von-schnellfahrer Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Da er kameraet levert inn. Den ansvarlige for Canon produkter (eller en fyr som jobber for Canon, litt usikker på hvor han hørte hjemme) i butikken hadde aldri hørt om defekte objektiv eller hus før,Det er ikke snakk om et defekt objektiv, det er snakk om uholdbart dårlig kvalitetskontroll på objektivene. Det er nesten garantert objektivet som feiler her, forøvrig. Det er sjelden feil på kamerahusene som utarter seg slik... Om det var FotoVideo så er Canon's representant ansatt av Canon Norge. At de ikke har hørt om defekte objekiv eller dårlig kvalitetskontroll er de forpliktet til å si uansett om de har hørt om problemstillingen før eller ikke Hvorfor må de det? Lenke til kommentar
Ed-Canon Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Da er kameraet levert inn. Den ansvarlige for Canon produkter (eller en fyr som jobber for Canon, litt usikker på hvor han hørte hjemme) i butikken hadde aldri hørt om defekte objektiv eller hus før,Det er ikke snakk om et defekt objektiv, det er snakk om uholdbart dårlig kvalitetskontroll på objektivene. Det er nesten garantert objektivet som feiler her, forøvrig. Det er sjelden feil på kamerahusene som utarter seg slik... Om det var FotoVideo så er Canon's representant ansatt av Canon Norge. At de ikke har hørt om defekte objekiv eller dårlig kvalitetskontroll er de forpliktet til å si uansett om de har hørt om problemstillingen før eller ikke Det var FotoVideo ja. Bortsett fra den bemerkningen, skal det sies at jeg fikk profesjonell behandling nå, på samme måte som jeg har fått det når jeg har handlet der. Vi får se hvordan det ender. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Om det var FotoVideo så er Canon's representant ansatt av Canon Norge. At de ikke har hørt om defekte objekiv eller dårlig kvalitetskontroll er de forpliktet til å si uansett om de har hørt om problemstillingen før eller ikke Hvorfor må de det? På samme måte som ved lansering av Nikon's 17-35mm f/2.8 objektiv i 1999 med sløv kvalitetskontroll så benektet de kjennskap til det. Samme gjelder uansett produsent og hva som blir produsert. Du hører ikke BMW, Mecedes, Volvo, Saab, Opel, GM eller Ford innrømme at de har sviktet på kvalitskontrollen? Skjer fra tid til annen. Men representanter for produsent vil _aldri_ innrømme dette. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Om det var FotoVideo så er Canon's representant ansatt av Canon Norge. At de ikke har hørt om defekte objekiv eller dårlig kvalitetskontroll er de forpliktet til å si uansett om de har hørt om problemstillingen før eller ikke Hvorfor må de det? På samme måte som ved lansering av Nikon's 17-35mm f/2.8 objektiv i 1999 med sløv kvalitetskontroll så benektet de kjennskap til det. Samme gjelder uansett produsent og hva som blir produsert. Du hører ikke BMW, Mecedes, Volvo, Saab, Opel, GM eller Ford innrømme at de har sviktet på kvalitskontrollen? Skjer fra tid til annen. Men representanter for produsent vil _aldri_ innrømme dette. Det er jo ikke helt riktig. Når disse bilprodusentene tilbakekaller biler for utbedring, noe som skjer en gang i blant, så innrømmer de jo samtidig svikt i rutiner og/eller kvalitetskontroll. At noen skal være "forpliktet" til å lyve til kunder kan i hvert fall ikke jeg forstå. Slike selgere unngår jeg og jeg bare forlater butikken, etter først å ha fortalt hvorfor, dersom jeg kommer ut for slike. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Dette blir nok litt OT Når det gjelder bil så har produsentene noe de kaller risikoanalyse dvs. hva som er billigst,ta reklamasjonene i forkant eller rettsaker i etterkant grunnet feil/mangler på kjøretøyet.De gjør det som er mest økonomisk for bedriften. Når det gjelder selgere har jeg opplevd noen ganger at de roser produkter opp i skyene mens lageret er fullt av reklamasjoner,når butikken er tomme for spesifikte produkt medgir de at produktet var av dårlig kvalitet. Endret 17. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Dette blir nok litt OT Når det gjelder bil så har produsentene noe de kaller risikoanalyse dvs. hva som er billigst,ta reklamasjonene i forkant eller rettsaker i etterkant grunnet feil/mangler på kjøretøyet.De gjør det som er mest økonomisk for bedriften. Når det gjelder selgere har jeg opplevd noen ganger at de roser produkter opp i skyene mens lageret er fullt av reklamasjoner,når butikken er tomme for spesifikte produkt medgir de at produktet var av dårlig kvalitet. Kan selvsagt skje at en produsent innrømmer svikt, men da er det stort sett pga at det er "ingen vei tilbake". Typisk en komponent er defekt på samtlige modeller, eller et stort utvalg (f.eks defekte batteri som kan starte brann). Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg har også et 1000D med kit-objektiv, mitt første SLR kjøpt ifjor høst. Jeg har også vært litt skuffet mht skarpheten, men har satt det på kontoen for uerfaren fotograf samt "du får hva du betaler for". Likevel har tanken om at jeg har vært uheldig med eksemplaret mitt lurket i bakgrunnen. Har fått låne et par andre objektiver slik at jeg har kunnet sammenligne. En 10+ år gammel Sigma 75-300mm f/4-5,6 og en like gammel EF 35-80mm f/4-5,6. Det har vel avkreftet at det er noe galt med objektivet mitt. Det kommer tross alt best ut i sammenligningen med de to andre (som riktignok også er billigobjektiver). EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS @ 55mm Sigma 75-300mm f/4-5,6 @ 75mm EF 35-80mm f/4-5,6 @ 50mm Ville jeg fått mye skarpere bilde under de samme forholdene og de samme innstillingene med et dyrere objektiv? Forskjellen fra det dårligste (siste) til det beste (det første) er ganske stor, så da er det vel kanskje mulig med et like stort hopp i kvalitet opp fra det jeg har nå hvis jeg anskaffer et dyrere (og bedre) objektiv. Jeg har vært litt i tvil om jeg ønsker binde meg til Canon-systemet ved å kjøpe flere objektiver til 1000D'et, men det er vel noe jeg bør vurdere. Endret 24. mars 2009 av larsotto Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ville jeg fått mye skarpere bilde under de samme forholdene og de samme innstillingene med et dyrere objektiv? Prøv å ta bildene på nytt, blend ned et par hakk (rundt f8-9) og bruk ISO 100. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jøss, Larsotto, det der var virkelig elendige bilder. Imidlertid er det vanskelig å vurdere noe basert på disse bildene. Bruk stativ, laveste iso og blend ned til f/11. Ta bilde av noe helt flatt - f.eks en avisside. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Bevegelsesuskarpheter vil også slå brutalt ut på 1/15 sek. lukkertid (selv speilet som vipper vil slå ut her). Som nevnt tidligere, blend ned 2-3 trinn, ISO 100 og lengre lukkertid. Tipper du ser et annet resultat. Kit objektiv er ikke kjent for å være "skarpest i byen" på maks blenderåpning uansett brennvidde (spesielt ikke maks tele). Endret 24. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Får litt følelsen av brukerfeil her og der.... Og at ustyret med en gang får skylden. Som f.eks: -For høy iso -For stor blenderåpning -For lang lukkertid Endret 24. mars 2009 av Inc Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Får litt følelsen av brukerfeil her og der.... Og at ustyret med en gang får skylden. Som f.eks: -For høy iso -For stor blenderåpning -For lang lukkertid Relatert lukkertid, uskarpheter relatert speil vil f.eks ikke være synlig på lukkertid på 2 sek eller mer, men rimelig synlig på 0.4-1 sek. Alle kamera er forskjellige, det absolutt enkleste for skarphet/fokustest er å ta bilde av A4 ark med skrift (laserutskrift f.eks), heng på veggen og sett kamera på stativ + bruk blits. Lukkertid på rundt 1/200 sek (eller dagslys og enda høyere lukkertid), så har man eliminert bevegelsesuskaperhet rimelig bra. Blender man i tillegg ned ca 2 blendertrinn bør teksten være spot on i fokus uansett om man har front/back-fokus problematikk eller ikke Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 A'ight, skal prøve på nytt imorgen. Grunnen til at jeg valgte største blenderåpning i sammenligningen var at det gamle Sigma-objektivet ikke lar seg justere på blenderen (kameraet klager på kommunikasjonsproblemer med objektivet hvis den prøver å blende ned). Det var med tanke på å i så stor grad som mulig sammenligne like med like, med andre ord. Bildene er tatt uten stativ, men støttet inntil vinduskarmen (stativet mitt ligger i en annen by). Jeg er fullstendig åpen for at det er brukerfeil og ikke noe galt med kvaliteten på utstyret, det skrev jeg også i innlegget mitt. Takk for input, uansett. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Håndholdt på 1/15 sekund er garanti for uskarpe bilder Lenke til kommentar
Ed-Canon Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Kameraet mitt er nå tilbake fra sjekk hos Canon. Konklusjon: ytelsen på både objektiv og kamerahus er "innenfor Canons toleransegrenser". med andre ord ingen feil. Det står også kommentert på serviceskjemaet er mitt gamle kamera (Canons Powershot S2 IS 5MP) "tar skarpere bilder rett ut av kameraet". Litt av bakgrunnen for at jeg stusset på 1000D kameraet var nettopp at jeg synes bildene ble bedre med det gamle. Hvis jeg har lyst å behandle bildene etter at jeg har tatt dem, kan jeg gjøre det med mitt gamle kamera også. Noe jeg for såvidt har gjort i en del tilfeller. Bildene blir jo selvsagt bedre, enten de kommer fra Canon S2 IS eller Canon 1000D. Jeg tror vel neppe at jeg hadde slått til dersom selgeren hadde informert meg om det gamle kameraet mitt tar bedre bilder enn det nye, før jeg kjøpte (skarphet er jo ikke alt, men totalinntrykket av bildene er at de er dårligere). Det skal sies at Foto&Video har sagt at de vil at jeg skal være fornøyd, og om nødvendig tar de kameraet tilbake. Nå er jeg i tenkeboksen, og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg tar sjelden bilder i automodus, og det er lite "point & shoot" selv om jeg er langt fra en proff fotograf. Jeg synes likevel det er ille at jeg skal måtte investere 20-30-40 000,- i objektiver og kamera for å kunne ta et merkbart steg opp fra et gammelt og slitt Canon Powershot kamera.... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Høres ikke bra ut det der nei, jeg har Canon 400D og er svært godt fornøyd med mitt, det ser jo nesten ut som 400D, 450D tar bedre bilder enn 1000D, kan det være tilfelle da? Randi Lenke til kommentar
Ed-Canon Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Høres ikke bra ut det der nei, jeg har Canon 400D og er svært godt fornøyd med mitt, det ser jo nesten ut som 400D, 450D tar bedre bilder enn 1000D, kan det være tilfelle da?Randi En av grunnene til at jeg landet på 1000D var jeg hadde inntrykk av at bildekvaliteten var så og si den samme som 400D og 450D. Det var inntrykk jeg fikk fra både tester og fra butikken når jeg kjøpte. Derfor frykter jeg at man må flere hakk opp i kamerahierarkiet, og må bruke titusenvis av kroner, for å få et kamera og objektiv reelt sett er bedre enn et gammelt Powershot kamera. Canon 5D med L objektiver er f.eks sikkert (?) veldig bra, men det er jo en tullete prisklasse i forhold til de basic speilreflekskameraene. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Kameraet mitt er nå tilbake fra sjekk hos Canon. Konklusjon: ytelsen på både objektiv og kamerahus er "innenfor Canons toleransegrenser". med andre ord ingen feil. Det står også kommentert på serviceskjemaet er mitt gamle kamera (Canons Powershot S2 IS 5MP) "tar skarpere bilder rett ut av kameraet". Litt av bakgrunnen for at jeg stusset på 1000D kameraet var nettopp at jeg synes bildene ble bedre med det gamle. Hvis jeg har lyst å behandle bildene etter at jeg har tatt dem, kan jeg gjøre det med mitt gamle kamera også. Noe jeg for såvidt har gjort i en del tilfeller. Bildene blir jo selvsagt bedre, enten de kommer fra Canon S2 IS eller Canon 1000D. Jeg tror vel neppe at jeg hadde slått til dersom selgeren hadde informert meg om det gamle kameraet mitt tar bedre bilder enn det nye, før jeg kjøpte (skarphet er jo ikke alt, men totalinntrykket av bildene er at de er dårligere). Det skal sies at Foto&Video har sagt at de vil at jeg skal være fornøyd, og om nødvendig tar de kameraet tilbake. Nå er jeg i tenkeboksen, og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg tar sjelden bilder i automodus, og det er lite "point & shoot" selv om jeg er langt fra en proff fotograf. Jeg synes likevel det er ille at jeg skal måtte investere 20-30-40 000,- i objektiver og kamera for å kunne ta et merkbart steg opp fra et gammelt og slitt Canon Powershot kamera.... Lever det tilbake! Ellers kommer du bare til å angre - lenge.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 1000D og 400D skal ta bortimot identiske bilder. Det som skiller speilrefleks og kompaktkameraer, er at bildene er skarpet mer opp i kompaktkameraene; men det kan du stille inn i dSLR-en. Det skal forøvrig ikke være nødvendig å bruke 20-30.000,- bare for å få skarpe bilder. Tom Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Mitt 1000D leverer flotte bilder i alle fall (når jeg treffer riktig that is) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå