. mars 2009 av Kongle2 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Tråder der man henger ut religiøse grupper har ingenting i denne delen av forumet å gjøre, og spesielt ikke innlegg som omhandler dobbeltløpet hagle fyllt med salt. denne tråden arkiveres derfor i den dype og mørke forumkjelleren. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg