Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rettigheter etter yrkesskade, ny i arbeidslivet.

Gjest Guest_Robin_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Robin_*

Hei. Jeg trenger hjelp med å finne ut mine rettigheter og økonomiske muligheter etter yrkesskade. Håper noen som har mulighet til å hjelpe med det kan lese gjennom denne posten og veilede meg litt, beklager den lange posten, men klarer ikke få med det jeg mener er relevant på mindre plass.

På forhånd takk.

Jeg er ganske ny i arbeidslivet(24år) og begynte å jobbe for noen få år siden, men ble oppsagt pga vanskelig økonomi i formaet. Jeg tok da en midlertidig jobb som nattevakt på hotell i desember 2007, så jobbet jeg der i litt over 3 mnd til slutten av februar. Da fant jeg en ny jobb jeg søkte på og fikk. Deretter sa jeg opp jobben på hotellet og hadde 14 dagers oppsigelse(prøvetid), men så et par dager senere skulle jeg ned til kjelleren med endel kasser med flasker som jeg gjorde hver morgen før skiftet var over og falt og slo ryggen kraftig pga kelnerne som hadde vasket kjøkkenet kvelden før hadde sølt såpevann nedover trappen. Jeg klarte såvidt å karre meg opp og komme meg opp til resepsjonen og fikk tak i resepsjonssjefen som kom med en gang og tok over.

Jeg reiste da hjem og la meg på sofaen og håpte det skulle gå over, men det gjorde det jo ikke, så jeg gikk til legen på stedet. Da fikk jeg konstatert ryggskade og ble umiddelbart sykemeldt med beskjed om å ligge stille noen dager og så gå til fastlegen.

Dette var skikkelig vondt og ble ikke noe bedre, så jeg gikk til sykehuset og fikk tatt røntgen av ryggen uten at de fant noe brukket, jeg gikk da til fastlegen min og fikk notert dette som en yrkesskade og ble sykemeldt i påvente av bedring. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig var musklene som hadde fått seg en skikkelig trøkk og at det burde bedre seg over tid.

Det gikk så 6 mnd hvor jeg gikk med konstant smerte i ryggen uten at det bedret seg. Så friskmeldte legen min meg selv om jeg protesterte. :ohmy: Jeg syntes dette var dårlig behandling og byttet fastlege og bestilte time hos han. Ble da undersøkt og han konstaterte prolaps i korsryggen(der jeg traff trappen i fallet) med nedsatt følsomhet i høyre bein. Fikk så ny sykemelding og ble sendt til fysioterapi. Nå har det gått rett over ett år etter fallet og jeg har fremdeles problemer med ryggen og konstante smerter og er fremdeles sykemeldt.

Jeg er ny i arbeidslivet og kjenner desverre lite til systemet med yrkesskader osv og gjorde bare som legen sa og leverte sykemelding og det var det. Jeg fikk ingen veiledning på NAV eller hos legen om å rapportere skaden til jobbens forsikringsselskap eller noe annet, det fikk jeg først opplyst i kveld av tanten min ved en tilfeldighet.

Jeg har frem til å nå motatt vanlige sykepenger som ligger noen tusen under vanlig lønning siden jeg ikke får nattillegg og overtid som jeg vanligvis har. Nå i forrige mnd mottok jeg et brev fra NAV hvor det sto at jeg måtte søke om attføring siden sykepengetiden min var over, dette utgjør da 66% av lønnen jeg fikk som sykemeldt og det vil si at jeg bare så vidt klarer de faste utgiftene mine og bare så vidt har råd til mat.

Som jeg forstod det på tanten min har jeg mulighet til å få diverse godtgjørelser for skaden fra forsikringsselskapet til arbeidsgiveren, deriblant mènerstatning.

- Problemet mitt er da: Hvordan går jeg frem for å finne ut hva jeg har krav på og hva sier jeg til forsikringsselskapet nå som det har gått så lang tid(1år) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett arbeid skal alle arbeidstakere i Norge være forsikret gjennom arbeidsgiver for tiden de er på jobb. Så det er liten tvil at du har vært forsikret på skadetidspunktet.

Litt synd at det har gått så lenge uten å få rapportert hendelsen til forsikringsselskap og NAV. Yrkesskade vs. annen skade gir flere fordeler hos NAV (som feks total dekning av fysioterapi og offentlig spesialistbehandling uten egenandel).

Jeg er selv yrkesskadet, og for min del ble skaden meldt til både NAV og forsikringsselskap av arbeidsgiver (som de er pliktet til å gjøre) umiddelbart.

Mitt tips er å først gå til arbeidsgiveren du hadde å si at du insisterer på at denne ulykken blir rapportert til både NAV og forsikringsselskap. Skulle de av en eller annen grunn nekte å melde fra om dette må du gå til advokat og høre hvordan han kan hjelpe. Det blir alltid fortgang i ting når advokater involveres.

Opprettes sak hos forsikringsselskap der du får egen saksbehandler blir neste steg å skaffe seg en dyktig advokat. Advokatutgiftene dekkes som regel av forsikringsselskapet.

Jeg var selv mellom jobber når jeg ble skadet på jobb så jeg gikk vesentlig ned i lønn. Det var da forsikringsselskapets plikt i å betale ut tapt arbeidsfortjeneste basert på et anslag av hva jeg kunne tjent uten skaden de årene jeg må utdanne meg til noe annet.

Tror det er lettere å få yrkesrettet attføring når skaden er registrert og godkjent som yrkesskade.

Jeg kan anbefale en dyktig advokat i Stavangerområdet hvis det ønskes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Robin_*

Mange takk for godt og utfyllende svar. :)

Håper du eller noen andre har mulighet for å svare på litt flere spørsmål. :)

Er det mulig å finne ut hva jeg har krav på før jeg kontakter forsikringsselskapet sånn at jeg ikke blir lurt på noe? Eller må jeg bare stole på at forsikringsselskapet gir meg det jeg skal ha? Jeg er klar over at jeg er litt naiv selv, så vil helst være så forberedt som mulig så jeg ikke lurer meg selv oppe dette.

Er det er noe skjema eller søknad jeg må sende inn for å sette i gang prosessen?

Sist men ikke minst, må jeg involvere en advokat?

Lenke til kommentar

Er det mulig å finne ut hva jeg har krav på før jeg kontakter forsikringsselskapet sånn at jeg ikke blir lurt på noe? Eller må jeg bare stole på at forsikringsselskapet gir meg det jeg skal ha? Jeg er klar over at jeg er litt naiv selv, så vil helst være så forberedt som mulig så jeg ikke lurer meg selv oppe dette.

Er det er noe skjema eller søknad jeg må sende inn for å sette i gang prosessen?

Ikke la deg lure, du kommer ingen vei uten advokat. Jeg fant fort ut at forsikringsselskapet som skulle være der for meg er interresert i å slippe unna med så lite så mulig.

Altså du MÅ skaffe deg en advokat!

Ved yrkesskade skal alle utgifter du har dekkes av enten NAV eller forsikringsselskap. Husk å ta vare på all dokumentasjon.

Menerstatning har du krav på hvis menet er over 15% "medisinsk invaliditet" (15% anslår jeg vil gi menerstatning på kr 70.000,-)

Hvis det er sansynlig at du var i jobb fra skadetidspunkt til eventuelt endt attføringsløp kan forsikringsselskapet måtte dekke arbeidsinntektstapet. La oss si du får minstestøtte hos NAV på ca 120.000 i året, og du kan dokumentere at du høyst sannsynlig kunne tjent 320.000 årlig, er forsikringsselskapet pliktig i å betale deg tapet i arbeidsfortjeneste på 200.000 de årene det tar å komme seg ut i yrkeslivet igjen.

Som du ser kan det være snakk om ganske mange hundre tusener etter hvert.

Som sagt kommer du ingen vei med forsikringsselskapet uten advokat. Og blir dette registrert som yrkesskade er forsikringsselskapet forpliktet til å betale rimelige og nødvendige advokatutgifter

Jeg er naturlig skeptisk til advokater, men etter min runde med Gjensidige er jeg ENNÅ mer skeptisk til forsikringsselskaper. Som jeg sa tidligere, bor du i rogaland/Stavanger kan jeg anbefale en dyktig/ærlig advokat.

Å ja btw: Vær klar over at det kommer til å ta mange år før du ser disse pengene, så smør deg med tålmodighet. Forsikringsselskapet bruker lang behandlingstid som taktikk for å få deg til å akseptere dårlige tilbud.

Lenke til kommentar
- Problemet mitt er da: Hvordan går jeg frem for å finne ut hva jeg har krav på og hva sier jeg til forsikringsselskapet nå som det har gått så lang tid(1år) ?

Hei.

Jeg vil bare tipse deg at du vil få bedre respons på juss seksjonen.

Ellers, efaringsmessig, råder deg at du ta kontakt med en advokat angående me'en erstatning.

MVH

Vaio :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Yrkesskade84

Hei.

Jeg vil bare tipse deg at du vil få bedre respons på juss seksjonen.

Ellers, efaringsmessig, råder deg at du ta kontakt med en advokat angående me'en erstatning.

MVH

Vaio :wee:

Hei.

Er selv yrkesskadet. Måtte selv melde fra til nav med yrkesskademeldingen. Du har krav på: tapt inntekt som innbærer overtid,bonuser,feriepenger, økt lønn Kort sagt alt som du til vanlig ville hatt krav på , jeg fikk heldigvis hjelp fra arbeidsgiver med å dokumentere inntekten jeg ville hatt dersom jeg hadde vært i jobb nå ( hadde bare jobbet der 1mnd da det skjedde). Min erfaring med forsikringsselskapet er at du bør ihvertfall ha noen i ryggen , i mitt tilfellet har arbeidsgiver vært veldig viktig med tanke på dokumentasjon. Har klart meg uten advokat til nå , venter nå på total oppgjør det har tatt over 2år fra hendelsen frem til nå.

De vanskeligeste å forholde seg til med tanke på omskolering og slikt er utvilsomt nav vertfall , de har ikke peiling på hva et fysisk arbeide innebærer!! De har og til tider prøvt å overprøve avgjørelser fra leger,ortopeder og spesialister.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Gjest Yrkesskade84

Ikke la deg lure, du kommer ingen vei uten advokat. Jeg fant fort ut at forsikringsselskapet som skulle være der for meg er interresert i å slippe unna med så lite så mulig.

Altså du MÅ skaffe deg en advokat!

Ved yrkesskade skal alle utgifter du har dekkes av enten NAV eller forsikringsselskap. Husk å ta vare på all dokumentasjon.

Menerstatning har du krav på hvis menet er over 15% "medisinsk invaliditet" (15% anslår jeg vil gi menerstatning på kr 70.000,-)

Hvis det er sansynlig at du var i jobb fra skadetidspunkt til eventuelt endt attføringsløp kan forsikringsselskapet måtte dekke arbeidsinntektstapet. La oss si du får minstestøtte hos NAV på ca 120.000 i året, og du kan dokumentere at du høyst sannsynlig kunne tjent 320.000 årlig, er forsikringsselskapet pliktig i å betale deg tapet i arbeidsfortjeneste på 200.000 de årene det tar å komme seg ut i yrkeslivet igjen.

Som du ser kan det være snakk om ganske mange hundre tusener etter hvert.

Som sagt kommer du ingen vei med forsikringsselskapet uten advokat. Og blir dette registrert som yrkesskade er forsikringsselskapet forpliktet til å betale rimelige og nødvendige advokatutgifter

Jeg er naturlig skeptisk til advokater, men etter min runde med Gjensidige er jeg ENNÅ mer skeptisk til forsikringsselskaper. Som jeg sa tidligere, bor du i rogaland/Stavanger kan jeg anbefale en dyktig/ærlig advokat.

Å ja btw: Vær klar over at det kommer til å ta mange år før du ser disse pengene, så smør deg med tålmodighet. Forsikringsselskapet bruker lang behandlingstid som taktikk for å få deg til å akseptere dårlige tilbud.

15% men vil gi deg 7% av grunnbeløpet (70256kr) så det vil bli betraktelig mer enne 70000kr som her skissert. Det skal regnes tilbake fra den dagen skaden er meldt til forsikringsselskapet og du SKAL ha renter fra den dagen.

Du skal ha "men" erstattning resten av livet , noe som er ett vagt begrep. For hvor lenge lever man? Mitt forsikringselskap sier 67år , går man på statistisk sentralbyrå viser det seg at gjennonsnittstlig levealder for en mann som nå er 23 vil bli 77år. Det vil da bli regnestykke som følgende: 70256x0,07x44år=216388kr.

Fra nav får du kun "men" erstattning dersom du har 15%men . Men det kan godt være du har en ekstra dekning fra forsikringen som din arbeidsgiver har tegnet , da får du krav på helt ned til 1%men. Det vil ikke utgjøre mye , men i slike tilfeller kommer det godt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...