hydrologi Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning? Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning? Høres ut som en feilinnstilling i Hertzen som går inn til TV-en, f.eks. 50/60-hz - feil. Lenke til kommentar
hwl Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning? Eller du kan sjekke om tv-utgangen er satt til PAL som er det nordiske tvsystemet eller NTSC som er det amerikanske systemet og som vil gi et sort/hvitt bilde på en norsk tv Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Støtter TV'en S-Video? Hvis ikke så må du sikker ha en S-Video til Compositt omformer. Har sikkert compositt utgang på PC'en som du kan bruke. Lenke til kommentar
SiggyT Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Vil koble min Dell Inspiron 4150 til tv'en for å se dvd- og mpeg-filmer. Bruker S-video kabel via scart-overgang inn i tv'en, men får kun svart-hvitt bilde. Er det noen som har peiling på hva dette kan komme av, eller som har hatt lignende problemer og funnet en løsning? Eller du kan sjekke om tv-utgangen er satt til PAL som er det nordiske tvsystemet eller NTSC som er det amerikanske systemet og som vil gi et sort/hvitt bilde på en norsk tv Dette er mest sansynlig korrekt. Hadde akkurat samme problemet selv helt til jeg gikk inn og forandret til det Nordiske systemet. Hvis du er i tvil er det bare å prøve seg frem. Lenke til kommentar
airborne203 Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Fremgangsmåte: 1. Høyreklikk på skrivebordet 2. Egenskaper - innstillinger - avansert - displays 3. Aktiver TV, og trykk "bruk" 4. Trykk der det står "TV" 5.Gå på Format 6. Velg Norway Pal B fungerer for meg. Du kan evt. prøve de andre. Lenke til kommentar
SiggyT Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Fremgangsmåte: 1. Høyreklikk på skrivebordet 2. Egenskaper - innstillinger - avansert - displays 3. Aktiver TV, og trykk "bruk" 4. Trykk der det står "TV" 5.Gå på Format 6. Velg Norway Pal B fungerer for meg. Du kan evt. prøve de andre. Er så enig som det går an, men valgte å gi gutten litt utfordringer :wink: Lenke til kommentar
airborne203 Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 ikke alle takler utfordringer.. (ikke kritisering av deg, hydrologi. Jeg slet lenge med samme problemet) Lenke til kommentar
airborne203 Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Enda ett punkt: Jeg har aldri klart å få farge-bilde på tv via scartovergang, men med direkte s-video går det strålende. (relativt gammel tv) Lenke til kommentar
hydrologi Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Takker for alle velmenende tips, og blir ikke fornærmet selv om noen til og med er så hjelpsomme at de gir ting inn med teskje :wink: Når det gjelder tv-formatet har jeg prøvd alle mulige kombinasjoner. PAL-B (Norway) var default på min maskin. Da jeg skulle koble opp laptopen første gang, fikk jeg farger. Da brukte jeg en S-video kabel jeg hadde liggende. Jeg fikk brudd i denne kabelen, kjøpte ny, og siden har jeg ikke greid å få farger (har prøvd flere forskjellige kabler). Jeg begynte å lure på om det var forskjell på S-video-kabler, men etter som jeg har skjønt er det ikke det. Så problemet må ligge et annet sted. Som andefaen skrev, er det ikke sikkert at tv'en min støtter S-video. Det gjør den ihvertfall ikke direkte, iom at den ikke har S-video inngang. Men ved å bruke en overgang til scart burde det jo gå bra? Jeg vet ikke nok om hva som skjer i denne overgangen, men problemet kan ligge her. The.Arisen.One påpekte at "hertzen" inn i tv'en kunne være feil. Hvordan kan man endre dette? Så til slutt: Andefaen foreslår å bruke en S-video til composite omformer. Jeg har tro på at dette kan funke, men ville jo helst bruke S-video, siden dette signalet i teorien gir bedre bilder. En slik omformer: er det snakk om kun en kabel med en MiniDin4 (S-video) i den ene enden og en RCA i den andre, eller er det noe mere avansert? Lenke til kommentar
ekren Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Har hatt samme problemet selv - TV'en støtter ikke svhs direkte, så jeg prøvde gjennom en scart-omformer, og da ble det svart hvitt. Det beste er naturligvis å bruke SVHS direkte, men om tv'en ikke støtter dette fungerer en svhs-rca omformer glimrende. Kjøpte en selv for 29,- på biltema. Da ble det farger :-) Lenke til kommentar
fastjoe Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "]http://itpro.no/article.php?sid=2674[/url] Lenke til kommentar
fastjoe Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 http://itpro.no/article.php?sid=2674 Lenke til kommentar
vegarroe Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 De fleste nyere tv'er støtter S-video også gjennom scart. Det man må passe på er å gå inn i oppsettet på TV'n og endre oppsettet av scart kanalen (ofte kallt AV1, AV2 eller kanal 0) slik at denne bruker S-video. Dette kommer av at scart inngangen vanligvis er satt opp til å bruke RGB og ikke S-video. PS! På noen TV'er kalles S-video for SVHS i scart oppsettet selv om SVHS er en standard for video-opptak på lik linje med VHS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå