Gå til innhold

LG 32" PG6000, den rette for meg?

Anbefalte innlegg

Bava kom med sine plasmaerfaringer som igjen ikke har noe med PG6000 å gjøre da han ikke kjenner denne skjermen. Han klarte faktisk å foreslå en bildemodus som ikke en gang eksiterer på skjermen derfor måtte han rettesettes på lik linje som du burde men nå har dette gått fra pilig til patetisk (god bedring)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1070432

Kos deg og kom med unskyldinger om egangstilfeller det er faktisk veldig artig at dere er så deperate med forsvar av en billigskjerm til 5900,- som overhodet ikke har noe med tema å gjøre og jeg var "desperat" nei jeg må smile :grin:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bava får virkelig sagt det!

EDIT: ser ut som disse PG6000 eierne har Cinema mode.

PG6000 kostet forresten like mye som billigskjermen PX80, noe du poengterte i en tråd her tidligere.

Beklager hvis jeg har bidratt med å rote til tråden for deg trådstarter. Lykke til og takk for meg :)

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar
Bava får virkelig sagt det!

EDIT: ser ut som disse PG6000 eierne har Cinema mode.

PG6000 koster forresten like mye som billigskjermen PX80.

Beklager hvis jeg har bidratt med å rote til tråden for deg trådstarter. Lykke til og takk for meg :)

Ja Bava forsvarer sitt felt selv om han tar feil i dette tilfellet men du kriger jo bare så fort du hører noe negativt om din skjerm "stor forskjell" du er jo desperat i å forsvare din egen skjerm.

At Bava mener jeg har kjøpt den beste skjermen med tanke på LG PG6000 da glemmer han faktisk at jeg har kjøpt meg en Pioneer KRP-500A i etterkant det er min favoritt og den går også for å være verdens beste tv.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva det er du ønsker å oppnå her jada-jada. Det later til at flere og flere begynner å misslike deg. Hva er poenget med det? Du har ene og alene forsøplet mer enn denne tråden i dette forumet med en underlig form for nedlatenhet som jeg egentlig ikke helt forstår. Trolig er det derfor jeg fortsetter å skrive svar på dine flåsete utfordringer. Det blir en slags ”hva finner han på neste gang” greie.

Det som kommer nå er ikke til deg jada-jada, men til den som har startet tråden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cinema, ekspert eller hva det måtte være så bør man bruke den funksjonen som er beregnet på film i et mørkt rom de første 200 timene.

Når du samtidig senker kontrasten til under halvparten så er du på den sikre siden.

Husk at det i alle tilfelle vil ta litt tid før tv-en går seg til. Den første tiden kan du se artefakter som vil bli borte med tiden. Muligens ser du ingenting for det har faktisk litt med hvordan øynene dine fungerer.

Om du skal gjøre noen form for innkjøring med dvd er helt opp til deg, men sett tv-en på noen timer med materiale som fyller hele skjermen uten undertekster eller annet fast i bildet. Dette kan du gjøre når du tester tv-en for første gang.

Hvis du skal kjøre stills på den så ikke ha dem lenger enn 30 minutter av gangen de første 100 timene.

Nå er det vel ikke stort mer å fortelle om plasma tror jeg…

Søk litt på Google så vil du finne en rekke tråder som kan hjelpe deg med å komme i gang.

Lenke til kommentar

Jeg må slutte meg til de som kritiserer jada her. Selv er jeg på utkikk etter en ny tv og har lest mye på forskjellige forum, i blader og på nettsider hvor det testes tv'er i langt større grad enn han gir seg ut for å ha gjort. Ingen steder har jeg lest så euforiske uttalelser om PG6000 som her. Jeg har nevnt det før og sier det igjen; jeg mistenker ham for å jobbe enten for importøren eller et annet firma med tilknytning til LG. Årsaken er enkelt og greit at han konstant, uten unntak konkluderer med at LG er best uansett, og at alle som hevder noe annet tar feil.

Selv blir jeg alltid skeptisk når kun én person uttaler seg så kategorisk som han gjør, og når det i tillegg spes på med nedlatende kommentarer til de som stiller spørsmål til ham så øker det ikke akkurat min tiltro til det han skriver. Som regel synes jeg man heller skal høre på de med mer nyanserte uttalelser og som kan fortelle hva som er bra/dårlig med forskjellige tv'er i stedet for å late som at man selv vet best og alle andre tar feil.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Kjeklingen dere i mellom er noe jeg ikke blander meg inni, og bryr meg fint lite om det er min tråd dere forpester eller andres.

Men så over til det jeg lurer på, hva står egentlig IR for?

Sorry, skal holde meg til topic fra nå.

IR er en forkortelse som betyr "image retention", dvs innbrenning (at deler av bildet "brenner" seg fast for en kort periode, f.eks logoer osv). Det er et kjent problem for alle plasma-tv'er, uten unntak, men er også noe som lett kan unngås ved at man er påpasselig med å ikke ha et statisk bilde for ofte, spesielt når tv'n er ny.

(ps: IR brukes også ofte som forkortelse for Infrarød)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

IR vil man som regel få på en plasma, men det er ikke farlig siden det lett lar seg fjerne.

Hvis du bare ser lenge nok på en tv kanal så vil logoen som feste seg. Dette er derimot ikke synlig når du skifter kanal. Du vil altså ikke se merker annet enn når skjermen blir helt sort.

En vanlig IR kan du heller ikke se fra vanlig sitteavstand, men du må nærmere enn en meter for i det helt tatt å se at det er noe der.

Med andre ord er det ikke noe som kommer til å plage deg annet enn hvis du bevist går inn for å se på det.

En permanent innbrenning derimot, den er ikke så usynlig og hvis det blir en skikkelig en så vil denne være synlig også når det er farger og bevegelse i bildet. Riktignok skjer ikke dette så ofte lenger siden plasma produsentene har funnet billedbehandlings metoder som eksempelvis flytter litt på bildet fra tid til annen. Dette skjer på en måte så vi ikke oppfatter det, men sjansen for en innbrenning minsker betraktelig.

Jeg tror det var Pioneer som fant på dette og på LG heter det Orbiter(samme som Pioneer). Panasonic bruker Orbiter i markedsføring, men på sidene deres kalles det Wobble. Effekten og prinsippet er uansett det samme.

På PG6000 kan du skru den av om du måtte ønske det, men ikke gjør det de første 200 timene og det lureste er ikke å skru den av i det hele tatt.

Tideligere var det faktisk slik at tv logoer kunne ødelegge en plasma tv fullstendig. Enkelte kanaler var rene innbrenningsmareritt. Heldigvis har de fleste tv kanalene tatt hensyn til at mange har skaffet seg plasma paneler og de har senket kontrasten og ikke minst gjort logoene gjennomsiktige. Allikevel har man fremdeles kanaler som FEM, Zebra og ikke minst Mtv som bruker ganske sterke ikke transparente logoer.

Det er heldigvis ikke slik at du ikke skal se på disse kanalene, men ikke se på dem time etter time de første… AH!!!!!!! 200 TIMENE:).

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva det er du ønsker å oppnå her jada-jada. Det later til at flere og flere begynner å misslike deg. Hva er poenget med det? Du har ene og alene forsøplet mer enn denne tråden i dette forumet med en underlig form for nedlatenhet som jeg egentlig ikke helt forstår. Trolig er det derfor jeg fortsetter å skrive svar på dine flåsete utfordringer. Det blir en slags ”hva finner han på neste gang” greie.

Det som kommer nå er ikke til deg jada-jada, men til den som har startet tråden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cinema, ekspert eller hva det måtte være så bør man bruke den funksjonen som er beregnet på film i et mørkt rom de første 200 timene.

Når du samtidig senker kontrasten til under halvparten så er du på den sikre siden.

Husk at det i alle tilfelle vil ta litt tid før tv-en går seg til. Den første tiden kan du se artefakter som vil bli borte med tiden. Muligens ser du ingenting for det har faktisk litt med hvordan øynene dine fungerer.

Om du skal gjøre noen form for innkjøring med dvd er helt opp til deg, men sett tv-en på noen timer med materiale som fyller hele skjermen uten undertekster eller annet fast i bildet. Dette kan du gjøre når du tester tv-en for første gang.

Hvis du skal kjøre stills på den så ikke ha dem lenger enn 30 minutter av gangen de første 100 timene.

Nå er det vel ikke stort mer å fortelle om plasma tror jeg…

Søk litt på Google så vil du finne en rekke tråder som kan hjelpe deg med å komme i gang.

Syntes du skal lese tråden godt om igjen hvis du mener jeg alene har forsøpplet denne tråden.

Det er tillfallende at det er PX80 eiere som alltid går til krig man kan jo bare se her hva som skjedde da jeg skrev noe negativt om den skjermen.. 3 PX eiere begynner å krangle inklusiv deg selv og selfølgelig forsvarer dere hverandre som om det skulle være noe nytt.

Greit jeg skal ikke gidde å diskutere med dere da dere blir helt febrilske vær gang man nevner LG PG6000 VS PX80 da kommer de samme personene som man har blitt like mange ganger enige med om at sortnivået på LG skjermen er elendig og PX80 er og blir den beste skjermen bla bla bla.

Trådstarter!

Følger du mine innstillinger og råd så er du trygg, jeg har faktisk denne skjermen og har debbatert denne med mange som også har den.

Dette er innstillinger som jeg har gitt i hvertfall til 10 stk her inne som har spurt om råd via PM og jeg har ikke fått en klage enda.

Edit- Og ja Solaar jeg er selvsagt innkjøpssjef hos LG.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hehe, regnet med det ja. Uansett, jeg sitter fortsatt på gjerdet og har ikke klart å bestemme meg ennå, har et budjsett på ca 10.000,- men føler at jeg kanskje får mer for pengene hvis jeg bruker rundt 6.000,- på PG6000 i 42". PX80 er uaktuelt for meg, enkelt og greit fordi jeg synes den er stygg.

Det som gjør at jeg lener mer mot LG enn f.eks Samsung A656 Phillips 7403, eller Sony w4500 er at Plasma er bedre på panoreringer og jeg kikker mye på fotball og film. Så da kan det bli vanskelig å forsvare en pris på rundt 4.000,- mere.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Sony W4500 med 100hz aktivert er meget god på panoreringer. Dessverre har ikke 32” 100hz så da må du opp på 42” W4500 er også en av de tv-ene hvor interpoleringen ikke skader for mye av dynamikken i bildet.

32” i 6 serien til Samsung har heller ikke 100hz…

En 32” som har både dynamiske bilder og 100hz er Pioneer sin LCD serie. Bildet er det nærmeste du kommer en plasmaskjerm med en LCD og den har ekstremt fine og ikke minst støyfrie bilder. Tv-en koster nå 10000 og er definitivt et lite varp.

Hvis du ser HD materiale på den så danker den ut det meste jeg har sett… Designmessig er den også svært lekker og det er ikke mange tv som kan hamle opp med den på det området. Da må du skaffe deg en Loewe og de koster 20 – 30 000.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...