Gå til innhold

Klassedefinerte sosiolekter i dagens samfunn

christo123

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter å lurer litt her. Finnes det egentlig mange former for sosiolekt i det Norske samfunn? Jeg bor selv i Trondheim, og har ikke tenkt eller merket så mye på/av det, men har lest i et par forumer at i Oslo så gjald det at "sosser" skulle snakke dannet?

For eks: Isteden for å si "Hytta" skal man si "Hytten", siden det høres penere ut. Skal det være slik at når man snakker mer "dannet" så vil det høres ut som de kommer fra de mer øvre sjiktene? Jeg vet at forholde mellom IQ og språk har ikke noen stor betydning, med tanke på at flere av de store geniene hadde dysleksi.

Hva mener dere om dette?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prater ganske bredt til vanlig, men det hender jeg korrigerer meg selv, og forfiner talemålet mitt, dersom situasjonen "krever" det. Dette skjer helt automatisk.

Me too, spesielt fordi jeg har jobbet mye i bransjer hvor man snakker med veldig mye forskjellige folk, og må tilpasse seg. Snakker jeg med gamle bygdefolk, snakker jeg automatisk bredere enn jeg gjør til vanlig, og om jeg snakker med byfolk, legger jeg fra meg mye av dialekten. Det henger også sammen med at jeg snakker litt fort, så jeg må gjøre en innsats for å bli forstått.

Nå skal det sies at sosial status ikke har noe å si for hvordan jeg snakker til et menneske, annet enn at jeg bruker mindre slang og ufine ord når jeg snakker med folk i jobbsammenheng og lignende.

Lenke til kommentar
Heisann!

Sitter å lurer litt her. Finnes det egentlig mange former for sosiolekt i det Norske samfunn? Jeg bor selv i Trondheim, og har ikke tenkt eller merket så mye på/av det, men har lest i et par forumer at i Oslo så gjald det at "sosser" skulle snakke dannet?

For eks: Isteden for å si "Hytta" skal man si "Hytten", siden det høres penere ut. Skal det være slik at når man snakker mer "dannet" så vil det høres ut som de kommer fra de mer øvre sjiktene? Jeg vet at forholde mellom IQ og språk har ikke noen stor betydning, med tanke på at flere av de store geniene hadde dysleksi.

Hva mener dere om dette?

Mvh Chris

Det kan være at de fra de såkalte høyere eller lavere sjikt tradisjonelt sett snakker ulikt, og at dette "arves" av deres barn. Hvis hele familien din sier "vet," "stek" og "hytten," skal det noe til for at du selv skal bruke ordene "veit," "steik" og "hytta." Dette er enda klarere hvis vennene dine snakker likedan, typisk fordi de bor i samme strøk som du.

Dette kjenner man da så vidt jeg vet også fra Trondheim. Jeg har hørt noen snakke ganske bredt trønderdialekt, mens andre snakker mer "normalt" eller dannet. Det er bare å sammenligne Knutsen med Ludvigsen... Begge er jo fra Trondheim, men de snakker ganske ulikt. Hvorvidt slike forskjeller tilskrives tilhørighet i ulike "sjikt," vet jeg ikke, men det skulle ikke overraske meg. Slik er det iallfall i Bergen og Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...