Gå til innhold

Har tenkt meg til Afghanistan etter endt førstegangstjeneste...

Anbefalte innlegg

Jupp, det er en stund til, ettersom jeg kun er 16.

Jeg vil helst ha en slags kontorjobb om mulig, mens hvis ingenting annet er mulig, jobber jeg "gjerne" som soldat. Jeg har tenkt til å bli der i syv måneder.

Spørsmålet mitt er: Er det stor sannsynlighet for å dø eller blir skadd? Og kan man jobbe som noe annet enn en soldat der borte uten utdanning etter VGS (skal ta førstegangstjeneste rett etter vgs)?

Takker for svar. :)

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jupp, det er en stund til, ettersom jeg kun er 16.

Jeg vil helst ha en slags kontorjobb om mulig, mens hvis ingenting annet er mulig, jobber jeg "gjerne" som soldat. Jeg har tenkt til å bli der i syv måneder.

Spørsmålet mitt er: Er det stor sannsynlighet for å dø eller blir skadd? Og kan man jobbe som noe annet enn en soldat der borte uten utdanning etter VGS (skal ta førstegangstjeneste rett etter vgs)?

Takker for svar. :)

Sannsynligheten for å dø eller bli skadded er fra 0 - 100%

Noen kommer seg levende ut der i fra, and døder der.

Lenke til kommentar

De som er der nå er jo fredsbevarende styrker via NATO. Og skal etter det jeg har hørt og skjønt av mediene være en ikke så altfor stor risiko, men en risiko er det jo. Og situasjoner som kan endre veldig fort. Kanskje det er mulig å få jobb på en base (kokk for eksempel). Hva går du på VGS?

Situasjonen i Afghanistan kan vel gå begge veier nå som USA har bestemt seg for og trappe opp.

Men alt dette er bare hva jeg har hørt, har ingen personlig erfaring.

Lenke til kommentar

Det er fint med mål, men ta ett steg av gangen. Først fokuser på å trene mye i forkant av førstegangstjenesten, søk deg til 2bn / panser osv for å få en mest mulig sjanse for utenlands tjeneste. Varighet på kontigent i afghanistan er ikke noe du kan selv styre merkbart, man er der i tiden man får tildelt.

Lenke til kommentar

Det er en sjangs for å død hele tida overalt i Norge også... du kan bli overkjørt osv.. men over til litt saklig...

det er alltid en sjangs for å død i Afghanistan, det kommer ann på hva du har tenkt å gjøre... spesialstyrkene er veldig offensive og de har dermed en større sjangse for å død. men en kokk, lege, tannlege osv har ikke så stor sjangs igjen...

det spørs også hvor i landet styrkene er.. Sør er omtalt som farligst og dermed antagelig større sjangse for å død.

for å komme til Afghanistan må du sende søknad.. se her: http://www.mil.no/stillinger/start/interna...rticleID=168163

selv blir jeg 16 år i år og vil inn i FSK etter endt førstegangstjeneste. jeg trener 6 dager i uka med styrke for å greie opptaket om 5 år. jeg går på et treningsprogram i boka: The Complete Guide To Navy Seal Fitness.. den er tung ass.. jeg vil også til i afghanistan. men jeg vil dit for å hjelpe. og jeg gjør det for Norge.. jeg vil også dit for å få noen erfaringer..

håper det var et greit svar

Lenke til kommentar

Om det er stor sannsynlighet for å dø? Nei, det er det ikke som norsk soldat i Afghanistan i dag. Men om du drar til Afghanistan, så må du være villig til å ta den risikoen det innebærer, uansett hvilken stilling du har. Selvfølgelig er man tryggere i leir, enn det man er i felt, men baser kan også bli angrepet. Det så man eks på i Meymaneh, 2006.

Jeg må bare få påpeke: Når jeg sier at det ikke er stor sannsynlighet for å dø, så sier jeg ikke at norske styrker ikke er i skuddvekslinger osv. Det er de, og ikke bare gutta fra FSK. Da er det naturlig nok større sjanse for å bli alvorlig skadet, selv om det ikke skjer ofte.

Lenke til kommentar

det er absolutt mulig å få "kontor"-jobb, har snakket med flere som ikke er ute å kriger i Afghanistan.

men, patruljer og slikt er vist noe alle er med på, så 6mnd innenfor leiren kan du bare glemme.

sjansen for å dø/bli skadet er liten, men det er tross alt ett krigs-område, så det er alltid en mulighet.

du er der 6mnd om gangen, alt annet er unntak.

50. kaliber: Meymaneh var vel ikke driftet av Norge i 2006?

edit: må forresten finne ut av om jeg skal ned neste kontigent også :hmm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Les her:

Er det farlig å reise til Afghanistan? Sikkerheten til mannskapene settes alltid i høysetet. Enhver operasjon gjennomgår en sikkerhetsvurdering der risiko vurderes. Likevel er det alltid slik at ingenting kan garanteres 100 prosent. Afghanistan er et land med mange ulike grupperinger, der ikke alle er like positive til internasjonal tilstedeværelse. Det vil derfor alltid være en viss risiko med å løse oppdrag i landet. Det er nettopp denne risikoen som gjør det nødvendig med militært nærvær for å sikre at bistands- og hjelpearbeidet lar seg gjennomføre til beste for en positiv samfunnsutvikling.

Lenke til kommentar

Hvor mange norske har falt i Afghanistan? Rødningsby, Lau-Henriksen og Sørli Jørgensen, noen flere? Hvor mange "personhalvår" har Norge hatt i Afghanistan? Noen tusen? Hvis vi antar 3000 personhalvår og 3 omkomne vil det si at sannsynligheten for å dø i løpet av et halvt år er 1/1000, noe jeg vil tro er høyere enn sannsynligheten for å dø på jobb som barneskolelærer, og kanskje på nivå med risikoen politimenn i utrivelige land har i fredstid.

Ingen andre enn deg selv kan bestemme om den risikoen er for høy for deg.

Lenke til kommentar

Jeg tar sikkert risken. Jeg går på studiespesialisering (IB neste år). Jeg ha rikke tenkt å bli en av spesialstyrkene, bare en norma "grunt". Jeg har tenkt å bli i 6/7 måneder fordi jeg trenger ca. 250 000 kr (en venn av meg dro i 2005, han tjente så mye. Han var del av en eller annen "stormtropp". Tjener de mer eller noe?).

Så, jeg drar sikkert til Meymaneh. Er det et spesielt utsatt område? Jeg føler at hvis det kun har dødd tre nordmenn i løpet av rundt 5 år, så er jeg villig til å ta sjansen.

Lenke til kommentar
Å dra ned dit for å bare tjene raske penger så kommer du raskt til å bli silt ut med den holdningen.

Finnes jo mange andre måter å tjene penger på, da. Drar jo for å hjelpe folket der borte, i tillegg til å gjøre noe for Norge. For det er fredsbevarende styrker fra Norge, right?

Lenke til kommentar

Det høres hvertfall ikke helt gjennomtenkt ut. Gjør deg den vurderingen når du er inne til fgjt. Det er ikke sikkert du syntes det er noe særlig, og da kommer du antagelig ikke til å fortsette heller.

Angående hvor stor sjanse det er for å dø. Det er riktig at det ikke er mange liv som er gått tapt enda, men det kan være en fordel å ta med i beregningen hvem som sliter med skader i ettertid. Ikke fysiske skader, men psykiske. Jeg vet om en selv som sliter noe helt for jævlig. Han var riktignok i Libanon, men det har vist meg hva en opplevelse kan gjøre med et menneske.

Jeg vet ikke tallene på hvor mange som sliter i ettertid, men alle blir påvirket i en viss grad i ettertid uansett.

Lenke til kommentar

Onkelen min har vært i Afghanistan, han jobbet med kartlegging av fienden så vidt jeg vet. Satt inn i en container og jobbet på pc, han hadde noe få oppdrag ute og, tror jeg. Han påførte seg ikke noen skader bare et ubehagelig minne. I løpet av året han var der var det få angrep på leiren han var på. Jeg synes ihvertfall du burde tenke deg nøye om før du drar ned ditt, det er tøffere enn du tror!

Lenke til kommentar

Er vansklig å komma seg nedover. Er nok av folk som er intresert, for å si det sånn. Hvis man så mye som NEVNER penger på intervjuet, er man utelukka. Man skal ha folk med et mål å en interesse, å ikke folk som er intresert i raske penger. De fleste ulykkene som skjer der nede med norske soldater innblanda, er forøvrig bil-ulykker. Går man ut i fra at sjansen for å bli skada i bilulykke der er den samma som her i landet, vil sjansene for å bli skada i kamp være enda mindre. Er svært få skader i afghanistan, sammenliknet med i norske bedrifter med samme personal-antall.

Er viktig å huske på at ALT du gjør under førstegangstjenesten blir notoert. Fysikken er kun en bitte liten faktor i alt sammen (man sender ikke de feiteste astmatikerne ned hvis man har friske folk å velge mellom). Det som ofte er avgjørende, er militær-utdannelse og hva du har gjort av valg i førstegangstjenesten. Har du feks vært på Fos, vært på befalsopptak (uten at det nødvendigvis har ført noen vei), vært lagfører osv, så er du svært aktuel sammenliknet med en som har fulgt strømmen hele veien sjøl om han tar 40 pushup mer enn deg å løper 3.000 metern 2 minutter raskere. Er holdningen som er avgjørende. Har man gjort forsøk på å få til en militær karriære, teller det mer enn noe annet. Deretter må rullebladet være prikkfritt, ogSÅ ser man på det fysiske.

Lenke til kommentar

En bekjent var i Afghanistan som advokat, dvs. ikke som soldat. Men til tross for dette opplevde han flere farlige situasjoner, bla et tilfelle hvor de satt inne i leiren og slappet av i solen, så kom det en RPG susende over hodene deres, skutt fra Taliban fra utsiden av leiren. Utifra sånn jeg forsto det var det kun to-tre menn blant Talibene, og tror disse ble tatt ut (les:drept) av norske skarpskyttere, men mulig jeg blander situasjoner. Et annet tilfelle var han med på patrulje, og ble beskutt av Taliban. Det var en ganske heftig skuddveksling, men ingen skadde på norsk hold. Akkurat denne situasjonen er jeg ganske sikker på at ikke ble rapportert noe om i norske medier, det skjer en del med norske styrker i Afghanistan som vi her hjemme ikke får vite om, også når det gjelder regulære styrker. Men sjansene for å bli skadet er selvsagt mindre hvis man er advokat/"leirmann" enn hvis man er soldat som drar på patruljer, gjennomfører regelrette angrep mot Taliban osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...