foenix Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg har prøvd å brenne en sikkerhetskopi av en original Win XP CD ved å kopiere denne først til harddisken og så til en blank RW CD, men maskinen vil ikke starte med denne cd´en. Har også prøvd ved hjelp av en dos oppstartsdiskett, men når jeg skriver D: får jeg beskjed om at den ikke finnes... Hva er galt? Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ikke brenn på RW, da kan du pluttselig få lagt inn andre ting uten at du er klar over det... Har du ikke windows CD'ne som fulgte med eller lagra første gang du skrudde på pcen? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Du mangler boot-sekvens på CDen. Du har bare fått med deg selve datafilene siden du kopierte den inn på harddisken for derpå å brenne det ut. Du har med andre ord ikke en komplett kopi av Windows CDen. En DOS-oppstartsdiskett må ha støtte for din CD-leser for å kunne nå den. Ellers er det ikke problem med å benytte en RW CD. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Du mangler boot-sekvens på CDen. Du har bare fått med deg selve datafilene siden du kopierte den inn på harddisken for derpå å brenne det ut. Du har med andre ord ikke en komplett kopi av Windows CDen. En DOS-oppstartsdiskett må ha støtte for din CD-leser for å kunne nå den. Ellers er det ikke problem med å benytte en RW CD. Hvordan legger jeg inn boot sekvens på cd, eller cd støtte på dos-diskett? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hvis du lager en eksakt kopi av originalen får du medg boot-delen på CDen. Det er ikke det du har gjort i henhold til din beskrivelse. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Som det blir nevnt, du har kopiert data innhold i cd plata di. For å boote opp du trenger oppstarts informasjon. Der er ikke mange mb og det er usynlig for deg. Når du brenner plata di, avhenging hva du velger av prog, så må du skrive inn den information som du kan hente fra et fil. Filen blir ikke skrevet i plate slik som de andre. Vedlegger filen som kan gjøre plata di bootbart, slik at du kanskje ser sammenheng. WLxpHome.zip Ellers du har som det blir nevnt igjen, mulighet å behandle din original plate som ISO file. Da trenger du ikke lenger å tenke på vedlagt fil. Skal du klare å bruke den not bootable plate du nå har, så å bruke MS XP oppstarts disketter (6stk) din beste altenativ. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Som det blir nevnt, du har kopiert data innhold i cd plata di. For å boote opp du trenger oppstarts informasjon. Der er ikke mange mb og det er usynlig for deg. Når du brenner plata di, avhenging hva du velger av prog, så må du skrive inn den information som du kan hente fra et fil. Filen blir ikke skrevet i plate slik som de andre. Vedlegger filen som kan gjøre plata di bootbart, slik at du kanskje ser sammenheng. WLxpHome.zip Ellers du har som det blir nevnt igjen, mulighet å behandle din original plate som ISO file. Da trenger du ikke lenger å tenke på vedlagt fil. Skal du klare å bruke den not bootable plate du nå har, så å bruke MS XP oppstarts disketter (6stk) din beste altenativ. Prøvde å legge inn denne filen men fikk ikke oppstart nå heller. La den utenom mappen som var fra før. Muligens noe jeg gjør feil? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvilket progran bruker du til å brenne? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvis du bruker ett program som dette her: http://www.magiciso.com/ Skulle det vel funke, eller? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg bruker ikke noe spessielt program for å brenne. Enten dra og slipp eller kopier og lim inn. Skulle ikke det være bra nok? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Ikke for å brenne den type plate du vil. Det er mange gratis alternativer du kan finne. Har du prøvd linken du allerede har fått? om iso prog? Lenke til kommentar
foenix Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Det fulgte med et program på cd´en til hovedkortet mitt som heter Ulead Burn.Now. Kanskje jeg kan prøve det? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Det iso programmet jeg linker til kopierer HELE cd'n/dvd'n med alt innholdet, også slike oppstartsfiler Hvis du bruker ett slik program lager du en eksakt kopi av plata som legges på din hardisk, denne kan du da brenne ut ved å bruke diverse brenneprogram(vet at ihvertfall Nero har en slik mulighet) Evt kan du "mounte" den virtuelle kopien av cd'n i feks daemon tools(som er en slags "juksecdspiller") og kopiere den direkte, da er det ikke sikkert du trenger noe annet brenneprogram EDIT: Magiciso kan også brenne CD'r, så det er ikke sikkert du trenger noe mere enn det. Det er riktignok ikke gratis, men kan hende det er noen andre som vet om noen gratis alternativer? Endret 17. mars 2009 av daruu Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Du har allerede fått veldig god hjelp fra daruu.Nå, både for deg og for daruu eller andre, vil jeg gjerne vise hvordan vi kan lage og brenne slik plater med å bruke verktøy uten GUI, dvs. vi må bruke CMD, og som tilbys gratis fra MS. (man forventer ikke at dette er hverdagskost for brukere som ikke har litt nerd tendenser) For å lage en slik plate –copy-, hvor innhold kommer fra en original XP plate som er kopiert til en folder for eksempel: c:\nerd Vi Trenger : Oscdimg.exe ,Etfsboot.com (de er fra MS aik) Og cdburn.exe eller dvdburn.exe. (filene er fra S2003 rktools.msi fra her http://www.microsoft.com/downloads/details...displaylang=en). Man trenger å gjøre en vis førarbeid for å hente de filene det gjelder, og ikke prøve å installere pakken. Jeg kan vedlegge de filene her, eller forklare hvordan, hvis man er villig å prøve på det. Kanskje det er andre som bruker eller har brukt de før? Så hvis man er villig til det, gi meg tilbakemeldning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå