Breidablik Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Hei! Som topic sier, jeg skal anskaffe ny RAM, men jeg vet ikke helt hva jeg skal velge. Jeg tenkte først på disse, men etter noe kjapp googling fant jeg ut at mange hadde hatt problemer med det settet opp mot ASUS P5Q Pro, som jeg også har. Jeg har også sett litt på disse, men vet ikke om de er et godt valg. Erfaringer og tips blir satt stor pris på! Og, såklart, det er bare å komme med andre forslag! Alle forslag blir godt mottatt! Takk... Edit: Jeg lurer også på disse... Siden RAM er så utrolig billig for tiden skader det vel ikke noe å kjøpe noe heftig når man først er i gang? Endret 17. mars 2009 av Breidablik Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Virker som om du er veldig bestemt på OCZ, det er godt forståelig siden brikkene deres har bra pris/kapasitet/hastighet forhold, men når en del P5Q hovedkort har hatt problemer med OCZ ville jeg valgt brikker av en annen merke. Kanskje Mushkin eller Corsair. Om du kjøper noen "heftige" brikker så merker du nok ikke spesiell forskjell fra DDR2 6400 eller 8500, men om du har planer om å klokke så kan ofte 8500 brikker gå noe høyere enn 6400, men det er jo som regel mulig å justere FSB:DRAM forhold, så man kan fint greie seg med PC2-6400 brikker egentlig. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Jeg er ikke "veldig bestemt" på noe som helst egentlig. Det var ganske tilfeldig at det bare er OCZ jeg har satt opp, selv om jeg er klar over at OCZ er kvalitet... Jo, jeg kommer til å overklokke, og derfor tenkte jeg at kanskje PC-8500 var et bedre valg enn 6400 (evt. de 9200-modulene jeg linka til ). Jeg vet jeg ikke kommer til å merke noe særlig forskjell i praksis, men vil gjerne skaffe et godt sett nå når jeg først skal kjøpe noe... Er det andre brikker enn dem jeg har linka til du vil anbefale er det bare å skrike ut! Edit: Jeg fant de PC-9200-brikkene på komplett.no. Prisen var jo egentlig ikke så ille. Fikk litt lyst på dem nå... Edit2: *host* Eller kanskje disse? Endret 15. mars 2009 av Breidablik Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) *bumpeti bump* Det er bare å komme med forslag her, altså... Endret 16. mars 2009 av Breidablik Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvilken prosessor har du? En kjøper ikke 2 GB DDR2 sett i dag til 700 kroner, blir bare rart. Finn i alle fall et 4GB sett. Tviler på at du har noe behov for PC9200 brikker. En E8400 krever på Intel brikkesett PC8000 brikker for å nå 4500MHz, noe over det er det for å si det pent rimelig usannsynlig at du klarer. Mao et sett PC8500 brikker holder i lange baner. Det er ingen gevinst ved å kjøre minnet over FSB med høyere divider. Jeg ville kjøpt de billigste PC8000/PC8500 brikkene om du sitter med en skikkelig overklokker i deg. Ellers ville jeg kjøpt et 4GB sett PC6400 brikker. Om du kjøper for at du liker bling så får du gjøre det, men at det er noen vesentlig kvalitetsforskjell stiller jeg meg spørrende til. Enten så fungerer minnebrikkene på en gitt hastighet eller så gjør de ikke det. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) * E8400 (profil for specs) * Oops, så ikke at det var 2GB sett... Skal selvfølgelig ha 4GB * Jaja * Hehe, neida, de PC9200- og PC9600-brikkene var mest for spøk... Jeg ser egentlig bare etter på et par PC8500-brikker * Klar over det... * Mhm... Overklokke skal jeg. Og langt! Det er til nå minnet som har stoppa meg, og jeg ligger nå på 4,1GHz... Alt av temps er fine osv. så jeg skal nå iallefall komme meg til 4,2-4,3GHz... * Har egentlig ikke tenkt å bruke så veeeldig mye penger på dette, da minne er såpass billig for tiden... Men jeg er nok ute etter PC8500, eller evt. PC8000-brikker. Problemet er bare at jeg har lest at flere har hatt problemer med det hovedkortet jeg har nå parra med diverse minnebrikker, så jeg er usikker på hvilket sett jeg skal ta... Det er for det meste erfaringer jeg er ute etter her! Forresten, tusen takk for svar! Endret 16. mars 2009 av Breidablik Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Ok, jeg har nå bestilt et sett av disse (de første jeg linket til i førstepost). Jeg satser på at det går greit å bruke dem opp mot hovedkortet mitt, og dersom det ikke gjør det får vi se hva som skjer... Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 DAAA var pakken kommet, så nå skal jeg bare mekke/skru/fikle littegrann, så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Ja, da var brikkene på plass og alt virker ok så langt. Nå håper jeg bare det holder seg slik videre også. Vil helst unngå en "sudden death"... Jeg fikk så vidt klokket litt i går, og brikkene kjører helt fint på 1150MHz, så jeg kommer til å dra dem litt videre i dag. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvor høy fsb kjører du? Bra brikkene funker fint, men til Asus er det greit med ram - er du i tvil: kjøp Corsair, Asus tester kortene sine internt med Corsair, så det er rimelig bankers. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Kjører 455 FSB. Oisann, det var visst litt feilinfo i forrige post. Minnet kjører "bare" på 1141MHz. Edit: FBS:RAM = 4:5 Endret 21. mars 2009 av Breidablik Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 1:1 gir best ytelse på lga775 - untatt på syntetiske rene minnetester som Everest sin og SiSoft Sandra Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Gir best ytelse? Om det er mulig er det vel ikke noe galt i å kjøre minnet raskere? Det gir vel bare høyere ytelse? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Nei, skal du kjøre minnet med høyere frekvens er det beste å kjøre ned multiplier på cpu for å få høyere fsb, det gir klart best ytesle med synkront minne/fsb - sånn er det med Intel lga775. Sikkert noen andre som kan bekrefte dette, for jeg vet det er vanskelig å tro ;-) Evnt. gjør et Google søk Endret 21. mars 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Professional Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Corsair funker fint, kjører x4 av deres 2gig brikker pc8500 helt fint på både P965,P35 og P45. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå