Gå til innhold

Protein pulver fra sportsbutikk...noe bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri bestilt noe fra proteinfabrikken, så det er verken smak på pulverne eller service det står på.

Det er at mange nettsteder som selger proteinpulver i Norge, PF kommer under her.., som ofte bryr seg mer om fortjeneste enn om hva de faktisk selger til kunden. De kan f.eks. skrive på etikettene hva som er i råvaren som lagde produktet, istedenfor det som skulle stått, nemlig hva som faktisk er i bøtten. Derfor vet man ikke egentlig hva man kjøper, derfor fraråder jeg å kjøpe fra PF, selv om det ikke er sikkert PF svindler folk på denne måten.

Sider man kan stole på når det gjelder dette er www.myorevolution.com og www.tn.no.

Du har virkelig slukt agnet hans, 50m snøre og halve fiskestanga du? Eneste problemet med PF er at de er like dyre som de du anbefaler over. Å påstå at norges første(?) og største(?) på kosttilskudd svindler folk er langt over streken.

hele fiskestangen, båten, henger, og bilen som tauer den kan vi vel si. er sikker på at om mr. fagerli hadde skrevet at man skulle snorte fiskeboller til frokost så hadde war og nwlife2 misjonert dette som den nye læren ;)

Lenke til kommentar
Edit: Forresten, har du spurt deg selv HVORFOR PF er norges største? Kanskje de kjøper inn en råvare og bare tar LITT oppi bøtta og fyller opp resten av nettovekten til bøtta med andre billigere ting, og deretter skriver på etiketten hva som er i råvaren, og ikke i bøtta - noe som er fullt lovlig ? :)

Penger er ikke et tegn på ærlighet i min bok...

Teksten i bold er bare drittpreik. Som jeg sa allerede i posten du svarte på.. Men for all del, vis meg dokumentasjon på at kosttilskudd er unntatt markedsføringslovverk i europa, så skal jeg tro deg på det punktet.

Sprøytet du kommer med om PF ødelegger forhåpentligvis evt. troverdighet du måtte ha. Jeg ser heller ingen ingen logikk i 'argumentasjonen' din..

Lenke til kommentar
Men for all del, vis meg dokumentasjon på at kosttilskudd er unntatt markedsføringslovverk i europa, så skal jeg tro deg på det punktet

For eks at innhold/etikett VS tester av produkt ikke stemmer?

Test av det Norske markedet vise en differanse på 16%

3kg proteinpulver 450kr

85% protein pr 100g

Men i bøtta finner man 71g protein pr 100g.

Det finnes ingen lov for at det må stemme med etikett, man kan trykke hva man vil og her trykkes det mye råvareinfo.

Det disse 16% betyr er at man har trykket råvaren på etiketten og markedsfører etiketten som ferdigproduktet = bløff = kunden taper = aktøren tjener.

Jeg vil iallefall ikke være med på dette.

er sikker på at om mr. fagerli hadde skrevet at man skulle snorte fiskeboller til frokost så hadde war og nwlife2 misjonert dette som den nye læren

Her tar du feil som vanlig, Hr. Fagerli kommer ikke med noen ting uten å dokumentere det , vi kan også lese dokumentasjonen og gjøre våre egene tanker.

Det er hele forskjellen på MY-R / Børge og [Resten av aktørene i Norge+]

Endret av War
Lenke til kommentar
Men for all del, vis meg dokumentasjon på at kosttilskudd er unntatt markedsføringslovverk i europa, så skal jeg tro deg på det punktet

For eks at innhold/etikett VS tester av produkt ikke stemmer?

Test av det Norske markedet vise en differanse på 16%

3kg proteinpulver 450kr

85% protein pr 100g

Men i bøtta finner man 71g protein pr 100g.

Kan du fortelle oss hvor vi finner denne testen, og nøyaktig hvem/hva den gjelder..?

Og at noen er tatt i juks betyr ikke at det de driver med er lovlig..

Det finnes ingen lov for at det må stemme med etikett, man kan trykke hva man vil og her trykkes det mye råvareinfo.

Pisspreik. Paragrafen under er fra norsk lovverk, men alle siviliserte land har tilsvarende. Du kan ikke fylle en pappeske med plast og glassbiter, skrive "flatskjerm" utenpå og selge boksen som en tv..

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.
Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Testen kan du finne selv, den står i Mat & Helse (nr. 11/05)

Testen går mellom Multipower, Proteinfabrikken, Ultimate Nutrition og EAS.

Aktørene kjenner til loven og etiketten er ofte lik råvaren og godt dokumentert , men det finnes ingen lov som sier at man ikke kan ha oppi litt karbohydratpulver for å tynne ut.

På spørsmål til Ej-shop om hvorfor de gjør det er svaret "pga alle andre gjør det" Eller ordrett, " Vi er ikke de eneste "

Isteden for at vi som holder på med dette i snart 10 år skal forsvare oss , kom heller med motbevis så kan vi ta det derifra.

Endret av War
Lenke til kommentar
Testen kan du finne selv, den står i Mat & Helse (nr. 11/05)

Testen går mellom Multipower, Proteinfabrikken, Ultimate Nutrition og EAS.

Ok. Jeg trodde du faktisk hadde lest den saken her og kunne gi oss et referat, men du viderformidler altså bare FUD som du har funnet på websidene til noen som selger tilskudd. Og som jeg alt har nevnt, så betyr ikke det at èn useriøs aktør blir tatt for juks at det de driver med er lovlig..

Aktørene kjenner til loven og etiketten er ofte lik råvaren og godt dokumentert , men det finnes ingen lov som sier at man ikke kan ha oppi litt karbohydratpulver for å tynne ut.

Jo.. Jeg ga deg lovtekst i forrige post, men du vil tydligvis ikke høre.

På spørsmål til Ej-shop om hvorfor de gjør det er svaret "pga alle andre gjør det" Eller ordrett, " Vi er ikke de eneste "

Hvorfor de gjør hva? Vis meg en kilde på at ej-shop (eller nutrisport som du sikkert tenker på) sier de blander ut proteinet sitt med carbs..

Dette bunner gjerne opp i at du ikke vil/klarer å forstå "dry basis"-begrepet, som jeg ikke gidder forklare for deg en gang til..

Isteden for at vi som holder på med dette i snart 10 år skal forsvare oss , kom heller med motbevis så kan vi ta det derifra.

Jepp. Etter 10 år med kosttilskudd vet du alt som er å vite om juss.

Lenke til kommentar
Hvorfor de gjør hva? Vis meg en kilde på at ej-shop (eller nutrisport som du sikkert tenker på) sier de blander ut proteinet sitt med carbs..

Du er tydligvis dummere en du virker som.

For det første reklamerer dem ikke på sine egene sider om juks.

Det avsløres i uavhengige tester.

( Nå er det ikke en utblanding med karbs i dette tilfellet men å printe etikett for å så etterpå tilsette smak osv uten å endre etiketten.

Sjekk denne filmen 1:20 ut, der kjøper de råvarer, printer dette på etiketten

blander ut og betaler 1,5dollar for en boks og kan selge denne for 60 dollar.

Det er vel her du hadde kommet med " Bevis takk " om jeg hadde kommentert det aktuelle produktet.

Om du vil være naiv får det være opp til deg.

post-64596-1237923115_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Sjekk denne filmen 1:20 ut, der kjøper de råvarer, printer dette på etiketten

blander ut og betaler 1,5dollar for en boks og kan selge denne for 60 dollar.

De skriver at boksen inneholder en hemmelig blanding med det og det stoffet. Det er lov i USA.

De har ikke lov til å skrive at produktet inneholder 70% av stoff X når det ikke er tilfelle, ikke i USA engang..

Du er tydligvis dummere en du virker som.

For det første reklamerer dem ikke på sine egene sider om juks.

Det avsløres i uavhengige tester.

Jeg ba om en kilde som bekreftet ditt forsøk på fremstille det som om ej-sport har innrømt juks med varene sine..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Seriøst, har du fremdeles ikke skjønt det Frank?

De måler innholdet av protein i RÅVAREN. Dette er f.eks. 80g per 100g. Så heller de råvaren oppi en bøtte og skriver på etiketten til bøtten at 80g av 100g er protein.

Og så, heller de oppi litt karbohydrat. Dette er helt lovlig i Norge. De lyver ikke om råvaren, noe som ville vært ulovlig. Alt de gjør er å fylle opp bøtten, de utvanner selve pulveret.

Så det du leser på etiketten stemmer nok til punkt og prikke, men det gjelder dessverre råvaren, og ikke hva produsenten har valgt med loven i ryggen å ta oppi for å kunne få litt mer profitt.

Lenke til kommentar

Ok :)

Siden du vet selv hvem som vet best, har vi jo ingen problemer! Jeg har i alle fall ikke noe problem med det. Du kan få lov til å kjøpe det tilskuddet du vil, og tro på etikettene, pga det umulig kan være lov å utnytte smutthull i loven. Dette er jo juss, så du vet dette best, dette er noe i alle fall ikke jeg har peiling på ;)

Lenke til kommentar

Du kommer med denne jussen din hele tiden.

Det finnes ingen lov på dette, og skulle det finnes en som er i nærheten finnes det 100 veier rundt.

Poenget er at analyser viser at protein pr 100g er fra 1-16% lavere en på etikett selv på tester i norge.

Med slike verdier så er det kun snakk om dry og/eller råvaren som er analysert.

En analyse koster min et sekssifferet beløp og det er ikke alle aktører som vil påkoste seg dette. Da er det fristende å trykke informasjonen ifra råvaren som er godt dokumentert på bøtta selv om man tilsatte smak og andre stoffer for konsistens og holdbarhet og man dermed stjeler plass fra proteinen.

Isteden for 90+ skulle det for eks stått på etiketten 75g protein pr 100g.

Men de kan ikke trykke dette da alle andre trykker det som er i råvaren og dermed vil man komme dårlig ut i forbrukeres øyne.

Noen avslører også seg selv ved å ikke vite bedre, de skriver isolat på etiketten , 90% protein og 6g karbohydrat og 3g fett osv.

Det er fysisk umulig da det ikke finnes noe renere isolat en ca 93% og tallene på etiketten ikke fysisk i denne verden er mulig.

I utlandet er problemet enda større, her finnes det til og med produkter som har 1% protein og 80% karbohydrat som selges som proteinisolat.

Det er ofte samme firma som lager falske legemiddeler og det er mye å tjene i denne industrien.

Ta for eks No-Explode, V12 osv

Her er det en dyr blanding av sukker og kreatin, for eks tilsatt nitrogen for en kjemisk reaksjon, kunstig pump osv.

Alle disse produktene er 90% fortjeneste og har ingen ting med bodybuilding å gjøre men de selger som varmt hvetebrød pga folk vil bli lurt.

Det eneste man som forbruker kan gjøre er å sette seg inn i aktørenes virksomhet, krever ofte mye kunskap om produktene, men har man laget sitt eget produkt og jobbet i flere av firmaene så kjenner man miljøet godt og man vet om alle råvarer verden har å tilby.

Har man ikke mulighet til dette så finn en aktør som ikke vil selge noe humbugg, printe reelle verdier fra analyse på produktet osv, uansett om dette betyr mindre fortjeneste.

Er det noe man er ute etter så er neppe proteinfabrikken osv noe å satse på, der betyr fortjeneste mer en noe annet og dette reflekteres i produktene.

De selger det som selger, selv om det ikke "fungerer" og da er man i mine øyne ikke noen å handle fra på dette området.

Det betyr ikke at alt de selger er humbugg og man ikke kan stole på noen ting, det betyr bare "vær obs på" og ikke vær naiv. Sjekk etikett og se om det er sansynlig utifra verdier og råvarepriser.Er det en fast pris eller er det en priskrig/salg osv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Du kommer med denne jussen din hele tiden.

Det finnes ingen lov på dette, og skulle det finnes en som er i nærheten finnes det 100 veier rundt.

Det er du som bringer juss på banen, når du kommer med avsindige påstander om hva som er lov og ikke.

Jeg har alt sitert en lov som regulerer dette. Du bør kanskje ta inn over deg at du ikke har vært kjent med alt relevant lovverk, og slutte å føre lettpåvirkelige sjeler bak lyset.

Vi kan være enige om at det sikkert finnes useriøse aktører som driter hva som er lov, og at folk er lettlurte hvis de kjøper amerikanske produkter hvor 90% av innholdet er en "trade secret".

Når det er sagt, så gidder jeg ikke mer av dette. Signaturen til papegøyen din passer utrolig godt i denne 'diskusjonen'..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...