Gå til innhold

Verdien av kunnskap

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at kunnskap ikke har sin nytte, men vi kunne vært like lykkelige uten.

BS!

Det du sier er at ALL kunnskap er ondt, men DU hadde ikke klart deg i verden uten ihvertfall en viss kunnskap, da hadde du dødd ut.... Jeg er ihvertfall fint i stand til å tilegne meg kunnskap om en hel masse rart UTEN å måtte bruke den kunnskapen til noe destruktivt.... Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har nok kunnskap om et gevær til å la være å sikte og skyte på noen, jeg har nok kunnskap om bil til å la være å kjøre på noen osv osv osv... Kunnskap er ikke i utgangs punktet ondt.... :)

Tror ikke at jeg ville vært lykkeligere uten kunnskap da jeg elsker å lære meg nye ting! Jeg kommer ALDRI til å bli så gammel at jeg ikke syntes det er gøy å øke min kunnskap om ting og tang, det er slik jeg er..... lykkelig med kunnskap :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror neppe 72 millioner noensinne ville død på et tiår, som følge av sultne rovdyr ;)

Ta bort alt det vår tilegnelse av kunnskap har gitt oss så hadde det ikke vært snakk om millioner, men milliarder.

• All moderniseringen av landbruk som øker mattilgangen
  • Medisin
  • Det å konstuere boliger
  • Kloakksystemer
  • irrigasjon
  • Vanntilførsel og vannrensing
  • Infrastruktur

Og dette er bare en brøkdel.

Levealderen på våre, i sammenligning med oss "kunnskapsløse", forfedre som levde for ~15000 år siden, var ~30 år.

i disse 30 årene måtte en jobbe knallhardt for å overleve, det var ikke mye tid til å dyrke kos og lykke i datidens jeger og sankerstammer.

Sammenlignet med disse så er f.eks indianerstammer i Amazonas meget høyt utviklet - nettopp fordi de har tilegnet seg kunnskap om medisin (selv om de ikke nødvendigvis er klar over det kasuale mellom det å f.eks spise kininholdig bark og kurering av malaria), jaktteknikker, forståelse for økosystemet de er en del av og mye annet.

Det ble ikke bedre før på begynnelsen av det 20. århundre, grunnet det at en først da hadde utviklet nok kunnskap til å faktisk gjøre noe med bakterier, utvikle vaksiner og medisin og få innblikk i hva mennesket virkelig trenger for å få et bedre liv. Slaveri ble også avskaffet, i dag vet en også at rasisme er en ekstremt ignorant holdning til medmennesker.

Uten kunnskap hadde vi ikke kunnet hatt siviliserte samfunn hvor en hadde tid til å reflektere over det å faktisk være lykkelig i den grad vi har i dag.

Anbefaler også en kikk på hva Steven Pinker har å si om voldsbruk oppgjennom historien.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...