Jotun Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Sier ingenting om at du ikke skal gjøre hverken ditt eller datt. For meg kan du holde utstyret ditt i hvilken hånd du ønsker Lenke til kommentar
Eloise Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Skjærer med kniven i høyrehånda, og når jeg skal spise, bytter jeg om og spiser med gaffelen i høyrehånda. Gjør det samme :!: Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 @Jotun: Jeg skjønner at innlegget var ment humoristisk, men kan du gi oss en god grunn til at vi ikke skal gjøre det? jeg kan gi deg en grunn.. det er slikt det er blitt gjort i mange hundre år, det er slik alle restauranter legger opp og dekker på bordene sine, etikette regler er ment for en grunn.. men selvfølgelig , feel free to do what you want.. ser bare idiotisk ut av og til når enn holder bestikket feil Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Her var det mange vranglærte barn, visst. For noen forferdelige foreldre dere har hatt, som ikke har lært dere bordskikk! Maten spises med fingrene! Bestikk er for pyser. Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) jeg kan gi deg en grunn..det er slikt det er blitt gjort i mange hundre år, det er slik alle restauranter legger opp og dekker på bordene sine, etikette regler er ment for en grunn.. men selvfølgelig , feel free to do what you want.. ser bare idiotisk ut av og til når enn holder bestikket feil I mange hundre år var "alle" sikre på at Gud eksisterte, at jorda var flat, at svarte mennesker var verdt mindre og at det het hvitost ( ). Det betyr ikke at det er gode grunner til å mene det samme. Det tar meg et kvart sekund å bytte om kniven og gaffelen. Hva er "etikette regler" ment for? Haha, hvorfor ser det idiotisk ut? Mener du at alle venstrehendte konstant ser idiotiske ut også? @Slimda: Ja, vi er helt forferdelige, akkurat som foreldrene våre. ^^ Endret 30. mars 2009 av TanTheMan Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 hvis du leser litt nøye hva jeg skrev så sa jeg ikke ALLE , av og til ser det idiotisk ut.. og hvis du leser et av mine tidligere innlegg i denne tråden så forklarer jeg hvorfor der. etikette regler finner du på 90% av alle restaurantene i norge, ( og ellers i verden) med untak da selvfølgelig- mcdaonald og slike sjapper ... og etikette reglene er malen de gjelder for høyre OG venstrehendte, ( man kjøper ikke bil der alle instrumenter osv. er motsatt enn det som er normalt bare for at enn er venstrehendt gjør man vel?) .. det at noen velger å ser bort fra dette er ikke ulovlig, men som jeg har sagt tidligere , det ser bare litt idiotisk av og til. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) At man skal holde kniv og gaffel pent av høflighet er tull. hva er egentlig mest uhøflig, å forvente at noen skal spise slik DU ønsker, eller at han skal få spise slik han selv ønsker? Endret 30. mars 2009 av Valkyria Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) hvis du leser litt nøye hva jeg skrev så sa jeg ikke ALLE , av og til ser det idiotisk ut.. og hvis du leser et av mine tidligere innlegg i denne tråden så forklarer jeg hvorfor der. så lenge enn spise høyre delen av maten og jobber deg mot venstre så ser jeg ikke problemet med å holde bestikket feil , men hvis en spiser venstre side av maten og jobber seg mot høyre ser det bare helt forferdelig teit ut når enn har bestikket feil... og med "feil" mener jeg : når enn ikke følger etikkete reglene for hvordan enn skal spise.. ( og ja de finnes og de skal følges ) Er det dette innlegget du snakker om? I så fall skjønner jeg ikke noe mer. Jeg har aldri brydd meg om jeg jobber meg fra høyre til venstre eller omvendt, og har aldri møtt noen som gjør det heller (eller, ihvertfall ikke noen som snakker om det). etikette regler finner du på 90% av alle restaurantene i norge, ( og ellers i verden)med untak da selvfølgelig- mcdaonald og slike sjapper ... Jeg spurte ikke hvor det er etiketteregler, jeg spurte hva de er ment for. Hva er vitsen med det i dette tilfellet? og etikette reglene er malen de gjelder for høyre OG venstrehendte, ( man kjøper ikke bil der alle instrumenter osv. er motsatt enn det som er normalt bare for at enn er venstrehendt gjør man vel?) .. Med biler er det noe helt annet. Folk kan dø hvis de ikke gjør det vanlige; det er viktig å være forutsigbar så det ikke blir noen ulykker. Du er veldig flink hvis du klarer å skade andre eller deg selv med en gaffel fordi du ikke holder den i den vanlige hånda. det at noen velger å ser bort fra dette er ikke ulovlig, men som jeg har sagt tidligere , det ser bare litt idiotisk av og til. Jeg vil fortsatt vite hvorfor det gjør det, selv om det bare er av og til. Dette var morsomt. Forrige gang jeg deltok i en så unødvendig diskusjon var vel hvitost/gulost-tråden. Endret 30. mars 2009 av TanTheMan Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det at du/dere ikke velger å følge etikettereglene får være deres egen sak. Jeg synes i tillegg at det begynner å bli latterlig når noen prøver å trekke paraleller mellom denne saken og det at svarte ble sett på som mindreverdige før i tiden. Det er en grunn til at ting alltid har blitt gjort slik, og det at noen velger og bevisst gjøre dette når de vet det er feil får være deres egen sak. Personlig foretrekker jeg og spise dessert med dessert bestikk osv, men dere ser vel ikke noe problem med å stappe i dere karamellpudding med en svær spiseskje. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 men dere ser vel ikke noe problem med å stappe i dere karamellpudding med en svær spiseskje. Personlig tipper jeg bare over i munnen. Bestikk er oppskrytt. Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det at du/dere ikke velger å følge etikettereglene får være deres egen sak. Jeg synes i tillegg at det begynner å bli latterlig når noen prøver å trekke paraleller mellom denne saken og det at svarte ble sett på som mindreverdige før i tiden. Jepp, det får være vår sak. Synes du da det er rart vi vil vite hvorfor noen påstår at vi av og til ser idiotiske ut? Det er ikke mindre latterlig enn å påstå at noe er riktig fordi det er gjort i mange hundre år, og det var det som var poenget mitt. Det er en grunn til at ting alltid har blitt gjort slik, og det at noen velger og bevisst gjøre dette når de vet det er feil får være deres egen sak. Hva er denne grunnen? Og hvorfor er noe feil fordi de fleste ikke gjør det? Personlig foretrekker jeg og spise dessert med dessert bestikk osv, men dere ser vel ikke noe problem med å stappe i dere karamellpudding med en svær spiseskje. Hvis du snakker om en normalt stor spiseskje er den påstanden riktig. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Venstre! At man skal holde kniv og gaffel pent av høflighet er tull.hva er egentlig mest uhøflig, å forvente at noen skal spise slik DU ønsker, eller at han skal få spise slik han selv ønsker? Godt poeng. Endret 30. mars 2009 av Narrie Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ser "dumt" ut å spise med gaffelen i høyre hånd? Jeg skriver med høyrehånd, jeg bruker musen med høyre hånd, og ja, jeg spiser også med Høyrehånd, For meg er det unaturlig å spsie med venstre hånd. Venstrehendte gjør rett når de har gaffelen i venstre. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Personlig foretrekker jeg og spise dessert med dessert bestikk osv, men dere ser vel ikke noe problem med å stappe i dere karamellpudding med en svær spiseskje. Uhh, spiser du pudding med kniv og gaffel? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Personlig foretrekker jeg og spise dessert med dessert bestikk osv, men dere ser vel ikke noe problem med å stappe i dere karamellpudding med en svær spiseskje. Uhh, spiser du pudding med kniv og gaffel? dessert bestikk Det er godt mulig at ikke alle er oppvokst/har lært seg til og følge etikette regler. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Dersom jeg kun bruker gaffel, holder jeg den med høyre hånd. Men dersom matretten krever både kniv og gaffel, havner gaffelen i venstre og kniven i høyre hånd. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 dessert bestikkDet er godt mulig at ikke alle er oppvokst/har lært seg til og følge etikette regler. For meg ser det dummere ut at folk ikke kan skrive korrekt norsk enn at man spiser med en skje som er litt for stor. Hvis man tar seg nær av at andre folk ikke har god nok etikette, synes jeg faktisk at man heller bør se nærmere på seg selv. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Påpeking av skrivefeil: Det du gjør når du har gått tom for konstruktive argumenter. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Det er Guds vilje at vi skal spise med høyre hånd. Eller var det Allahs? Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Når eg bruker både kniv og gaffel samtedig holder eg kniv i høgre, og gaffel i venstre. Men viss eg kun spiser med gaffel har eg den i høgre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå