AnjoEntertainment Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jeg holder på å skrive en 'bok' om en seksten år gammel gutt som er i utviklingsstadiet til å bli en psykopat. Han er hekta på grøssere, foreldrene snakker alltid dritt om han, selvtilliten er bånn i bøtta og you name it! Har kun skrevet førstesiden hvor jeg introduserer karakterens følelser ganske så sterkt. Kritikk please! xD OBS! Ikke nevn skrivefeil. Det vil fikses på i morgen. Med tanke på klokkeslettet, hvor lite søvn jeg har hatt i det siste etc. så vil du nok finne to-tre stykker om ikke mer. Arbeidstittel___Psykopaten.doc Endret 16. mars 2009 av FredrikH Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hmm... vanskelig å si så mye om det egentlig, siden det bare er èn side, men får gjøre et forsøk. Det du skriver er interessant nok, men språket bør du jobbe med. Det er flere steder hvor det ikke flyter godt nok, f.eks her "(...)da hensikten min bak det er den bevisste faktaen at før eller senere blir de enten svært glad I meg eller til og med forelsket, det er da jeg har de I min hule hånd." Det går heller ikke an å være "en mesterhjerne på å tenke logisk". Ord som kløpper eller ekspert kunne lett ha erstattet "mesterhjerne" her. Jeg drister meg til å nevne skrivefeil selv om du eksplisitt ba om det motsatte - hvis du mener at man bare kunne finne en håndfull bør du åpne norskbøkene igjen. Her var det mange! Kommaregler bør også få en ekstra sjanse. Men dette er lett å rette på. Tenkte bare jeg skulle si fra, slik at du slipper å sitte ørten timer å lese korrektur når du har kommet litt lengre. Hvis dette skal bli en bok om hvordan en psykopat/sosiopat utvikles, ville jeg kanskje være litt mer tilbakeholden med all den personlige infoen du gir om hovedpersonen. Om denne kan spres mer utover i tilbakeblikk o.l tror jeg det kan bidra stort til å holde spenningen oppe. Som sagt, så har jeg ikke veldig mye å kritisere ut fra, og det kan godt hende at dette ville ha jevnet seg ut av seg selv om du bare hadde presentert mer. Det er på ingen måte meningen å være veldig krass, mulig det skyldes tidspunktet for denne posten... Jeg liker forresten den muntlige tonen til fortelleren veldig godt, og gleder meg til å se hva du får til videre Endret 16. mars 2009 av HansiBanzi Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hmm... vanskelig å si så mye om det egentlig, siden det bare er èn side, men får gjøre et forsøk. Det du skriver er interessant nok, men språket bør du jobbe med. Det er flere steder hvor det ikke flyter godt nok, f.eks her "(...)da hensikten min bak det er den bevisste faktaen at før eller senere blir de enten svært glad I meg eller til og med forelsket, det er da jeg har de I min hule hånd." Det går heller ikke an å være "en mesterhjerne på å tenke logisk". Ord som kløpper eller ekspert kunne lett ha erstattet "mesterhjerne" her. Jeg drister meg til å nevne skrivefeil selv om du eksplisitt ba om det motsatte - hvis du mener at man bare kunne finne en håndfull bør du åpne norskbøkene igjen. Her var det mange! Kommaregler bør også få en ekstra sjanse. Men dette er lett å rette på. Tenkte bare jeg skulle si fra, slik at du slipper å sitte ørten timer å lese korrektur når du har kommet litt lengre. Hvis dette skal bli en bok om hvordan en psykopat/sosiopat utvikles, ville jeg kanskje være litt mer tilbakeholden med all den personlige infoen du gir om hovedpersonen. Om denne kan spres mer utover i tilbakeblikk o.l tror jeg det kan bidra stort til å holde spenningen oppe. Som sagt, så har jeg ikke veldig mye å kritisere ut fra, og det kan godt hende at dette ville ha jevnet seg ut av seg selv om du bare hadde presentert mer. Det er på ingen måte meningen å være veldig krass, mulig det skyldes tidspunktet for denne posten... Jeg liker forresten den muntlige tonen til fortelleren veldig godt, og gleder meg til å se hva du får til videre Tusen takk for god kritikk! Jeg har selv lagt merke til alle skrivefeilene, noe jeg skal ta å rette opp i. Er veldig glad over at du likte den muntlige tonen, da det var noe jeg tenkte grundig gjennom før jeg videreutviklet idéene jeg hadde rundt boken. Jeg kan love deg at jeg har gode idéer til boken og at du vil få se en helt annen type psykopat enn hva du har sett før. Denne fyren er en smart jævel som dessverre liker å se andre lide - på mange måter... Det er en grunn til at vi får vite så mye om han i begynnelsen også. Det neste kapitelet er... noe litt annerledes. Endret 16. mars 2009 av FredrikH Lenke til kommentar
epicmeg Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Veldig bra, men jeg anbefaler at du låner en bok om psykopater, så du får en liten smak på hvordan de tenker og er. En psykopat tenker aldri at en er en psykopat, det er heeelt utenkelig for en psykopat. Det er andre det er noe galt med - selv er psykopaten helt perfekt. "Uten samvittighet" er en av bøkene jeg anbefaler deg Du finner også mye intressant på nettet. Men jeg tror kanskje du må gjøre om litt, for en person kan ikke utvikle seg til å bli en psykopat, man er født med psykopatiske evner, eller hva jeg vil kalle det, men de kan bli mere synlige med årene, men tegnene til psykopati oppstår aldri plutselig etter mange år Lykke til ! Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Veldig bra, men jeg anbefaler at du låner en bok om psykopater, så du får en liten smak på hvordan de tenker og er. En psykopat tenker aldri at en er en psykopat, det er heeelt utenkelig for en psykopat. Det er andre det er noe galt med - selv er psykopaten helt perfekt. "Uten samvittighet" er en av bøkene jeg anbefaler deg Du finner også mye intressant på nettet. Men jeg tror kanskje du må gjøre om litt, for en person kan ikke utvikle seg til å bli en psykopat, man er født med psykopatiske evner, eller hva jeg vil kalle det, men de kan bli mere synlige med årene, men tegnene til psykopati oppstår aldri plutselig etter mange år Lykke til ! Tusen takk! Angående psykopati og det å innrømme det for seg selv, så så jeg ihvertfall en eller annen grøsserfilm hvor en fyr med psykopatiske (lidelser?) sa til seg selv og andre at han var en psykopat, i korte ord så var han fullt klar over det. Men film er vel film? Uansett skal jeg ta å undersøke mer rundt psykopati og eventuelt låne den boken på biblioteket. Takk for svar! Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 En lovende start, men som en annen fyr sa her så er ikke psykopater klar over at de er psykopater. Det kan sikkert også være innteresant å utforske hvor styrt psykopatene er av sine drifter. Det kan sikkert også være lurt å gå gjennom de 40 kjennetegnene for psykopater. Lenke til kommentar
larshar1 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 En lovende start, men som en annen fyr sa her så er ikke psykopater klar over at de er psykopater. Det kan sikkert også være innteresant å utforske hvor styrt psykopatene er av sine drifter. Det kan sikkert også være lurt å gå gjennom de 40 kjennetegnene for psykopater. las gjennom ei sjekkliste for kjennetegn på at du har med ein psykopat og gjer, og fekk både bekrefta og opplyst om psykopati og kor ødeleggande slik atferd er. Eg kjente meg igjen i dei fleste av punkta og fekk ein ganske bra personlighets match. Dette var eg faktisk ikkje klar over og lurer på om eg hadde fungert anleis om eg ikkje hadde paranoia og tilsvarande.. har hatt mistanke om at amfetamin har dårlig innvirkning på sleke personligheitsforstyrrelsar. ser jo at eg har tydelige antisosiale egenskapar, og akkurat det har eg egentlig ikkje ord for eingang. eg angra jo selvfølgelig på mykje av slek eg e.det e jo skremmande at det er mulig,det burde jo ikkje vera slik, og det er jo ikkje bra av meg i det heile tatt, og slik ha jo eg vore ei god stund no. Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Du gir oss lite å jobbe med, knapt en side gjør det litt vanskelig å bedømme deg som forfatter. Men det jeg vil si ut i fra utdraget er at det viser du har en god fantasi, handlingen virker spennende og gir leselyst, dette er et godt utgangspunkt for en tekst. Men jeg synes også språket er litt underutviklet og mangler til dels flyt til tider. Som andre nevnte tidligere tror jeg det vil hjelpe deg mye om du leser litteratur om psykopater, om det er det temaet du ønsker å fordype deg i. Den personen du beskriver er ikke psykopat, de kjennetegnes helst som å virke sjarmerende, selvsikker og sympatiske, men er manipulerende og kontrollerende. De ser ikke på seg selv som psykopater. Men jeg liker karakterene og situasjonen du presenterer, det er mye å bygge på her, også om du velger å forlate psykopatri temaet og velger å fortsette historien om gutten. Psykiske problemer er svært aktuelle og interessante tema, så her er det mye å utforske! Men jeg er også nysgjerrig på din alder! Hvor gammel er du? Ganske vesentlig når man skal bedømme tekster. F.eks. om du nå er 30 tror jeg du må jobbe mye for å kunne produsere en god tekst, men er du tennåring, noe jeg mistenker du er, tror jeg du har stort potensial Da utvikler du framdeles din skrivestil, og et utviklet ordforåd vil kunne hjelpe deg langt på vei Jeg håper du velger å fortsette skrivingen Lenke til kommentar
AnjoEntertainment Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Du gir oss lite å jobbe med, knapt en side gjør det litt vanskelig å bedømme deg som forfatter. Men det jeg vil si ut i fra utdraget er at det viser du har en god fantasi, handlingen virker spennende og gir leselyst, dette er et godt utgangspunkt for en tekst. Men jeg synes også språket er litt underutviklet og mangler til dels flyt til tider. Som andre nevnte tidligere tror jeg det vil hjelpe deg mye om du leser litteratur om psykopater, om det er det temaet du ønsker å fordype deg i. Den personen du beskriver er ikke psykopat, de kjennetegnes helst som å virke sjarmerende, selvsikker og sympatiske, men er manipulerende og kontrollerende. De ser ikke på seg selv som psykopater. Men jeg liker karakterene og situasjonen du presenterer, det er mye å bygge på her, også om du velger å forlate psykopatri temaet og velger å fortsette historien om gutten. Psykiske problemer er svært aktuelle og interessante tema, så her er det mye å utforske! Men jeg er også nysgjerrig på din alder! Hvor gammel er du? Ganske vesentlig når man skal bedømme tekster. F.eks. om du nå er 30 tror jeg du må jobbe mye for å kunne produsere en god tekst, men er du tennåring, noe jeg mistenker du er, tror jeg du har stort potensial Da utvikler du framdeles din skrivestil, og et utviklet ordforåd vil kunne hjelpe deg langt på vei Jeg håper du velger å fortsette skrivingen Jeg er tenåring! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå