WebN00b Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg prøver å lage en engelsk versjon av en webside. Det skal legges opp ved at når en trykker på det engelske flagget skifter det fra norsk index.htm til en engelsk index_eng.htm Alle undersider av den engelske index'n er oversatt og "good to go", men selve index_eng.htm vil ikke fungere ordentlig. Det jeg har gjort er å copy/paste kodingen til index.htm over til index_eng.htm og oversatt det som skulle oversettes. Problemet mitt nå er at den engelske indexen ikke ser ut! I "Finner ikke......" feltet skulle den første undersiden dukket opp, der det mangler et bilde skulle det vært et bilde (linken til det stemmer), gråfargen er i feil sjatering og i menyen som er rett til venstre utenfor utsnittet vil ikke linkene fungere selvom pekerne til de undersidene de peker på stemmer. Kodingen jeg lurer på om er opphavet til problemene mine er: <head><meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0"> <meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252"> <title>***** *******</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="CSS/front.css"> <base target="I1"> </head> Men etter en times søking på Google er jeg ikke noe klokere på hvordan jeg skal få det til å fungere. Vet dette blir litt vagt, men er det noen som har et forslag til hva som er galt? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Har du husket å lagre begge index filene i samme mappe slik at referansene til filene stemmer? Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg visste ikke at de måtte være i samme mappe! (Som nicket tilsier er jeg veldig ny på dette med web og koding) Nå som index_eng.htm er flyttet ser den mye bedre ut! Men! Den viser ikke den engelske forsiden... Den viser den norske selvom den peker mot den engelske: Fra index_eng.hmt <a target="I1" href="Engelsk/intro_eng.htm">Home</a></p> Fra index.htm <a target="I1" href="Diverse/intro.htm">Hjem</a></p> Det var forøvrig pga target="I1" at jeg lurte på om det hadde sammenheng med <base target="I1"> Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg beklager, men jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener. Fint om du kan utdype. Om du har satt lenkene til å peke til rett adresse burde dette fungere. Fra index_eng.hmt<a target="I1" href="Engelsk/intro_eng.htm">Home</a></p> Vet ikke om dette bare en en skriveleif, men du må bytte ".hmt" til ".htm". Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Det var nok bare en liten skrivefeil, gitt! Altså. Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det ordentlig, men skal prøve. Når jeg nå åpner index_eng.htm så viser den ikke den engelske forsiden. Innenfor "rammen" som i den første posten min sier "Finner ikke siden..." viser den altså den norske forsiden som har linken <a target="I1" href="Diverse/intro.htm">Hjem</a></p> i steden for den engelske som er på <a target="I1" href="Engelsk/intro_eng.htm">Home</a></p> Menyen og alt annet er oversatt som det skal, men innholdet i midten er forsatt på norsk... Ble det litt klarere nå? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ja, nå skjønte jeg hva du mente. Takk. Har du sjekket at den engelske indeks filen ligger i samme mappe som den norske? og har du passet på å oppdatere koden slik at den laster denne? Du kan prøve å fjerne understreken! Gjør om navnet på filen fra "intro_eng.htm", til feks. "introeng.htm". Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Begge indeksfilene ligger i samme mappe nå, ja. Da fungerte mesteparten med unntak av at den viser det norske i steden for den engelske. Men når jeg prøver å publisere den engelske (med link fra den norske forsida) så kommer det engelske innholdet bare jeg trykker på Home en ekstra gang i menyen. Skjønner lite av det der. I tillegg! Når jeg går tilbake til den norske indeksen fra den engelske så slutter den å åpne sidene fra menyen i framen i midten av bildet. Den åpner da linkene som "egne sider" uten layouten som skal være rundt! Det er ingen koding som tilsier at det skal skje! Ideer? Tusen takk for hjelpen så langt forresten! Har kommet kjempe langt nå i forhold til tidligere i dag Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Har du lagt ut noen sider så man se med egne øyne? Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Sorry tregt svar. Har vært nettløs en ukes tid. Siden det gjelder er hjemmesiden til Kennel Vargfjell. Nå har jeg lagt ut link til engelsk versjon der igjen og nok en gang oppstår det et problem med at sidene fra menyen ikke åpner seg i "ruta"/frame'n i midten. Det eneste som normalt sett skulle skjedd her var at innholdet der det står Velkommen osv endrer seg ettersom hva en velger fra menyen. Hvorfor dette skjer klarer jeg ikke å finne ut! Eneste forskjellen i koding fra "vanlig" til nå som det er link på flagget er rett og slett linken i bildet og kodene til selve flagget. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) <iframe name="I1" height="400" width="750" border="0" frameborder="0" target="bottom" src="Diverse/intro.htm"> Ser du feilen? Edit: Dette er i indexeng.htm For å få f.eks. "til minne" inn i siden, uten at en helt ny svær side åpner seg bruker du samme kode som index, og endrer bare source i iframen. Endret 22. mars 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Jupp. Feilen der var scr="Diverse/intro.htm" ikke sant? Men den har jeg nettopp rettet... Og det hjalp ikke... Edit! En tanke som slo meg. Hjem/Home siden åpnes riktig i vinduet. Den har litt annen link enn resten da det er med en target="I1" parameter i koden sin. Vil det kanskje hjelpe å legge inn den på alle de andre? Hmmm... Endret 22. mars 2009 av WebN00b Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Hva mener du med hjalp ikke? Det er jo endret til engelsk nå. http://www.vargfjell.net/indexeng.htm Edit: Til din edit: Om du legger til f.eks. "Engelsk/for_sale.htm" som source i iframen vil dette vises inne i sida/rammen. Prøv det, så lager du en side til hver kategori/underside og legger inn rett iframe. Knotete skrevet av meg, men håper du skjønner. Edit2: Du har jo gjort dette rett i den norske versjonen. Endret 22. mars 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Ja ja, selvsagt! Det hjalp på akkurat den feilen. Men ikke på det jeg slet mest med nå i forhold til hvor sidene i menyen åpner seg...! Men det å legge inn target="I1" på de andre linkene løste problemet. Litt tungvint, men det funker! Edit til din edit, hehe: Skjønte den! Det hadde kanskje vært en enklere løsning på sikt enn å legge inn target="I1" over hele fjøla.. Endret 22. mars 2009 av WebN00b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå