Gå til innhold

Trippelboot - XP Vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Okay, nå har det seg sånn at jeg har Trippelboot, altså tre os' som jeg kan boote (:

Vista Home Premium x64, Windows XP, og Ubuntu 8.10

Jeg har Vista alene på en 250GB disk, Ubuntu har 100GB av en 500GB disk, og XP har 50GB av den samme disken som Ubuntu.

Altså

Disk 1: Vista

Disk 2: Ubuntu(100GB), XP(50GB), Lagring(350GB)

Men når jeg skal boote opp XP via Grub, får jeg "Windows Can not start, invalid Boot.ini file." Så hopper den til "Trying to boot from C:/windows. ntoskrnl.exe missing. Press enter to reboot"

Eller noe lignende det.

Har funnet ut at jeg måtte sette XP til HD 1,2 i Grub loader, ellers får jeg bare "Invalid disk".

Så jeg har satt opp riktig disk i Grub Loader, men jeg mangler altså ntoskrnl.exe, og boot.ini

Har prøvd google, men har ikke funnet noe som hjalp meg.

Installasjonsrekkefølge:

Vista

Ubuntu

XP

Ubuntu

Jeg måtte reinstallere Ubuntu pga den ikke klart å starte opp Grub, og dermed ikke klarte å boote Ubuntu.

Alle svar mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange måter å gjøre feil.

Det enkleste for deg vil være følgende:

Hvordan booter du Vista din?

Bruker du Grub?

Hvis ja, så du kan konfigurere Vistas BCD store å boote XP.

Velger å svare slik, som start, slik at du kanskje finner og forstår løsningen.

Lenke til kommentar
Jeg booter Vista via Grub (Helt nederst står det Windows Vista/Longhorn (Loader))

Ja, jeg bruker Grub

Jeg har prøvd det med vista sin BCD, men får bare feil da og -.-

Kan prøve en gang til etter skolen i dag :D

Da ska du ha:

ntldr, ntsetect.com, boot.ini i root på din Vista installation.

Boot.ini skal du redigere senere...

Når det er på plass skal du:

åpne cmd as admin.

utføre:

bcdedit /enum all

Finner du noe linjer hvor {ntldr} blir nevnt? Kan du vise meg bilde kanskje?

Ta bilde fra Vistas diskbehandling, slik at vi ser hva du har.

Lenke til kommentar

Du har vel mistet din XP installasjon, eller?

48GB står det som utildelt på disk 0.

Uansett det vil være enkelt for deg å installere igjen, men da trenger du noe veldig enkelte steps, slik at du alltid har kontroll på det du gjør.

Med det mener jeg, at du kan styre fra i OS, å forandre på mbr code, slik at når du restarter for å installere XP, er ikke GRUB code som vil gjelde, men XP eller Vistas (ikke så viktig egentlig).

Etter du har installert XP, vil du kunne reset bootcode tilbake til Vista, eventuelt add en entry i BCD store, slik at du kan dualboote mellom xp og vista.

Når det er ferdig, så skal du legge inn igjen grub code, som er i den første sector (mbr). Resten av Grub ligger i påfølgende sectorer, slik den var.

Ved neste restart skal du kunne velge Vista i grub, som vil føre igjen fram til meny mellom Vista og XP.

(skal prøve kanskje å lage litt ...how to.. med noe bilder, slik at andre og kan og bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe her, underveis, til jeg klarer å få fingern ut.. til "how to" saken.

Vedlegger dsk.zip.dsk.zip

Du har dskprobe.exe, som du må alltid høyre klikk og run as admin i Vista.

Se på bilder og allerede på snap6 klikk på Read. Da leser du mbr på disken din.

Nå lese disk 0 og disk 1. Ta gjerne bilder. eller lagrer den sector, du finner hvordan med å se resten av snaps. Du behover ikke å skrive 4000, la det stå som det er, på 1 sector. Husk bare når du lagrer de sectorene, å gi dem navn som forteller hva de er. (eks. mbrd0-1. det vil si ,for meg, mbr fra disk 0 og 1 sector. )

Slik vi du se hvordan Grub code og XP/Vista code, ser ut.

Etter det, hvis mbr code du som du har på disk 0, er Vistas, vil det gjøre mulig for deg å installere XP på disk 0, uten å blande disk 1 i bilde. (mange måtter å komme rund det der ser du.)

Før jeg går videre, kan du vise meg bildene fra mbr?

Fungerer din ubuntu som det skal?

Lenke til kommentar

Har nå alle OS'ene på forskjellige disker..

Har instalert XP på den siste disken, og vista og ubuntu på to andre. :O

Så hvordan skal jeg gjenopprette GRUB? :p

Og hvis jeg skal instalere Win7 i tillegg (Blir litt mange os :O), skal jeg bare instalere det etterpå? Eller bør jeg gjøre det før Grub?

Lenke til kommentar

Det var dksprobe du skulle bruke til det, men du liker å installere forstår jeg.

Og siden du har installert så mye igjen, hvorfor ende du opp med å trenger vedlikehold for Grub?

Du trenger ikke å svare på hvorfor.. det er ment som påminnelse at du har utført installasjoner i en rekkefølge som var ikke helt etter din ønske.

Men ok,

-Hvordan booter du mellom Vista og XP?

-hvor skal du installere Win7 og eventuelt andre MS OS varianter?

-har du tatt kopi fra mbr (sector 0) fra noe av diskene?

-kan du ta kopi fra de 3 diskene dine å lagre et sted? (når du tar kopi fra en sector for en disk, det er kanskje lettere å avslutte dskprobe å starte på nytt for så å velge en annen disk.

Lenke til kommentar

Jeg har startet med å lage ovesiktlig tegning av 3 disker, partitionert med både primære og logiske (i en extended). Må vedlegge noe snaps i tillegg tenker.

Disk 1 skal være som din Vista i dag, og at den er din system + oppstart.

Så kommer forklaringer (oversiktlige nok håper jeg) om hva finner sted når vi installerer, hva som helst av OS på de andre diskene, og hvilken information vi skal ta vare på, på boot delen, samt hva forandrer seg når vi ønsker å installere noe i en tilfeldig rekkefølge, og hva må vi rette opp.

Fordi det er så enkelt og logisk.

Så i morgen du vil  finne information, nok, til å beherske systemet.

Lenke til kommentar

Jippi! :D

Hvis jeg har skjønt deg rett nå, så skal jeg bruke GRUB og vista sin loader til oppstart. Hvis jeg skal ha ubuntu, velger jeg det i GRUB Loader, men hvis jeg skal ha for eksempel Vista, velger jeg Vista i GRUB, så vista i Vista sin bootloader, Am I right? :D

Lenke til kommentar

Beklager, jeg er forsinket.

Har skrevet litt vedrørende, hva jeg ønsker å si om de installasjoner, vedlegger pdf som du kan se litt på, men som jeg kommer til redigere etter hvert.del1.pdf

Nå:

Det er grub code både på disk 0 og på disk 1. Vi skal ikke prøve så mye på det, før jeg ser at du kan ha rimelige alternativer å boote opp.

1) Disk 2 er merket som activ og du har installert Windows XP på den. 

Kopiere ntldr og ntdetect.com fra disk 1 til disk 2.

Restarte og entre biosen (evenuelt velg via F8? boot meny) at du skal starte fra disk 2.

Da skal du boote rett i windows xp. Er det tilfelle?

(jeg vil arbeide litt mer med how to saken + ubuntu alternativene)

Lenke til kommentar

Ok, hvor har du tenkt å installere Win7?

Det er litt relevant, på grunn at disk 0 har litt merkelig personalitet (splittet kan du si  :blush: ), og det hadde vært greit å avklare det.

Hvis du har tenkt å installere Win7 på den utildelt område så kan prøve på det.

Da skal du bruke disk 1 som system disk (går ut fra at det er disk 1 som vil være mest stabilt, mens de andre vil oppleve formateringer og prøving?

Siden du kan starte disk 2 og dermed komme i XP, vi det være mulig for deg å evenuelt reparere ting, hvis noe går galt med disk 1.

Så prøve på det hvis du ønsker det.

Når det gjelder Grub.

Kan du ta kopi fra 30 sectors fra disk 1?

Du åpner dskprobe, velger disk 1, og videre skriver 30 i nederste felt (antall sectors).

Lenke til kommentar

Kan du hjelpe meg å forstå litt mer om din situasjon?

-Velg disk 0 som bootdisk og starte opp.....beskrive hva det kommer opp

-Velg disk 1 som bootdisk og starte opp....beskrive hva du får.

Siste sectorene var ikke som jeg forventet. (hvilken disk er overst i bootdiskpriority?)

Det er ikke slik at vi kan ikke løse det, med andre tiltak, men det er viktig for deg å komme fram til en fornuftig og forståelig løsning.

(jeg må nok prøve å installere det eazybcd saken din, har aldri prøvd det, for å se hva den gjør)

edit: når du er ferdig med det ovenfor skal du:

-åpne det vedlagt zip file. Jeg har redigert din mbr for disk 1, med Vistas code, samt har fjernet alle 

spor fra Grub. Det var noe på sector 24, og det blir uforandret, det betyr dog ingenting.

-åpne deretter dskprobe, disk 1, velg å read. Vedlegger bilde. Du skal sikrer deg at merket område på bilde er den samme som på disken din.

Hvis ja, slak du klikk overst til venstre på File , velg åpen, og åpne filen du har fått vedlagt her.

Velg deretter Sectors, Write, og gå videre med å skrive, gå forbi advarsel med OK. Når du kommer til bilde som viser Starting sector to write data, det skal være 0.

Etter det du kan reboot. Uansett hva du får av meldninger, så vil det beste være å Startup Repair fra Vista plate.

Eventuelt Vista+XP meny fikser vi etterpå.

Når det gjelder Ubuntu.

Etter du har ordnet med mbr for Vista, skal du boote til Ubuntu CD plate (ikke install noe, bare komme til skrivebordet.

Åpne terminal

sudo grub

find /boot/grub/stage1

og hvis du får noe verdier så prøve

cat (hd?,?) /boot/grub/menu.lst           ------(hd?,?  ?=verdier du får etter find commando.

Notere, eller ta kopi fra menu.lst, hvis du kommer så langt.

1VistaD1_24.zip

post-90860-1237641398_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...