Gjest bruker-45896 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hei! Jeg lurer på om det er noen som vet hvor man kan få kjøpt en Ibanez RG2228, brukt eller ny spiller ingen rolle. Helst så nærme Norge som mulig. Vil så gjerne spille Meshuggah, går til nød an å stemme min Ibanez Iceman ned til A# for ting de har brukt 7-strengere til men det er jo sjanseløst å droppe nesten en hel oktav ned til F og F#. Samtidig vil jeg spørre om det er noen som har erfaringer, kommentarer osv. til dette monsteret av en gitar. For de av dere som ikke vet hva jeg snakker om: Ibanez RG2228 Wikipedia artikkel (mye her er kopiert fra Wikipedia og oversatt til norsk). Offisiell Ibanez RG2228 Produktside - RG2228 er verdens første masseproduserte 8-strengs gitar. Andre har fulgt etter, f.eks. ESP med Stephen Carpenter (Deftones) sin signaturmodell. - Lansert i Mars 2007 Teknisk Info - Neck Length / Scale - 685.8mm / 27" - Neck Material - Five-piece maple and wenge - Body Material - Basswood - Fingerboard - Rosewood with dot inlays - Frets - 24 Jumbo Frets - Bridge - Fixed Edge III-8, double-locking - To aktive EMG 808 humbuckere, hals og bridge Kjente brukere Dino Cazares (Medlem i Fear Factory - Asesino - Divine Heresy) Ihsahn (Soloartist kjent som Ihsahn) og medlem i Thou Shalt Suffer - Peccatum - Emperor) Fredrik Thordendal og Mårten Hagström fra Meshuggah bruker 8strengs gitarer lignende RG2228. Strenger: Standard Stemming F# B E A D G B E Standard Tykkelse .065" .054" .042" .032" .024" .016" .011" .009" Som du ser er det egentlig en gitar med et helt vanlig .009" sett men med to ekstra basstrenger (omtrent tilsvarende tredje og fjerde strengen på en vanlig bassgitar). En B på RG2228 er en heltone over A på tredje strengen på en standard stemt bassgitar. Det er et mønster i stemmingen av strengene, unntatt på den åttende strengen, den er senket en halvtone fra G til F# for å beholde samme relative stemming man har på vanlige 6-7strengere. Ibanez' Introduksjonsvideo: Meshuggah - Rational Gaze: Håper det var en grei innføring. Selvfølgelig bare å komme med forslag til endringer og spørsmål etc. i tråden. Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Instrumentbutikken.no har den ihvertfall, men den koster bortimot en formue. Om du ikke har bruk for den lyseste strengen kunne det kanskje være en ide å kjøpe en 7-strenger og stemme ned med litt tjukke strenger eller vurdere å gå for en bariton-gitar om du kan avse to strenger. Vil ihvertfall bli atskillig billigere. Personlig syns jeg åtte strenger er litt i overkant, og gitaren direkte stygg, men folk får spille på det de vil for min del. Synd for bassistene som blir arbeidsledige da Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Vel, er en helt annen lyd med vreng på så lave toner. Mye av bunntrykket forsvinner. Så bassistene blir nok ikke arbeidsledige riktig ennå. Det er min mening da. Meshuggah nevnte i et eller annet intervju at folk sa akkurat det du nevner, men de sa noe ala "Meshuggah er ingenting uten bass" Idéen din med en å stemme ned en 7strenger med ekstra tykke strenger hadde jeg ikke tenkt på, kan funke fint det. Hva mener du med baritone gitar? 6 strengs bare man fjerner de to lyseste? Takker for svar Endret 15. mars 2009 av bruker-45896 Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Baritongitarer er som vanlige 6-strengere bare med lengre skala og gjerne tjukke strenger slik at man kan stemme lavere uten at strengene blir alt for slappe. Skalalengden er vel noe variabel, men med noe rundt de 27" som er på denne 8-strengeren kan du sette på strenger av samme tykkelse som de seks mørkeste, stemme likt, og få like stramme strenger som 8-strengeren. Det blir omtrent som å fjerne de to lyseste strengene fra en 8-strenger. Endret 15. mars 2009 av Flygg Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hmm, har du noen forslag til en grei baritongitar da? Jeg har null peiling på baritongitarer Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Vil du prøve deg på barytone- gitar, så kan du jo kikke på DanElectro. Laget av furu, og benkeplate, men de fleste som tester en, synes den er kjempekul. Nå er nok ikke den modellen de selger på langt nær så "metal" som det legges opp til her, lipsticks er liksom ikke så mye brukt, men gitaren er billig, håndtverket helt greit, og gitaren har masse mojo. Låter helt konge. Og så er den oppunder gratis. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 De har en RG2228 på Riff i Oslo, ihvertfall. Husker ikke hva den kostet, men åtte strenger var mye å holde styr på. Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hmm... Jeg har gått mer bort fra ideen om 8strenger, trenger ikke det lyseste uansett, dette skal brukes til lav riffing, gjerne en oktav ned fra vanlig stemming. Noe av poenget er at den skal brukes til metall først og fremst. Ser jo DanElectro baritonen, den fungerer sikkert helt fint og ja jøss ville sikkert likt den kjempegodt, den er jo super billig. La oss si vi går litt opp i pris da? Hva finnes det da som er ment for metall? Tusen takk for alle svar <3 Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Schecter har noen modeller som er rimelig metal, men de er ikke alltid like enkle å finne. Kick Music har en av dem (Blackjack C-1 EX). edit: PRS sin Mike Mushok-modell kan kanskje også være verdt å sjekke ut. Endret 17. mars 2009 av Flygg Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Blackjack C-1 EX er "bare" 26,5" da... Er det langt nok for å stemme en hel oktav ned? Litt skeptisk der Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Akkurat det kan nok muligens bli litt kort ja, men med tjukke nok strenger går det vel. PRS'en har 27,7" som sikkert er bedre egnet. Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hmm, for å være helt sikker så får jeg sjekke ut den crappy musikkbutikken vi har her. Tviler på at de har en eneste baritongitar, haha! Kanskje spørre og se om de har noe peiling og kan få noe inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå