Gå til innhold

Uskarpe bilder med nytt Canon speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et Canon 1000D (kit med EF-S 18-55 IS) i en uke, men opplever at bildene ikke blir særlig skarpe. Det begynte som litt stussing, og jeg forsøkte ulike innstillinger, stativ osv. Men uansett hva jeg gjør blir bildene såpass uskarpe at det er irriterende.

I dag gjorde jeg derfor en (ikke vitenskapelig) sammenligning av den nye Canon 1000D kameraet og to andre kameraer jeg har: ett Olympus mju 850 SW (8MP, kjøpt i år) og et Canon Powershot S2 IS (5MP, kjøpt i ca 2005/6).

Bildene ble tatt på samme tidspunkt, med et stødig stativ og jeg forsøkte både manuelle instillinger (på de to Canon kameraene) og automatikk. Med/uten zoom, og tok i ca 10 bilder av samme motiv med hvert kamera. Uansett hvilke bilder jeg sammenligner, oppfatter jeg at rangeringen av skarphet er entydig:

S2 IS er klart skarpest. Olympus kameraet flere hakk mindre skarpt, men Canon 1000D utmerker seg som enda et hakk mindre skarpt.

Jeg har lest på forumet her at man må etterbehandle, men selv etter at jeg har brukt bildebehandlingsprogram m/sharpen funksjon, når ikke Canon 1000D opp til det fire år gamle superzoom kameraet med halvparten så mange MP.

Jeg kommer til å stikke innom butikken hvor dette ble kjøpt til uka, men jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger. Det kan da ikke være meningen at selv et rimelig speilrefleks skal gi dårligere bilder enn et middels kompaktkamera (som jeg kjøpte fordi det er vann/støtsikkert, ikke pga bildekvaliteten)?

Jeg håper jo egentlig at det er feil med kameraet/objektivet, ellers frykter jeg at jeg har kjøpt katta i sekken.

Tar gjerne imot synspunkter eller tips.

Data om bildene er for øvrig:

Canon 1000D: 1/60s, 5.6

Olympus: 1/80s, 5.0

Canon S2 IS: 1/160s, 4.0

Alle med ISO 100, og det er tatt et (nesten) likt utsnitt av bildene:

post-187340-1237109883_thumb.jpg

post-187340-1237109895_thumb.jpg

post-187340-1237109902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utsnittet viser en del av en ganske stor bygning som fyller hele det opprinnelige bildet. Kameraet klarte tilsynelatende å fokusere, og jeg forsøkte ulike innstillinger på autofokus (målepunkter og metode).

Endret av Ed-Canon
Lenke til kommentar
for meg ser det nesten ut som det ikke er i fokus.

Synes ingen av bildene hadde skikkelig fokus jeg.

RandiA

Jeg legger ved orginalbildet tatt med Canon 1000D (måtte resize det litt for å komme under grensen på 2MB for opplastning). Utsnittet utgjør en liten del av bildene, så kravet til skarphet må ses i lys av det.

post-187340-1237113761_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned og kikket på exif til bildet som er tatt med 1000D, det er noen veldig pussige data der.

Men, til saken. For å sammenligne effektiv oppløsning så er det relevant å skalere bildene fra ulike kameraer, men for å vurdere fokus og absolutt skarphet bør du i hvertfall ta 100% utsnitt for 1000D, siden det er det kameraet du er mest interessert i å finne ut av nå. Skaler eventuelt sammenligningsbildene fra de andre.

Men det ser ikke ut til at den murveggen er i fokus, på langt nær. Men prøv igjen, fokuser på hånda di foran kameraet, og så på nytt på motivet. Ta bildet. Gjenta et par ganger. Se på 100% utsnitt fra fokuspunktet. Fint om området rundt fokuspunktet ikke er panneflatt, men viser et spenn i avstand, så kan du få se om noe annet er i fokus i samme utsnitt.

Du skriver at du har kameraet på stativ, har du IS av eller på?

Lenke til kommentar
måtte resize det litt for å komme under grensen på 2MB for opplastning

Ta heller et mindre utsnitt, skaleringen gjør det umulig å vurdere fokus/skarphet rett.

Men det her så jo veldig mye bedre ut enn det forrige? Er det samme bildet?

Lenke til kommentar

Veldig fint med tilbakemeldinger.

Jeg hadde alle kameraene på stativ, har også prøvd å ta bilder med IS av. Ingen nevneverdig forskjell.

Det må også sies at jeg har tatt rundt 500 bilder den siste uken, og har stort sett vært misfornøyd med skarpheten.

Hva var pussig med EXIF datene forresten?

Lenke til kommentar

Prøv uten IS med stativ (IS kan ødelegge skarpheten når man benytter stativ).

Videre, benytt raskere lukkertid da 1/60 sek lukkertid kan være nøyakig der man får "speil-flapp" som ødelegger skarpheten. Fjernutløser er også nødvendig da trykk på utløser direkte på kamera medfører uskarphet.

Vet ikke om 1000D har MUP funksjonalitet, om denne finnes, benytt denne og bruk fjernutløser, eventuelt timer.

Lenke til kommentar
Veldig fint med tilbakemeldinger.

Jeg hadde alle kameraene på stativ, har også prøvd å ta bilder med IS av. Ingen nevneverdig forskjell.

Det må også sies at jeg har tatt rundt 500 bilder den siste uken, og har stort sett vært misfornøyd med skarpheten.

Hva var pussig med EXIF datene forresten?

Når du bruker stativ, skal du slå av IS.

RandiA

Lenke til kommentar
måtte resize det litt for å komme under grensen på 2MB for opplastning

Ta heller et mindre utsnitt, skaleringen gjør det umulig å vurdere fokus/skarphet rett.

Men det her så jo veldig mye bedre ut enn det forrige? Er det samme bildet?

De første utsnittene er fra 3.etg.

Bildet i full størrelse (som er nedskalert) og dette (som er et større utsnitt) er alle samme bilde som det lille utsnittet merket Canon 1000D i første post.

Enig i at det ser bedre ut i full størrelse, men det er forsatt ikke skarpt. Og de andre kameraene er (til dels mye) bedre.

post-187340-1237114450_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takknemlig for innspill.

Kommenterer noen av innleggene:

- Jeg brukte selvutløser og stativ på alle kameraene.

- Tok bilder både med og uten IS med Canon 1000D (på Canon S2 IS stod den hele tiden på)

- MUP funksjonalitet er jeg litt usikker på hva er

- Forsøkte ulike lukkertider, ingen spesielle forbedringer eller forverringer mht skarphet

Lenke til kommentar
Takknemlig for innspill.

- Tok bilder både med og uten IS med Canon 1000D (på Canon S2 IS stod den hele tiden på)

- Forsøkte ulike lukkertider, ingen spesielle forbedringer eller forverringer mht skarphet

Hvilken modus bruker du på kamera da? Som nybegynner fant jeg at det var enklest å bruke "blenderprioritert", dvs AV på mitt Canon 400D, slik at når jeg setter blenderåpning, og ISO så går resten nærmest "av seg selv".

RandiA

Lenke til kommentar
Takknemlig for innspill.

MUP er funksjonalitet for å flippe opp speilet med utløseren først, neste trykk på utløseren tar bilde (vent 2-4 sekunder fra speil opp til du tar bildet om mulig). Prøvd samme bilde på mer vidvinkel? Kit objekiv er kanskje ikke sprekest på skarphet på 55mm?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Glem pussige exif-data, det var bare vertøyet som beregnet noen verdier, beregningene blir feil når de gjøres på et utsnitt som her.

For å få en god vurdering av skarphet så er det viktig å være klar over hva som kan påvirke skarphet negativt.

Stativ er bra, men med lukkertid på 1/60 sekund så er det sannsynlig at det er bedre å håndholde kameraet med IS enn å ha det på stativ. Kortere lukkertid, og timer.

På 55mm er blender f/5.7 det mest uskarpe du har før du passerer blender 16 eller 22. Prøv med blender 8 og 11.

18-55 IS er et godt all-round objektiv til en hyggelig pris, men det er ikke for sin ekstreme skarphet at det er mest kjent, rimelig all-roundzoomer er skjelden det.

Fokus må være rett. Det er vanskelig å vurdere hvor fokus ligger når alt er like langt fra kamera. Stå 30 grader mot blokka og ta bildet i stedet, fokuser midt på.

Lenke til kommentar

OK, det er noe som heter "lås speil". Det er kanskje noe tilsvarende.

Jeg forsøkte noen ulike vidvinkel/zoom innstillinger. Brukte programmene auto og blenderprioritet for dette motivet.

Som sagt har jeg tatt rundt 500 bilder med alle mulige innstillinger, m/u stativ, i ulikt lys, stor variasjon av motiver den siste uken, og jeg synes dette bildet er representativt for den manglende skarpheten jeg opplever.

Grunnen til at jeg gjorde denne lille testen i dag var at jeg synes mittgamle kamera Canon S2 IS hadde bedre kvalitet på bildene. Det ser ut til å være tilfelle. Samtidig er et utrolig merkelig hvis det stemmer.

Lenke til kommentar

Prøv først å resette kameraet til fabrikkinnstillingene, du finner det inne i menyen et sted. Prøv også å ta av og sett så på igjen objektivet.

Jeg vet ikke hva det betyr, de forskjellige tingene i Exif, men følgende står nevnt om fokus som jeg kan se, kanskje det sier noe for andre enn meg:

Focus Mode = one-shot auto-focus (0)

Auto Focus Point Selected = 0x0

Focus Continuous Mode = 65535

AF Points In Focus (Used) = none / manual focus / 0 available focus points (bits 15-12)

Subject Distance (Focus Distance Upper) = 0 (in units of 0.01 or 0.001 m)

(Focus Distance Lower) = 0

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...