tsghost Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg aner ikke hvorfor, men av en eller annen grunn klarer jeg bare ikke å spise noe frukt eller grønnsaker. Sånn har det vært i et par år nå, og jeg begynner å merke at jeg blir fort sliten, har ofte vondt i hodet og føler meg sløv omtrent hele tiden. Jeg har også hørt at om man ikke spiser nok frukt/grønnsaker så kan man få hjerte- og karsykdommer, og det er selvsagt noe jeg ikke vil ha. Derfor lurer jeg på; er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære meg å like fruk/grønnsaker igjen? På forhånd, Takk. -Torger Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Du spiser overhodet ikke frukt eller grønnsaker? Hva spiser du da? Jeg er absolutt ingen vegetarianer, men i dag har jeg spist: Frokost: Brød med bacon, egg, paprika og sjampinjong Middag: Penne med bolognesesaus (sausen inneholder karbonadedeig, løk, hvitløk, gulrot, sellerirot, stangselleri, hermetiske tomater, tomatpure, worcestershiresaus, parmesanost) Dette er jo typisk kjøtteter-kost, men jeg har likevel fått i meg 200-300g grønnsaker. Jeg spiser generelt mye løk, tomat og paprika, og varierer ellers middagene med gulrot, bønner, kålrot, selleri, potet, brokkoli, kål, purre, pastinakk og persillerot, samt forskjellge friske urter som persille, basilikum, oregano, kjørvel, mynte og gressløk. Jeg forstår ikke hvordan man kan ha et normalt kosthold og ikke få i seg grønnsaker. Kanskje hvis man bare spiser billig ferdigmat, men dersom man lager maten selv (det er billigere), skal det godt gjøres å bli underernært. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Kjøp deg en blender og begynn å lage smoothies. Man tager en banan, litt melk, ananasjuice og frukt/bær etter smak og behag, og smekker det sammen til en deilig røre. Prøv med jordbær, mango, og annen godis. Lenke til kommentar
tsghost Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Altså, en middag for meg består gjerne av noe kjøtt, paste/ris/pommes frites og kanskje saus. Jeg har ikke spist noe frukt/grønnsaker på omtrent 5 år, utenom når jeg smakte på vannmelon i tyrkia, som jeg faktisk likte Det med smoothies hørtes bra ut. Hvis jeg tilsetter isbiter, blir det sånn slush-aktig da? Tipper jeg svinger innom elkjøp og kjøper meg en blender Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg sliter med det samme ang grønnsaker.. Aner ikke hvordan jeg skal lære meg å like det, men det går ned sakte men sikkert Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Bringebærsmoothies Elles tykkjer eg at gulrøter med dip er svært godt, og kan ikkje forstå at folk ikkje kan like det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Sliter sånn ca like mye selv. Har begynt med smoothies og, syns det er generelt genialt, og ikke minst godt! ) Ica har en del ferdigmikser og som man kan kjøpe som smaker veldig bra. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 jeg selv elsker koteletter med poteter og grønnsaker, så det eneste tipset er å prøve deg frem til hvilken grønnsaker som passer til hva. min kjære mor går også på en spesiell diet, så hun lager ekstra mye grønnsaker slik at min middag har blitt enkelte ganger grønnsaker med litt kjøtt Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Bringebærsmoothies Elles tykkjer eg at gulrøter med dip er svært godt, og kan ikkje forstå at folk ikkje kan like det. Kva slags dip har du? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Frukt er lett å like, men grønnsaker må du jobbe litt meir for. Det finnes ferdigpakker med salater, men dei er ikkje betre enn det ein kan lage sjølv. Wok er veldig greit når ein skal ha grønnsaker til middag. Kutt opp litt forskjellig og fres det i panna ei stund. Har du ein form for saus eller noko med smak på oppi blir det endå betre. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Kva slags dip har du? Vanleg dip som ein bruker til chips. Likar best Holiday "eit eller anna" frå Maarud. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 En ting som er godt på grønnsaksfronten er Knaskerøtter. Passe store gulrøtter, som regel veldig søte og gode. Ferdigvaskede, spises rett fra posen. Ellers, ikke glem druer. Blå, røde eller grønne, fantastisk god snacks. Pass på at du kjøper steinfrie, så slipper du noe stress. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Ferske aspargesbønner er noe av det beste jeg vet - helst norske. Så man får bare kjøpt de på sommeren. Bare å koke dem i et par minutter og så blande med smør, salt og pepper er himmelsk. Endret 16. mars 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
sitronkatta Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 hei! lag et fruktfat med masse god frukt eller lag fruktsalat:) det smaker kjempegodt og det er sunt! det er masse frukt som er kjempegodt og bare spise, for eksempel appelsiner! lag salat med masse grønnsaker og prøv knorr dressing gresk som blandes med rømme, den er veldig god. du kan også spise brødskiver med paprika, tomat, agurk eller salat oppå pålegget. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Kjøp frukt og grønt. Skjær opp i delikate biter. Det er mye mer fristende enn ei kjip eple som ligger på et fat. Jeg liker gulrot og dip. P/Filadephia(el hvordan det skrives?) eller maarud sin Holiday. Like du ikke frukt og grønt, så liker du det ikke. Sløv sier du. Vitamintilskudd kan være en idè, siden du ikke får i deg det nødvendige Smoothie er jo dødsgodt Jeg lager den så enkel som dette; Frosne bær, feks skogsbærblanding elle tropisk blanding. Melom yoghurt. En halv/hel banan. Isbiter kan du også slenge oppi blenderen for å få den kaldere. Endret 20. mars 2009 av Turtlis Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 jeg selv elsker koteletter med poteter og grønnsaker, så det eneste tipset er å prøve deg frem til hvilken grønnsaker som passer til hva. min kjære mor går også på en spesiell diet, så hun lager ekstra mye grønnsaker slik at min middag har blitt enkelte ganger grønnsaker med litt kjøtt Det vanlige har vært et lite stykke kjøtt og mye grønnsaker. Det er først de seneste tiårene vi har begynt å spise digre kjøttstykker med en klatt grønnsaker ved siden av for syns skyld. Selv så prøver jeg å spise mye grønnsaker og litt mindre kjøtt når jeg har måltider med kjøtt. Siden jeg bor sammen med en vegetarianer så blir det også endel vegetarmat, og det er faktisk veldig godt. Jeg tror grunnen til at enkelte ikke liker grønnsaker er at de har dårlige erfaringer med grønnsaker. Ihjelkokte poteter og slappe gulrøtter. Kanskje en seleridusk på potetene på lørdagskvelden. Prøv fløtegratinerte poteter (lag dem for guds skyld selv), ovnsstekte eller grillede potetbåter (med skall) krydret med pepper, maldon salt (eller havsalt, alt ettersom) og f.eks. rosemarin, soppstuing, dampet brokkoli med smør eller grønnsaker i wok. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Spiste nettopp en heeeeeeelt utrolig god appelsin. Tydelig at kvaliteten er på vei opp nå framover mot påske. Mine tips for å finne de gode appelsinene er som følger: - Glatt, tynt skall - Relativt små - Relativt tunge - Fargen har ikke noe å si, så lenge appelsinen ikke er grønn Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Same regel gjeld for klementiner, så det kan eg tru på. Dei er best når dei er små, har tynt skal, er kompakte og ikkje minst faste. Litt vanskelegare å finne gode appelsiner synest eg, men det er verdt å bruke nokre sekundar på. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg har en tendens til å alltid velge de mest orange/gule klementinene siden jeg på en eller annen måte tror de har mer smak. Lenke til kommentar
powerbabe Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Dette høres ut som ett helt forferdelig problem. Frukt og grønt er noe man ikke kan leve uten, og hvis man ikke spiser det går man glipp av noe stort. Jeg foreslår at du begynner i det enkle, tar å snackser noen gulrøtter, agurk, paprika, stangseleri eller lingnende. FINN DET DU LIKER! Senere kan du lage mer avangserte ting, du kan lage tomatsauser med ferske tomater. Du kan koke blomkål og brocolli, ha hvit saus med ost i over, og steke i ovnen. Som mellommåltider foreslår jeg frukt. Det er søtt, og ett godt alternativ til snop. Del det opp i biter, da er det ofte mer innbydene. Hvis du er lei av normale frukter som appelsin og eple, gå i frukt å grønnsakshanldere og la deg friste av eksotiske fruker. Selv er jeg fan av pasjonsfrukt. Dette gir deg energi og overskudd i hverdagen. Velkommen til ditt nye liv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå