Gå til innhold

Natteravn brutalt banket opp i Moss

Anbefalte innlegg

Natteravn brutalt banket opp i Moss

En kvinnelig natteravn er lagt inn på sykehus med omfattende skader etter å ha blitt sparket ned i Moss i natt.

Kvinnen i 60-årene er innlagt ved Fredrikstad sentralsykehus med brudd i arm og nese og mulig hjernerystelse etter den grove voldsepisoden som skjedde ved 02-tiden i natt.

Kvinnen gikk sammen med tre andre natteravner i Dronningens gate da to menn skal ha gått løs på henne.

- Vi sto på litt avstand og fulgte med på noe gjengbråk. Plutselig og helt umotivert kom to menn bort og føk på henne. De sparket henne så hun falt, og sparket henne deretter bortimot 10 ganger i kroppen og hodet mens hun lå nede, sier leder Anne Askersrud i Natteravnene Moss til VG Nett.

[...]

- Dette er helt ille. Dette er folk som gjør en frivillig innsats. Og jeg har aldri hørt om at natteravner har blitt utsatt for slik vold før, sier operasjonsleder i Østfold politidistrikt, Sigrun Mørkeseth.

Er dette en farlig jobb? Blir det færre folk som skal drive med dette etter denne hendelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man har tatt på seg en oppgave som natteravn må man tåle litt bråk, dog grisebank er kanskje litt drøyt. Tror nok ikke det kommer til å bli mindre natteravner, men er vel ikke lenge før de blir utstyrt med pepperspray og batong.

Dette kommer sikkert til å bli hauset kjempe opp i mediene fremover.

Lenke til kommentar

Det synes jeg delvis platinumFlyer. De burde vært utstyrt med en slags alarmknapp hvis det kommer over ulike tilfeller vold på utesteder hadde ikke vært dumt. Satt på spissen så blir det kronglete for natteravner å hele tiden måtte ringe etter politi. og selv dette har jeg selv mange kan oppleve som en provoserende handling når de blir "anmeldt"

Uansett hvis fullmakt skulle vært utstedt så burde ha vært gjennom mer enn å bare bli tildelt en gul jakke, slik jeg forstår det foregår per dags dato ?

Det burde foreksempel vært ett kurs og mot at natteravnene tok kurset og bidrog 1-2 ganger i mnd eller noe sånn fikk de sine fordeler via sponsing og så videre. Slik at det ikke bare var kun uerfarne som var ute på byen for å motvirke noe som skjer hver helg!

Eventuelt ett samband burde vært å forakte. Eller har de kanskje noe slik ? Jeg har ikke mer erfaring om de enn at de er ofte å se i helgene og at de har gule synlige jakker.

Uansett så kjenner jeg at jeg blir mer og mer frustert og folk som ikke kan oppføre seg sånn noenlunde når de har drukket alkohol og rus (uten å vite hva personen som banket opp hadde gjort)

Med jobb på bensinstasjon har jeg lært endel om slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg trodde natteravner hadde litt kursing, jeg? Jeg bor ikke lenger i Norge, og har vel faktisk aldri møtt på en natteravn når jeg har vært i Oslo, så jeg kan virkelig ikke uttale meg.

Jeg ser dog et problem med bruk av vanlige mennesker som jobber frivillig med fullmakter fra "samfunnet" - da er det plutselig ikke like frivillig og folkelig...

Lenke til kommentar

Slik jeg husker det når min far var ute og gikk var at han bare fikk ett tidspunkt og ett møtested hvor han ville få jakka.

Det blir ikke frivillig og folkelig nei, men til gjengjeld får en jo litt bedre natteravner med litt mer erfaring. :)

Lenke til kommentar

Er nok ingen kursing nei, det er frivillige som din mamma eller pappa som stiller opp og vil passe på at sørpe fulle mennesker finner veien hjem.

Jeg mener det ikke burde være nødvendig å utruste natteravnene med batonger eller andre slike ting,stiller en seg frivillig opp til noe slikt så burde man ha i bakhodet at det faktisk kan være farlig å håndtere fulle mennesker.

Lenke til kommentar

Samme her, Monzilla. Har selv møtt moren min på fylla når hun har vært Natteravn. Utrolig morsomt dagen etterpå ved frokostbordet. "Jacob, hvem var den jenten du hadde under armen...?". Har også observert at flere speiderledere ofte går rundt som natteravner her. Utrolig koselig å slå av en prat med noen man ikke har sett på noen år over en kopp kaffe og noen kjeks. Til og med observert Ordføreren med den gule jakken og et smil om munnen.

At noen skal slå ned en natteravn er ganske idiotisk. De er der for å passe på at 'barn' kommer helskinnes hjem og ikke drukner i sin egen pol av spy. Har selv brukt de for å få en venn hjem som knapt klarte å stå på sine egne ben. Jeg vil se flere Natteravner. Ikke færre!

Lenke til kommentar
Innvandrere igjen, denne gangen kosovoalbanere.

http://www.moss-dagblad.no/krim/article4194943.ece

Ikke skyld på innvandrerne, hvem som helst kan miste kontrollen når noen i gule jakker skal blande seg i hva du gjør på byen.

Har også observert at flere speiderledere ofte går rundt som natteravner her. Utrolig koselig å slå av en prat med noen man ikke har sett på noen år over en kopp kaffe og noen kjeks.

Speiderledere....? Ja, det er nok koselig.......

Lenke til kommentar

Folk som ikke kan oppføre seg må finne seg i at folk i gule jakker blander seg inn. Det er forresten IKKE tillatt å "miste kontrollen" under noen omstendigheter.

Jeg skulle ønske alle de sosiale avvikerne kunne oppføre seg. Da ville vi heller ikke ha behov for disse plagsomme menneskene i gule jakker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg så et intervju på NRK der ei arrogant, gammal heks fortalte hva som hadde skjedd. Blei irritert av å høre på utlegningen hun kom med. Men de bør jo ikke bli slått ned uten grunn, men heller ikke provosere folk som tar seg en fest...

Jeg kom over denne gamle diskusjonen ved en tilfeldighet, og kan ikke annet enn å forundre meg over holdningene som fremvises her.

Det er altså irriterende å høre en kvinne forklare hvordan en eldre frivillig ble brutalt banket opp uten grunn? Og det har hun seg selv å skylde for fordi de "provoserte folk som tar seg en fest"?

Jeg vet ikke med deg, Robocoop, men jeg blir ikke provosert av at voksne, edru mennesker gjør et frivillig arbeid for å gjøre de som faktisk er ute og fester tryggere.

Er du personlig involvert i saken, kanskje, siden du nesten rettferdiggjør blind vold mot natteravner "fordi de forstyrrer"?

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ingenting annet enn respekt for natteravenene for å være helt ærlig. Tror det er et fåtall av dem som bruker nettene sine på å gå rundt i byen endru kun for å terpe unødvendig på de som har drukket, det er jo for å sørge for at ikke 16 åringene sovner i ei grøft i -10.
I og med at de går i grupper, og hver gruppe har en person med "leder" på vesten, er det jo nærliggende å anta at lederen vil slå ned på uønsket oppførsel fra natteravner i egen gruppe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...