Euklid Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 The Ascent of Money er en bok og TV-serie med Niall Ferguson, professor i økonomisk historie. Dette er lettlest (eller enda lettere om du kjøper DVDen), morsomt og lærerrikt. Skaff deg et Economist-abonnement i tillegg (eller gå på nærmeste bibliotek), så er du godt i gang. Victor Normans «Blue Notes» inneholder en artig innføring i mikroøkonomiske prinsipper. Intet galt med Brealey, Myers og kompani – men om jeg skulle hatt dette som et artig prosjekt på fritiden ville jeg hatt en litt annen angrepsvinkel; jeg leser gjerne Journal of Economic Literature – men for min del er ikke dette en liten bigeskjeft – når jeg leser om arkitekturens historie går jeg ikke rett på de tørreste journalene ... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 ..... Journal of Economic Literature Har du noen foretrukne databaser, type jstor etc? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tja, bruker nå de databasene som må til for å finne artiklene jeg er ute etter – sjelden slik at jeg tar utgangspunkt i hva som finnes i en database – men jstor er jo blant de beste. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hazlitt, som nevnt over, er ikke dårlig. Men min favoritt er Free to Choose av Milton og Rose Friedman. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tja, bruker nå de databasene som må til for å finne artiklene jeg er ute etter – sjelden slik at jeg tar utgangspunkt i hva som finnes i en database – men jstor er jo blant de beste. Gitt du ikke er i en utdanningssituasjon, hvordan finner du interessante artikler? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg holder på med utdanning (siste semesteret av en master, forhåpentligvis PhD fra høsten av), så det kommer jo litt gratis der, men en må jo gjøre litt leting selv om en også skal klare å tenke selv. Jeg pleier å følge en del forskere som konsekvens skriver lure ting, og en del journaler med ekstremt høy standard. Skriver Greg Mankiw, Kenneth Rogoff, Larry Summers, Christina Romer eller andre artige typer noe nytt skal det leses. I tillegg sjekker jeg alltid abstracts fra alt som publiseres i Journal of Economic Perspectives, Journal of Economic Literature, European Review of Economic History og et par andre. Når jeg i tillegg hiver inn alle referanser som virker interessante i artikler jeg leser er det helst tiden som er knapp – ikke tilgangen på interessant lesestoff. On-topic: å begynne å lese Financial Times er et lurt tillegg for trådstarter. The Economist gir mye «high level» om makroutvikling og samfunnstendenser, ned på litt mer operasjonelt nivå er FT det beste du får tak i; Lex Column alene er verdt prisen. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Takk for tipsene! Når jeg i tillegg hiver inn alle referanser som virker interessante i artikler jeg leser er det helst tiden som er knapp – ikke tilgangen på interessant lesestoff. Det er så mye bra å lese, men alltid så mye annet som er gøy og. Tid er et gode med høy pris! Hvor studerer du? Er det oppgaveskriving nå siste semesteret? Endret 25. januar 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå