chissa_uk Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Lurte på om noen kunne si meg hva verdien av kunnskap er? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kunnskap er ubrukelig helt du forstår at du ikke har den Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) POWER !!!! Kunnskap er ubrukelig helt du forstår at du ikke har den Den der kjønnte jeg ikke ikke Hvis jeg har kunnskap som f.eks. hvordan lage et gevær så kan jeg produsere gode våpen å drepe masse mennesker. Kunnskap gir muligheter som igjenn gir fremgang og makt. Endret 15. mars 2009 av -LE- Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Å? Man kan leve trygt og koselig i sin egen lille verden, uten store kunnskapene og ha det fint der. Men stikker man hodet ut, for å se hva som er på utsiden så raser fort alt ned. Men om du ikke vet om maktens betydning, hva skader det deg da å ikke ha den? Du kan jo være lykkelig for det Endret 15. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Evnen til å manipulere sine omgivelser er uvurderlig. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Å? Man kan leve trygt og koselig i sin egen lille verden, uten store kunnskapene og ha det fint der. Men stikker man hodet ut, for å se hva som er på utsiden så raser fort alt ned. Men om du ikke vet om maktens betydning, hva skader det deg da å ikke ha den? Du kan jo være lykkelig for det Man kan si at kunnskap og makt har null verdi, og mye annet det kommer an på hvilken virkelighetsoppfatning vi legger til grunn. TS har ikke definert noen da er det naturlig å regne med at det er vår nåværende postindustrielle vestlige kultur som fokuseres. Jeg er enig i at kunnskap bare har verdi gjennom ønsker og verdier satt av en virkelighetsforståelse. Hvis det er noe slikt du påpekte. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Evnen til å manipulere sine omgivelser er uvurderlig.Vitenskapens største triumf er komforten. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Vitenskapens største triumf er komforten. hva skal det bety :O ? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (Den potensielle) forbedring av menneskeheten som helhet er det viktigste momentet jeg kan komme på. Riktignok blir ikke all kunnskap brukt til det beste for menneskeheten, og ikke all kunnskap er like essensiell (case in point: navlelostudier). Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Vitenskapens største triumf er komforten. hva skal det bety :O ? Vitenskap gir oss innsikt i alle farene vi daglig blir utsatt for. Tror du steinaldermenn bekymra seg for globaloppvarming? Planeter som skulle treffe jorda? atombomber sendt fra et fremmed land? Endret 15. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kunnskap i seg selv øker vel bare ens potensiale. Verdien er dermed også bare potensiell. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Å? Man kan leve trygt og koselig i sin egen lille verden, uten store kunnskapene og ha det fint der. Men stikker man hodet ut, for å se hva som er på utsiden så raser fort alt ned. Men om du ikke vet om maktens betydning, hva skader det deg da å ikke ha den? Du kan jo være lykkelig for det Man kan si at kunnskap og makt har null verdi, og mye annet det kommer an på hvilken virkelighetsoppfatning vi legger til grunn. TS har ikke definert noen da er det naturlig å regne med at det er vår nåværende postindustrielle vestlige kultur som fokuseres. Jeg er enig i at kunnskap bare har verdi gjennom ønsker og verdier satt av en virkelighetsforståelse. Hvis det er noe slikt du påpekte. Jeg tror vi er på bølgelengde da. Jeg sa jo aldri at kunnskap var verdiløst, men man må vite hvordan man skal bruke den. (Mulig jeg rører litt med formuleringene mine her nå. Fyllesjuk og sliten.) Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (Den potensielle) forbedring av menneskeheten som helhet er det viktigste momentet jeg kan komme på. Riktignok blir ikke all kunnskap brukt til det beste for menneskeheten, og ikke all kunnskap er like essensiell (case in point: navlelostudier). Dette er jo det gode ved kunnskap tolket med nytteetisk perspektiv. Det er slik jeg tenker ivertfall. Men alt kan anses som en verdi dog. Navlelostudier er f.eks. Super viktig :D Fordi ... Tja ... Det er morsomt at noen har gjort det, latter forlenger livet. Jeg lurer på hvor lang tid av de 3 årene han brukte på å skape hypotesen som ble bevist Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hadde det ikke vært for kunnskapen våre forfedre tilegnet seg hadde vel de fleste av oss her neppe vært i live. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Verdien av kunnskap? Pretensiøst spørsmål. S, Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hadde det ikke vært for kunnskapen våre forfedre tilegnet seg hadde vel de fleste av oss her neppe vært i live. Tenk deg alle som hadde sluppet å bli drept, torturert eller sulta ihjel Endret 16. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Tenk deg alle som hadde sluppet å bli drept, torturert eller sulta ihjel Tenk på alle som hadde blitt spist av rovdyr istedet, og vi hadde neppe hatt mer enn et par millioner mennesker på verdensbasis. Det at vi tilegner oss kunnskap er selve essensen bak mennesker, det er ene og alene derfor vi er en såpass suksessrik art. Endret 16. mars 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Tenk deg alle som hadde sluppet å bli drept, torturert eller sulta ihjel Tenk på alle som hadde blitt spist av rovdyr istedet, og vi hadde neppe hatt mer enn et par millioner mennesker på verdensbasis. Det at vi tilegner oss kunnskap er selve essensen bak mennesker, det er ene og alene derfor vi er en såpass suksessrik art. Tror neppe 72 millioner noensinne ville død på et tiår, som følge av sultne rovdyr Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Det ville ikke eksistert 72 millioner mennesker å drepe, dessuten er mord og lemlesting langt ifra det eneste vi bruker kunnskap til. Vi bruker kunnskapen vår til lage mat, holde husdyr, utforske verden osv. Hvor hadde vi vært i dag uten jordbruk? Og hvis vi snakker om kunnskap på et mye mindre nivå, for eksempel at vi i dag for eksempel leser om fullstendig unyttige ting på Wikipedia, så er det fortsatt ikke unyttig kunnskap for oss, vi lærer kanskje mye som ikke akkurat blir relevant. men ofte er det vanskelig å se det en finner nyttig og det en finner unyttig, kanskje det å vite at is for eksempel er et mineral blir veldig nyttig en dag? En kan aldri tape ved å tilegne seg mer kunnskap, og det er nok derfor vi har utviklet en veldig nysgjerrig oppførsel. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det ville ikke eksistert 72 millioner mennesker å drepe, dessuten er mord og lemlesting langt ifra det eneste vi bruker kunnskap til. Nettopp! Det er 72 millioner mennesker som hadde sluppet all den smerten. Jeg sier ikke at kunnskap ikke har sin nytte, men vi kunne vært like lykkelige uten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå