Gå til innhold

Hjelp til instillinger i BIOS for Gigabyte HK

Gunsmoke

Anbefalte innlegg

Nettopp gått til innkjøp av ny plattform. Oppsettet fungerer fint i windows og ubuntu. Er ikke helt sikker på om instillingene til minne og prosessor er optimalt.

Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096MB CL7,Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, GeForce 9400,Socket-775, DDR2, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan.

post-4162-1237132141_thumb.jpg

Jeg er vant med at det er DDR intern minne kanalen som refereres til som FSB og ikke CPU.. :roll: eller husker jeg feil her...

Men antar at QDR'en refererer til CPU bus siden den er oppgitt med 1333Mhz som er det CPU'en klarer max. Mens DDR MEM er intern minne som er på 800mhz. Her er Kingston minnet oppgitt til 1033Mhz, vet ikke om det er lurt å sette innstillinger manuelt i bios for å oppnå dette?

Forslag mottas med takk :thumbs:

post-4162-1237131944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Justerer innstillingen merket rødt i første bilde til du får 1066MHz under.

Sett spenninger til manuell, juster opp DDR2 voltage til minnespesifikasjon. 1,8V er orginalt fra hovedkortet, minnebrikkene trenger sikkert litt mer for å operere på 1066.

Har da nesten ingenting å si for ytelse.

For klokking av prosessor øker du FSB.

Lenke til kommentar
Alt sammen der er helt ok, men om du absolutt vil klokke opp minne som har ellers svært lite for seg så gjør du som Pastafarian sier.

Men vil du se FORSKJELL så klokker du CPUens FSB så følger vell minnet med antar jeg.

Så om jeg er mer intressert i å ha et kjølig system, så går jeg ikke glipp av så mye ved å beholde std innstillingene, på yteleses fronten?

Tidligere så ville feks PCI bussen bli påvirket om en klokket intern minne bussen ut over std valg, er dette en sagablott med disse nye HK?

Lenke til kommentar

PCI bussen og synkroniseringen som du tenker på var GAMLE VIA brikkesett sin ulempe.

Dette er nå lengst forbi, den eneste som fortsatt henger synkront er minne frekvensen på Intel systemet ditt.

Dog har Nvidia funnet en merkelig og dårlig måte å komme seg rundt dette på som har sendt dem ut på mange fæle veier, hos Intel derimot får du visse dividere for å justere dette forholdet kontra Nvidia sin automatiske divider valg med en hel drøss for å skape noe som virker asynkront :p

Nei du taper ikke mye nei, dog kan du helt sikkert skru litt på FSB'en og legge til 200-300 MHz ekstra om ikke mer uten å øke noen form for spenning.

Lenke til kommentar
PCI bussen og synkroniseringen som du tenker på var GAMLE VIA brikkesett sin ulempe.

Dette er nå lengst forbi, den eneste som fortsatt henger synkront er minne frekvensen på Intel systemet ditt.

Dog har Nvidia funnet en merkelig og dårlig måte å komme seg rundt dette på som har sendt dem ut på mange fæle veier, hos Intel derimot får du visse dividere for å justere dette forholdet kontra Nvidia sin automatiske divider valg med en hel drøss for å skape noe som virker asynkront :p

Nei du taper ikke mye nei, dog kan du helt sikkert skru litt på FSB'en og legge til 200-300 MHz ekstra om ikke mer uten å øke noen form for spenning.

Takker 007CD, skal teste ut litt ;-)

Fikk omsider laget et Image med partimage av Ubuntu 8.10, og fant det igjen i filsystemet til ubuntu :w00t: Er ikke helt trygg på denne måten å tenke på enda, alt behandles som filer etc.. he-he prega av langtids windows bruk er jeg redd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...