Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angrefrist på EL-bil kjøp


Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp med følgende problemestilling: Kjøpte meg en brukt Reva Elbil 2008 modell som hadde vært brukt til demostrasjon og utlån av forhandler. Det var for et par uker siden hvor jeg logget meg inn på siden til www.revanorge.no, hvor jeg videre fant informasjon til en selger som solgte disse Reva EL-bilene for importøren som har hovedsete i Rakkestad. Ringte selgeren og fikk meg en prøvetur og ble riktignok impornert av måten den var å kjøre på etc.

 

Etter litt mye og fram og tilbake så ble jeg tilbudt en brukt Reva 2008 modell som hadde vært til demo (som nevnt tidligere). Jeg skrev under kontrakten og ordna med lån hos Elcon finans. Fikk også inkludert ny batteripakke i prisen som ble tilslutt 99000.

 

Fikk bilen levert på fredag den 13.03.09 hvor bilen var fulllada. Jeg satte fra meg bilen og skulle ta en lengre kjøretur med den ut på kvelden. Satte meg i bilen etter cirka 6 timer etter å ha mottat den og begynte å kjøre ut på Ring 3 i Oslo (fra Bekkestua), men da jeg var ved ullevaal stadion så la jeg merke til at måleren på batteriet gikk fra 100 % til noen og 40 % på kjørelengde på 12KM, og da tenkte jeg at noe var galt og kjørte hjem igjen. Da jeg kom hjem hadde jeg cirka bare 25 % batterikapasitet igjen. Forhandler hadde på forhånd informert meg om at man må lade batteriet 30-40 ganger før syklusen setter seg sikkelig, men jeg finner det veldig merkelig at batteriet knappt holdt en tur på 20km totalt den fredagskvelden jeg var ute og kjørte.

 

Jeg satte bilen til ladning og tenkte som så at "jaja det var bare sikkert et engangs tilfellet at batteriet varte så kort tid". Dagen etterpå var bilen igjen fulllada og jeg satte kurset inn mot Oslo sentrum, igjen samme problem oppstår at batteriet blir slukt, men denne gangen klarte jeg iallefall komme inn til sentrum og være der noen timer for så å kjøre hjem igjen på en samme ladning, men effekten var den samme: batteriet var tomt etter å ha kjørt 22KM totalt til fra og denne kvelden og.

 

I tillegg til dette så får jeg heller ikke ladet bilen lengre (ikke mer enn 30 min om gangen) før hovedsikringen i huset mitt tar kvelden. Normalt så lades denne bilen enten på 10 Ampere eller 16 Ampere stikkontakter. Prøvde å lade bilen 3 ganger først på 10 AMP, men med samme resultat at hovedsikringa tok kvelden etter bilen begynte å lade. Prøvde da en 4 og siste gang på 16 AMP (Kunne bytte lademetode via en knapp som var baki bilen fra 10 til 16 Ampere), men denne gangen var ladninga kun 20 min før hovedsikringa gikk på nytt. I skrivende stund så har jeg en bil som ikke kan lades ordentlig pga denne feilen med ladninga og med batteriet.

 

Jeg har skrevet en lang mail til forhandleren hvor jeg ber om at kjøpet skal heves på bakgrunn av dette som jeg har opplevd, men mitt spørsmål til dere er: Har jeg en god sak på forhandleren eller ei? Til å få heva kjøpet på bakgrunn av de problemene jeg har hatt.

 

Kom gjerne med tips og innspill. Beklager det noe lange innlegget.

 

mvh

 

Bestorp

Endret av bestorp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt bilen utenfor fast utsalgsted, slik det virker for meg, så har du 14 dager angrerett uansett og trenger ikke noen grunn.

 

Dersom du har kjøpt bilen i forretning eller på selgers kontor el.l, så har selger rett til å få forsøke å reparere feilen inntil 2 ganger før du kan kreve omlevering eller heving av kjøp. I utgangspunktet har du ikke mulighet for å bare heve kjøpet.

 

Det kan kanskje være verdt å få med seg hvilken type batteripakke du har kjøpt bilen med.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva tilstanden skulle tilsi etter kontrakten.

 

Men om det er vesentlige feil og mangler i forhold til kontrakt og det selger har fortalt, så har du et reklamasjonsgrunnlag. Med mindre de ikke kan reparere bilen, eller få den i en slik stand man kan forvente, så har du rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Har du kjøpt bilen utenfor fast utsalgsted, slik det virker for meg, så har du 14 dager angrerett uansett og trenger ikke noen grunn.

 

Dersom du har kjøpt bilen i forretning eller på selgers kontor el.l, så har selger rett til å få forsøke å reparere feilen inntil 2 ganger før du kan kreve omlevering eller heving av kjøp. I utgangspunktet har du ikke mulighet for å bare heve kjøpet.

 

Det kan kanskje være verdt å få med seg hvilken type batteripakke du har kjøpt bilen med.

 

Har kjøpt bilen utenfor fast salgsted ja, selgeren hadde ikke noe kontor da han møte med med en demobil i asker sentrum for å vise den fram. Jeg ser på selgeren som en slags mellomann. Selgeren har også de to siste ukene hatt stand utenfor Ultra på Sandvika storsenter. Det var en helt ny blybatteripakke som de la inn.

 

Kan heller ikke se at jeg sett noe til noe 14 dagers angrelov på nettet når det gjelder bilkjøp generelt, men har sett at man trekke seg etter å ha skrevet kontakt, men da må kjøper betale for selgers omkostinger i forbindelse med klargjøring av bilen.

 

mvh

 

Bestorp

Endret av bestorp
Lenke til kommentar

Da er det bare å gi beskjed til selger om at du ønsker å heve kjøpet med angrerett (etter angrerettloven). Du trenger ikke å oppgi grunn for hvorfor du ønsker å heve kjøpet.

 

Det forutsetter at du har kjøpt den av et registrert foretak (altså ikke privathandel) og du har kjøpt som privatperson og ikke som firma.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva tilstanden skulle tilsi etter kontrakten.

 

Men om det er vesentlige feil og mangler i forhold til kontrakt og det selger har fortalt, så har du et reklamasjonsgrunnlag. Med mindre de ikke kan reparere bilen, eller få den i en slik stand man kan forvente, så har du rett til å heve kjøpet.

 

 

I kontrakten står det at det er en Brukt standard Marine Blå Reva 2008 modell med vinterhjul/Sommerhjul på Alumiunsfelg. Jeg bare kikket på en tilsvarende bil med samme farge som var på utstilling på en stand på Sandvika Storsenter for 14 dager siden. Men har aldri fysisk blitt visst den bilen jeg skulle få / ha.

Lenke til kommentar
Da er det bare å gi beskjed til selger om at du ønsker å heve kjøpet med angrerett (etter angrerettloven). Du trenger ikke å oppgi grunn for hvorfor du ønsker å heve kjøpet.

 

Det forutsetter at du har kjøpt den av et registrert foretak (altså ikke privathandel) og du har kjøpt som privatperson og ikke som firma.

 

 

Dette er uten tvil et foretak dette her, dette er et firma som markedsfører og importerer disse bilene inntil Norge.

De har orgnr: 992 134 542 , som jeg fant ved et lite søk på brønnøysund registeret. Jeg har kjøpt bilen av dem som privatperson og ikke som et firma.

 

Hva gjør jeg evt hvis Reva Norge setter seg på bakbeina? og ikke vil godta kravet mitt? Kjøre sak på de da i forbrukerådet / forbrukertvist utvalget?

 

Takker for alle svar og innspill.

 

Bestorp

Lenke til kommentar

Du skal egentlig være informert om at du har angrerett her. Dersom du ikke har noe skriftlig fra selger som sier at du har angrerett, så har selger gjort en feil.

 

Uansett, du skal ikke ta noen slutning om at selger vil nekte før du har forsøkt.

 

Du finner standardskjema her som du bare kan fylle ut:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 (skjema A)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Du skal egentlig være informert om at du har angrerett her. Dersom du ikke har noe skriftlig fra selger som sier at du har angrerett, så har selger gjort en feil.

 

Uansett, du skal ikke ta noen slutning om at selger vil nekte før du har forsøkt.

 

Du finner standardskjema her som du bare kan fylle ut:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425

 

Han informerte meg ikke om noen angrerett i forhold til kjøp av bilen, bare at det var 24 Mnd garanti på drivverk og batteri.

 

Tusen takk for nyttig informasjon! Setter veldig stor pris på det!

 

mvh

 

Bestorp

 

Du skal egentlig være informert om at du har angrerett her. Dersom du ikke har noe skriftlig fra selger som sier at du har angrerett, så har selger gjort en feil.

 

Uansett, du skal ikke ta noen slutning om at selger vil nekte før du har forsøkt.

 

Du finner standardskjema her som du bare kan fylle ut:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 (skjema A)

 

 

Gjelder 14 dagers regeleren fra da jeg mottar bilen eller har bestilt den?

Lenke til kommentar

Du sier det er hovedsikringen (i huset om jeg forstår deg rett) som ryker. Dette kan tyde på at det ikke er bilen som overbelaster ditt elektriske system men at det allerede er underdimensjonert. Dersom bilen lader med mer en hva kursen er beregnet for skal kurssikringen normalt gå lenge før hovedsikringen. Hvor store er kurssikringene og hvor stor er hovedsikringen ? Har du prøvd å lade bilen uten å kjøre andre strømkrevende enheter som kan bidra til å dra ut hovedsikringen, eks komfyr, vaskemaskin, tørketrommel ?

 

Kan det kanskje være dette som også fører til den korte batteritiden, at du aldri får ladet batteriet skikkelig ?

 

Hør uansett med forhandler ;)

Lenke til kommentar

Har du ikke fått med angrerett skjema siden dette er utenfor fast tilholdssted, så har du 3mnd angrefrist.

 

Da skal du ha igjen alle penger, men må selv koste frakt tilbake, samt betale evntuelle kostnader selger har hatt med varen for levering(tilvirkningskjøp). Dette kan være klargjøring osv.

 

Siden du ikke har fått skjema, og det er under 3mnd er det bare å meddele at du ønsker å benytte angrefristen. Du behøver ikke ha noen grunn for det.

Lenke til kommentar
Du sier det er hovedsikringen (i huset om jeg forstår deg rett) som ryker. Dette kan tyde på at det ikke er bilen som overbelaster ditt elektriske system men at det allerede er underdimensjonert. Dersom bilen lader med mer en hva kursen er beregnet for skal kurssikringen normalt gå lenge før hovedsikringen. Hvor store er kurssikringene og hvor stor er hovedsikringen ? Har du prøvd å lade bilen uten å kjøre andre strømkrevende enheter som kan bidra til å dra ut hovedsikringen, eks komfyr, vaskemaskin, tørketrommel ?

 

Kan det kanskje være dette som også fører til den korte batteritiden, at du aldri får ladet batteriet skikkelig ?

 

Hør uansett med forhandler ;)

 

Jeg skrudde stort sett av alt av lys,tv'er, pc'er etc for å minske belastninga på det elektriske anlegget slik at bilen skulle få lade i fred uten at dette har hjulpet. Mulig at det allerede er underdimsjonert, men å for være helt ærlig så har jeg ikke peil på det når kommer til denne biten. Alt funker en stund mens lading av bilen har pågått, men problemet mitt har vært det at jeg bilen står kanskje å lader 1 time / 30 min så ryker hovedsikringa og all strøm i huset forsvinner.

 

Mitt eneste mål er nå er å få levert bilen tilbake uannsett om det innebærer at jeg må betale de noen kroner for å få den levert tilbake tilbake så gjør jeg gjerne det.

 

Skal snakke med Forbrukerrådet når de åpner 0900 Mandags morran.

Endret av bestorp
Lenke til kommentar

Du kan ikke heve kjøpet sånn uten videre. Selger har etter loven krav på å foreta minst to reparasjonsforsøk før spørsmål om heving finner sted. Med mindre det er snakk om grove feil, da.

 

Nå har du vel ikke akkurat kjøpt bilen på postordre, over nettet eller via telefonsalg - kan ikke helt skjønne hvordan man skal få lov om angrerett til å gjelde i dette tilfellet.

 

Det du må gjøre for å vurdere om det foreligger grunnlag for reklamasjon eller ikke, er å se på på mangelsbestemmelsene i forbrukerkjøpsloven.

 

Spørsmålet i ditt tilfelle for å avgjøre om det er mangel ved bilen, ligger i tilstanden til batteriet. Hvor mange ganger har det blitt ladet hittil? Og hvor langt unna er det unna optimal kapasitet? Angående ladeproblemene dine, er det bilen eller det elektriske anlegget i huset ditt som får sikringen til å gå?

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Hvorfor vil du heve kjøpet? Ville det ikke vært et mer rimelig krav å kreve at selger utbedrer feilene?

 

Jeg ønsker å heve kjøpet fordi jeg har bare hatt problemer med bilen siden dag en jeg fikk bilen, som jeg har beskrev i den første tråden og jeg kan se for meg mange potensielle problemer med ladning hjemme hos meg i framtiden da ladningsprossen blir avbrutt enten pga dårlig sikringer hos meg eller at det er noe galt med bilen i seg selv.

 

Jeg har hverken tid eller penger til å utbedre evt feil i mitt eget sikringskap.

Lenke til kommentar
Du kan ikke heve kjøpet sånn uten videre. Selger har etter loven krav på å foreta minst to reparasjonsforsøk før spørsmål om heving finner sted. Med mindre det er snakk om grove feil, da.

 

Nå har du vel ikke akkurat kjøpt bilen på postordre, over nettet eller via telefonsalg - kan ikke helt skjønne hvordan man skal få lov om angrerett til å gjelde i dette tilfellet.

 

Det du må gjøre for å vurdere om det foreligger grunnlag for reklamasjon eller ikke, er å se på på mangelsbestemmelsene i forbrukerkjøpsloven.

 

Spørsmålet i ditt tilfelle for å avgjøre om det er mangel ved bilen, ligger i tilstanden til batteriet. Hvor mange ganger har det blitt ladet hittil? Og hvor langt unna er det unna optimal kapasitet? Angående ladeproblemene dine, er det bilen eller det elektriske anlegget i huset ditt som får sikringen til å gå?

 

Jeg skal snakke med forbrukerrådet og høre hva de har å si om saken i henhold til evt angrerett. har kun fått ladet den full to ganger, før ladningsproblemene begynte å komme. I følge forhandler så må jeg lade en 30-40 ganger før syklusen setter seg ordentlig, men jeg kan IKKE leve med at batteriet ebber ut etter en kjøretur på under 20 KM når det i utgangspunktet er ment for å vare minst 50-60 KM på en ladning.

Lenke til kommentar
Du kan ikke heve kjøpet sånn uten videre. Selger har etter loven krav på å foreta minst to reparasjonsforsøk før spørsmål om heving finner sted. Med mindre det er snakk om grove feil, da.

 

Nå har du vel ikke akkurat kjøpt bilen på postordre, over nettet eller via telefonsalg - kan ikke helt skjønne hvordan man skal få lov om angrerett til å gjelde i dette tilfellet.

 

Det du må gjøre for å vurdere om det foreligger grunnlag for reklamasjon eller ikke, er å se på på mangelsbestemmelsene i forbrukerkjøpsloven.

 

Spørsmålet i ditt tilfelle for å avgjøre om det er mangel ved bilen, ligger i tilstanden til batteriet. Hvor mange ganger har det blitt ladet hittil? Og hvor langt unna er det unna optimal kapasitet? Angående ladeproblemene dine, er det bilen eller det elektriske anlegget i huset ditt som får sikringen til å gå?

 

Angrerett gjelder når bilen er kjøpt uten for selges faste sted. En bod på et kjøpesenter osv. Derfor vil angreretten også gjelde her. Det er ikke bare ved nett/tlf/postordre salg dette gjelder. Dette gjelder også homeparties, messer og stort sett andre steder der selger ikke har noe fast tilholdssted, og kjøpet ikke er utført der.

 

Heving av kjøp blir noe annet, da det ikke har noe med angrefrist å gjøre, men feil og mangler. Men skal heving forekomme, der alle utgifter dekkes av selger så har de 2 muligheter for å forbedre før eventuell heving kan forekomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...