Kriminalteknikkeren Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) 5 mol vanndamp og 4 mol karbonmonoksidgass ledes inn i en tom reaksjonsbeholder på 1,0 og varmes opp til 1000 grader celsius. Temperaturen holdes konstant og det innstiller seg en likevekt. Likevektsblandingen analyseres, og den inneholder 2 mol karbondioksidgass. Har ikke fasit til denne oppgaven, så lurer på om noen kan hjelpe meg? a) Hva er stoffmengden til hydrogengass (i mol) ved likevekt? b) Hva er likevektskonstanten for denne reaksjonen? ----------------------------------------------------------------- a) Her blir jo reaksjonslikningen, , da kan jeg sette at 5 mol <-> 4 mol <-> x mol <-> 2 mol. Og fordi det dannes like mye hydrogengass som karbondioksidgass så må det også være like mye stoffmengde hydrogengass ved likevekt, altså 2 mol? RIKTIG? b) Fordi det er 2 mol hydrogengass og karbondioksidgass ved likevekt må 2*2 = 4 mol av H2O og CO ha blitt spaltet? Dvs... C(CO2) = 2 mol ved likevekt C(H2) = 2 mol ved likevekt C(H2O) = 4/2 = 2 mol ved likevekt C(CO) = 5/2 = 2,5 mol ved likevekt = = 3,2 Svaret skal være K = 0,66? Hva gjør jeg feil i a) og b)? Endret 15. mars 2009 av Kriminalteknikkeren Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Dannelse av 2 mol H2 og 2 mol CO2 gjør at du også forbruker 2 mol H2O og 2 mol CO. Dermed blir uttrykket: Hva gjør jeg feil i a) og b)? a): Ingenting, du har resonnert riktig for å finne stoffmengden av hydrogengass. b): Du ganger og deler i stedet for å legge sammen og trekke fra. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette best mulig, men du ser vel av regnestykket mitt hvordan jeg tenker, i det minste. Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Ser ut som jeg fortsatt tenker feil... Vi har følgende likevekt: Svaret skal være 0,5... hvorfor? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) 1 mol PCl5 er ekvivalent med 1 mol PCl3 og 1 mol Cl2. Siden du hadde 1,0 mol Cl2 ved likevekt, må 1,0 mol PCl5 ha reagert. Stoffmengde PCl5 ved likevekt må derfor være 6,0 mol - 1,0 mol = 5,0 mol, og konsentrasjonen blir derfor 0,5 mol/L. Endret 15. mars 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Herlig Herlig Nå er jeg snart i mål med ALLE oppgavene som omhandler dette temaet. Bare den siste jeg stusser litt på, klarte nesten hele den også I en beholder med volum c) Karbonmonoksiden har jo mistet 0,017 mol av sin stoffmengde til andre molekyler. Da tenkte jeg at svaret ble = . Svaret skal være 67% og ikke 34%, hvorfor? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Du var nok litt kjapp i utregningen: Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Håper det er greit at jeg låner denne tråden litt. Jeg tar kjemi selv nå, på en egen hånd, og er nok på et langt mer grunnleggende nivå enn trådstarter. Det jeg først og fremst lurer på er: Hvor får man selve konsentrasjonene fra? Jeg ser i oppgaver og utregninger at man snakker om 4,5 *102 f.eks, men jeg forstår ikke helt hvordan man har kommet frem til dette tallet. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Håper det er greit at jeg låner denne tråden litt. Jeg tar kjemi selv nå, på en egen hånd, og er nok på et langt mer grunnleggende nivå enn trådstarter. Det jeg først og fremst lurer på er: Hvor får man selve konsentrasjonene fra? Jeg ser i oppgaver og utregninger at man snakker om 4,5 *102 f.eks, men jeg forstår ikke helt hvordan man har kommet frem til dette tallet. Jeg er litt usikker på hva du mener når du skriver «hvordan man har kommet frem til dette tallet» - er det snakk om en regneoppgave? Hvis du har hele oppgaven, går det sikkert an å finne ut hvordan ting henger sammen. Forresten - for generelle kjemispørsmål er også Den store kjemiassistansetråden brukbar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå