Gå til innhold

Annbefalt lesestoff økonomi

destilert

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en relativt oppegående person på 19 som ønsker å lære mer om økonomi. Jeg kan relativt lite, så jeg trenger vel egentlig å begynne fra scratch. Har dere noen bøker, filmer, nettsider å annbefale?

Jeg er ute etter læreverk som i begynnelsen kan gi meg en okei oversikt hvordan økonomi fungerer, før jeg så kan fordype meg i dypere verker senere.

-destilert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av hva type økonomi du ønsker å lære mer om.

Er det samfunnsøkonomi, da på mikro eller makro nivå.

Bedriftsøkonomi, som foretaksøkonomi, regnskap, finans?

Økonomitri, altså økonomisk metode?

Anbefalt innen bedriftsøkonomi, og gjerne rettet mot foretak og finans er Brealey, Myers og Marcus - Fundementals of corporate finance.

Innen samfunnsøkonomi - makro gjerne Mankiw - Principles of macroeconomics. Sist nevnet har jeg bare lest utdrag av og den var tilsynelatende bra.

Førstnevnte er veldig anerkjent, og en god innfallsport til corporate og finans og kan virkelig anbefales.

Hørte en gang at BM&M fikk betalt per side de skrev, så stoffet blir veldig tynnet ut og læringskurven er ikke veldig bratt, men uten at de tøyser seg helt bort!

Ellers se gjerne hvilke bøker utdanningsinstitusjoner bruker, både hjemme og i utlandet og plukk bøkene som brukes på de lavere nivåene.

Det finnes også endel økonomer som blogger, Economic blogg @ google, som kan gi bra innfallsvinkler til økononiske hendelser etc.

Men av det du finner på nettet uten noe mer anerkjennelse enn at det bare ligger der, så kan det hende at det er cyber-galninger som bare har fått et sted å boltre seg på. Det finnes nok av svada-konspiratorikere som bare slenger ut påstander, men uten evne å underbygge dem.

Lenke til kommentar

"Financial Markets and Institutions"

Denne gir en meget god innsikt i temaer som vil belyse bla. kredittkrisen. Lettlest.

Skrevet av bla. tidligere Federal Reserve governor Frederic Mishkin (som tidvis også bidrar på CNBC).

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Jeg er i første omgang mest interessert i samfunsøkonomi, og om det står på engelsk er ikke noe problem for meg.

Finnes det noen gode og annerkjente nettsider, tidsskrifter eller aviser som tar for økonomi?

Lenke til kommentar

Problemet er at så mye av det som står i bøkene er feil fordi det ikke fungerer i praksis, derfor er det heller ikke så veldig mye nyttig kunnskapen kan brukes til. Grunnen til det er at det er så mange faktorer som ikke er mulig å måle eller telle som har stor betydning for hva som skjer i praksis.

Lenke til kommentar
Fin Skjorte: Er dette rett bok? Er så mange utgaver av den på amazon, så jeg blir litt forvirret. Denne var den billigste, men det var en til 10 pund... :p

Ta denne heller, event fra .com siden deres her. Finner ofte .com bøkene rimligere enn .co.uk Det er siste utgave (9de).

Om du ikke har særlig med kunnskap fra før så kan kanskje "Fundementals of corporate finance" være å foretrekke.

Den trekker såvidt jeg husker også inn mer av finansmarkeder.

Problemet er at så mye av det som står i bøkene er feil fordi det ikke fungerer i praksis, derfor er det heller ikke så veldig mye nyttig kunnskapen kan brukes til. Grunnen til det er at det er så mange faktorer som ikke er mulig å måle eller telle som har stor betydning for hva som skjer i praksis.

Veldig lite av det som står i anerkjente bøker kan kunne anses som feil. Samtidig er det forutsetningen for å forstå teorien nettopp de begrensningene de har.

Og med innfallsvinkel på teorien med de "feilene" de har, så gir det et viktig verktøyset.

Derimot så hjelper det ikke å kunne fysikken bak hammer og spiker, om man ikke vet hvordan man skal bruke hammeren.

Derimot så er kunnskapen om fysikken veldig god å ha den dagen man har spiker og ikke hammer. Da går det an å finne andre verktøy -kanskje steikepannen? ;)

Lenke til kommentar
Er egentlig bare hvilken utgave det er?

Ser slik ut ja. Ofte så kommer bøkene også i en US-Edition og en Internasional Edition, og jeg mistenker at den du viser til er US ed.

Og i Hardcover.

Så vidt jeg vet er forskjellene mellom us og int. ed kun hvilke eksempler som er brukt og muligens noe ulik bruk av skatt etc. som er en mer nasjonal myndighets greie.

Om du kjøper 7, 8 eller 9nd utgave av principles så tviler jeg på at det er veldig stor ulikhet mellom dem, spes. mellom de to siste.

Endringer til niende utgave er mer eller mindre kun noe omstrukturerering av bokens innhold, og noe andre oppgaver.

Og kanskje noen mer oppdaterte eksempler.

Tilsvarende er det nok for Fundementals også.

For det er god økonomi at studenter "må" kjøpe siste utgave og ikke kjøper brukt fra eldre studenter.

Uansett så er bøkene for gamle til å kunne dekke finanskrisen, og hvordan det har utartet seg.

Lenke til kommentar

Bøker er nyttig innføringer i fag. Regner med du ikke bare lærte deg "feil" fra bøkene du bruke på skolen... ;)

Selve grunnsteinene læres ofte i bøker, så må man selvfølgelig få praksis andre steder fra...

Men obs. det er mye bøker av tittelen: "Bli rik på kort tid" som man bør ligge unna.

Lenke til kommentar

Aha, takk!

Jeg går ut fra at denne boken tar for seg helt grunnleggende ting? Jeg er nemlig bare 17 år, men er veldig interessert i økonomi, spesielt analyse av selskaper og kan godt trenge en innføring i det meste.. :) Tror ikke språk er noen hindring så lenge det ikke er på mandarin. ;)

Fin skjorte! ;)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Norsk:

Erling Røed Larsen "Samfunnsøkonomi på trikken"

Erling Røed Larsen og Jon Olav Mjølhus "Finanskrisen"

Agnar Sandmo "Samfunnsøkonomi - en idehistorie"

Engelsk:

John Kenneth Galbraith "A history of economics - the past as the present"

Paul Samuelson "Economics: An Introductory Analysis"

For spesielt interesserte:

Mises "Human Action"

Schiller: "Irrational Excuberance"

Nassim Talleb :"Black Swan"

Endret av Cauldron2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...