Gå til innhold

Har du også gaffelen i høyrehånda?

Anbefalte innlegg

dessert bestikk

Det er godt mulig at ikke alle er oppvokst/har lært seg til og følge etikette regler.

For meg ser det dummere ut at folk ikke kan skrive korrekt norsk enn at man spiser med en skje som er litt for stor.

Hvis man tar seg nær av at andre folk ikke har god nok etikette, synes jeg faktisk at man heller bør se nærmere på seg selv.

Unnskyld for skrivefeilen? Nydelig, når man begynner å argumentere i en debatt ved å hakke på andres skrivefeil.

Hva ønsket du egentlig å pirke på? Setningsoppbygningen, eller er orddelingen feil? Skal det være Dessertbestikk?

Det er godt mulig at ikke alle er oppvokst med etikette regler/Det er godt mulig at ikke alle har lært seg til og følge etikette regler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dessert bestikk

Det er godt mulig at ikke alle er oppvokst/har lært seg til og følge etikette regler.

For meg ser det dummere ut at folk ikke kan skrive korrekt norsk enn at man spiser med en skje som er litt for stor.

Hvis man tar seg nær av at andre folk ikke har god nok etikette, synes jeg faktisk at man heller bør se nærmere på seg selv.

Unnskyld for skrivefeilen? Nydelig, når man begynner å argumentere i en debatt ved å hakke på andres skrivefeil.

Hva ønsket du egentlig å pirke på? Setningsoppbygningen, eller er orddelingen feil? Skal det være Dessertbestikk?

Det er godt mulig at ikke alle er oppvokst med etikette regler/Det er godt mulig at ikke alle har lært seg til og følge etikette regler.

Hvilket samfunn lever vi i hvis det ikke skal være sosialt akseptert å spise med den hånda man vil. Ytringsfrihet skal vi ha, religionsfrihet å, men frihet til å spise med den hånda vi vil? IKKE FAEN!

Lenke til kommentar

Nå har vel jeg tidligere påpekt at det får være opp til folk selv, om de velger å ikke følge etikette regler, men at de eksisterer. Det finnes normer i samfunnet, og jeg må si at argumentasjonsnivået her relativt labert. Dere føler tydeligvis en trang til å forsvare dere selv.

Lenke til kommentar
Nå har vel jeg tidligere påpekt at det får være opp til folk selv, om de velger å ikke følge etikette regler, men at de eksisterer. Det finnes normer i samfunnet, og jeg må si at argumentasjonsnivået her relativt labert. Dere føler tydeligvis en trang til å forsvare dere selv.

Jeg synes denne argumentasjonen er ganske laber selv altså. "Vi har etiketteregler i samfunnet". Hvis dette er noe folk må kritisere andre for, så foreslår jeg at dere finner noe bedre å bruke tia deres på. Jeg spiser med høyrehånd og jeg er faen meg stolt av det!

Lenke til kommentar

Holder også gaffelen i høyrehånda og kniven i venstre.

Er høyrehendt, men greier utmerket å skjære med venstre.

Tror dette har noe med at da jeg var 5-6 år gammel var jeg i gullbryllupet til farmor og farfaren min. Så satt jeg ovenfor en som hadde "rett" stilling med kniven og gaffelen. Så trodde jeg at jeg skulle ha kniven og gaffelen slik som han hadde. Det jeg selvfølgelig ikke visste var at det ble motsatt i og med at han satt mot meg. Siden har det bare blitt slik. :)

Lenke til kommentar

Gaffelen i høyrehånda og kniven i venstre hånda her også :).

Har alltid fått kjeft for dette. Dem sier alltid at jeg har så dårlig bordskikk osv fordi jeg holder gaffelen i høyrehånda :dontgetit: .

Kjønner ikke hvorfor familien min skal bry seg om en sånn bagatell :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er jo gaffelen man bruker mest og det er den som trenger presisjon for å kunne treffe munnen. Jeg synes gaffelen skal være i den hånda man bruker til f.eks. å skrive. I mitt tilfelle Høyrehanda! :D

Endret av Jonnvoll
Lenke til kommentar

Jeg synes denne argumentasjonen er ganske laber selv altså. "Vi har etiketteregler i samfunnet". Hvis dette er noe folk må kritisere andre for, så foreslår jeg at dere finner noe bedre å bruke tia deres på. Jeg spiser med høyrehånd og jeg er faen meg stolt av det!

Poenget er vel at jeg faktisk ikke har slaktet noen. Jeg har sagt at det får være opp til hver og en. Det er fint at du er "stolt" av å holde gaffelen med høyrehånda. Etiketteregler finnes, det er opp til hver og en, og velge om man vil følge dem. Det er ditt valg om du vil følge disse reglene eller ikke, men ikke sett deg på din høye hest og belær meg fordi jeg påpeker at disse reglene eksisterer.

@Sindre: Jeg synes det er latterlig når folk trekker en sammenheng med en ting som er totalt urelevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg pleier å ha gaffelen i venstre hånd dersom jeg spiser med både kniv og gaffel. Spiser jeg noe som kun trengs gaffel til så tar jeg den i høyre.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at jeg faktisk ikke har slaktet noen. Jeg har sagt at det får være opp til hver og en. Det er fint at du er "stolt" av å holde gaffelen med høyrehånda. Etiketteregler finnes, det er opp til hver og en, og velge om man vil følge dem. Det er ditt valg om du vil følge disse reglene eller ikke, men ikke sett deg på din høye hest og belær meg fordi jeg påpeker at disse reglene eksisterer.

@Sindre: Jeg synes det er latterlig når folk trekker en sammenheng med en ting som er totalt urelevant.

Nå har du sagt at du synes det er rart at folk ikke har lært å bruke bestikket på den rette måten. Dette viser jo bare at vi gjø det feil. Men åssen kan dette bli feil? Helt feil å bruke den hånden man spiser suppe med, skriver med, spiser ting man tar med hånden etc. Merkelig? nei. Naturlig? Ja!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skjærer med kniven i høyrehånda, og når jeg skal spise, bytter jeg om og spiser med gaffelen i høyrehånda.

Gjør det samme :!:

så tungvindt dere gjør det.

gaffel i venstre, kniv i høyre ( er høyrehendt ) spisepinner i høyre, forsåvidt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...