Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Har fått til god glid i bevegelsene ved å interpolere med 3 i Virtual Dub. Da blir det lagt til to bilder mellom hvert av de du har.

Bildesekvens eks 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 blir 1 - 1a - 1b - 2 - 2a - 2b - 3 - 3a - 3b - 4.

Bilde 1a blir da en versjon av bilde 1 hvor bilde 2 er delvis synlig.

Bilde 1b er en versjon av bilde 2 hvor bilde 1 er delvis synlig.

 

Synes dette kan gi en bedre flyt enn å bare generere et bilde imellom som er en 50/50 blanding av bilde 1 og 2.

Høres ut som en god plan, hvordan går jeg frem for å gjøre det? Lastet ned virualdub, men finner ikke innstillingen du snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filters -> Add -> Interpolate og så står det noe som "multiply frames by" og etter det er det valgt 2, Her kan du skrive 3.
Hvis du skal croppe bildet så markerer du filterlinjen som ble lagt til og velger crop nede til høyre. Hos meg har bildet som forhåndsvises alltid vært strukket.

Hvis du skal endre oppløsnig så velger du å legge til et nytt filter og velger resize.

Deretter må du inn å endre framerate. Der kan du skrive 8. Når videoen skrives blir frameraten 3x dette tallet = 24 fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei! 

 

Semi-erfaren amatørfotograf som semi-ufrivillig har blitt gitt i oppdrag å lage julebordsfilm, her. Tenkte jeg skulle snike inn en liten timelapse-sekvens, men har ingen erfaring med timelapse. Håper det er ålreit at jeg spør i denne tråden!

 

Her er tanken min: En enkel, relativt kort, sekvens, med bilder tatt fra kontorvinduet mitt (som har fin utsikt med enda bedre soloppgang), tatt over et døgn. Jeg vet ikke hvor store intervaller det bør være mellom bildene, men kanskje ikke mer enn 10-20 sekunder om jeg vil fange soloppgangen?

 

Problem: Mangler utstyr. Kameraet jeg bruker er Nikon D300. Har kamerastativ. Har en relativt billig fjernutløser (Phottix PLATO) uten timelapse-funksjon. Så det jeg trenger er først og fremst en utløser. Finnes det noe som duger til et enklere timelapse-prosjekt som ikke koster skjorta? Jeg har dessverre ikke så god tid, (deadline tidlig desember), så rekker neppe bestille noe fra nett, og det gjør jo ting litt dyrere. Har kikket på http://www.japanphoto.no/hahnel-tradlos-timer-fjernkontroll-for-nikon#.VkWxFTaFOVk'>denne fra Japan Photo, Hähnel Giga T Pro II, duger den? Får man noe rimeligere her til lands?

 

Takker på forhånd. Skal lese meg opp mer om selve fototeknikken selv, men tenker det er greit å få ordnet nødvendig utstyr så fort som mulig. Vet ikke om D300 er det beste kameraet for timelapse, men regner med et såpass enkelt prosjekt som det jeg skisserer bør gå greit, spesielt mtp at jeg ikke har de korteste intervallene mellom bildene (kameraet skriver vel ikke fortere enn 35 MB/s).

Endret av dodraugen2k
Lenke til kommentar

Hähnel Giga T Pro II fungerer bra så vidt jeg har fått opplyst av andre. Personlig styrer jeg fra nettbrett eller bærbar PC (Canon).

 

Så var det tid mellom hvert bilde. Det er egentlig ikke så vanskelig å finne ut. Si at du skal ha en sekvens på 30 sekunder, og du skal lage filmen med 25 fps. Da trenger du 25 * 30 - dvs 750 bilder. Du kan eventuelt doble antall bilder for å bedre flyt, men vi snakker uansett om ikke flere enn 1 500 bilder. Med 1 500 bilder skal det være ca 60 sekunder mellom hvert bilde. Etter min mening bør du også bruke ND-filter og litt lengre lukkertider, for å unngå for mye hakking.

 

Det er heller ikke dumt å redusere litt på "bildestørrelse" - eventuelt lagre i jpg. Jeg gjør det av og til, når jeg vet at jeg ikke har tid til å gjøre en mer omfattende jobb.

 

Kameraet skulle ikke være et problem - jeg lager timelapse med et Canon 350D.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Mange takk for svar! En ting jeg ikke tenkte på i går, som jeg ser for meg kanskje kan være et problem, er hvor lenge batteriet holder. Litt usikker på hvordan jeg regner ut hvor mange bilder jeg kan ta før batteriet går tomt (regner med det avhenger av ting som lukketid, bildekomprimering osv. også). AC-adaptere er veldig mye dyrere enn jeg hadde sett for meg..

 

ND-filter har jeg heldigvis, takk for tips!

Lenke til kommentar

Hvilken spenning skal kameraet ha i AC-pluggen sin? Det bør være en forholdsvis enkel sak å bruke et eller annet stort batteri med passe spenning og koble det til der.

 

Har du mulighet for batterigrep som tar AA-batterier? I så fall kan du utvide kapasiteten på den måten, enten med AA-batterier eller med et eksternt batteri du kobler til via grepet (samme spenning og polaritet selvsagt)

Lenke til kommentar

Littegrann usikker på dette med spenningen, kan opp til 240V stemme? Høres uansett ut som en løsning som krever litt teknisk kompetanse og tid, er redd det skorter på begge deler for min del :) Men kanskje en økonomisk løsning for fremtiden, det noteres i margen som noe jeg må undersøke nærmere.

 

Batterigrep har jeg dessverre ikke, sjekket prisene nå, og ... tja. Får nesten sjeke bruktmarkedet. Var ikke klar over muligheten til å bruke AA-batterier, men det høres jo i utgangspunktet ut som en bra løsning.

 

Takker igjen for gode forslag!

Lenke til kommentar

Trenger vel egentlig ikke spesielt god kvalitet, nei. Jeg har billigtelefonen Motorola Moto G2, men det hadde sikkert blitt en tålelig greit resultat for formålet. Det sagt så har jeg ikke stativ til mobilen.

 

Jeg tenkte vel egentlig at dette var en gyllen anledning til å prøve meg på noe jeg har hatt litt lyst til å teste lenge, men det var visse ting jeg ikke hadde tenkt over (batteritid). Tror allikevel jeg skal prøve meg med D300, muligens bare møte på jobb veldig tidlig og begrense meg til soloppgang (og kanskje solnedgang en annen dag, det er jo egentlig en gunstig tid på året  mtp antall timer med sol).

Lenke til kommentar

Du kan lage svært bra timelapse med å sette sammen mindre timelapser til en større film. Faktisk blir de ofte det de beste om man planlegger litt, f.eks nå i høstmørket. F.eks følgende seksjoner:

 

1. Bilkø om morgenen

2. Soloppgang

3. Travel dag - finn et område med mye folk som går.

4. Solnedgang

 

osv.

 

Hver av seksjonene skal kanskje ikke være mer enn 5 - 10 sekunder lange, dvs du vil kunne klare deg med 150 - 500 bilder i hver seksjon. Selve opptakstida for hver seksjon - fra en 1/2 time til litt over en time. Du kan da også bruke 10 - 20 sekunder mellom hver bilde.

 

Dette er også enklere - fordi du da ikke får de enorme skiftene i lys som man får når man "kjører" 8 - 10 - 12 - 14 timers timelapse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Noen som har tips og innspill til en timelapse over to år? Helt ny på dette, har knapt tatt i et digitalkamera.  (Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting).

 

Har satt opp et forslag til utstyr:

KIamerahus: Nikon D750

19 000,-

Objektiv:Sigma 20/1,4 DG HSM Art

9 000,-

Lagring:Synology DiskStation DS415+

5 000,-

Lagring: 4 X WD Red B 3TB (6TB i RAID 1)

5 000,-

Kamerastyring: Raspberry Pi med DslrDashboard

1 000,-

Stativløsning

3 000,-

Installasjon fiber

5 000,-

Div

3 000.-

Total opptak

50 000,-

 

Regner med å bruke LRTimelapse til etterarbeid.

 

Min første tanke var: det er bedre å få for mye data enn for lite. RAW+jpeg, intervall 15 sek. Så begynte jeg å regne på det... 80TB! kan det stemme?

 

Hva om en kjører dette regimet, men tømmer hver uke(eller to),sletter alt overflødig og konverterer til komprimert DNG. Blir dette vanvittig uhåndterlige mengder?

Lenke til kommentar

Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting

 

Alt er mulig, men uten å vite noe om hva du skal bruke resultatet til virker det fornuftig å tenke nøye gjennom både kvalitetskrav og bildefrekvens for å se om du kan redusere litt. D750 RAW-filer varierer fra rundt 27MB for 14 bit lossless komprimert RAW til rundt 19-20 MB for 12 bits og lossy komprimering.

 

Tar du utgangspunkt i minste RAW-størrelse + liten JPG (burde holde når du har RAW i tillegg) kan du komme unna med rundt 20 MB per bilde.

Antall eksponeringer blir 4 i minuttet, 240 i timen, 5760 i døgnet og 2 102 400 i året (hvis du unngår skuddår). For å gjøre det enkelt kan vi si 4 millioner bilder og 20 MB pr bilde så det blir uhorvelig mye data og anslaget ditt på 80 TB virker riktig.

 

Lukkeren i D750 er "garantert" til 150 000 bilder, men selv om lukkeren ofte vil vare mye lenger er det et stykke igjen til 4 millioner...

 

Jeg ville prøvd å finne et kamera med elektronisk lukker som tilfredstiller kvalitetskravene og kan settes opp for så lange serier.

 

Selv et enkelt kompaktkamera vil matche kvaliteten til Kodachrome 64, og veldig mange av dagens kameraer gir ekstremt bra bildekvalitet så det er ikke sikkert du trenger fullformat. Så mitt forslag er som nevnt å ta en seriøs vurdering av antall bilder du trenger og hvor avansert kamera du trenger. Sony fullformat modeller med elektronisk lukker, men du kan også finne elektroniske lukker i mye rimeligere speilløse MFT-kameraer fra f.eks Panasonic (mindre sensorstørrlese).

 

Det var noen insspill, lykke til med prosessen videre. Ville også prøvd å få tile en samtale med en som har mye erfaring med timelapse, det kan være en effektiv måte å få unna mane avklaringer. 

 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei!

 

Noen som har tips og innspill til en timelapse over to år? Helt ny på dette, har knapt tatt i et digitalkamera.  (Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting).

 

Har satt opp et forslag til utstyr:

KIamerahus: Nikon D750

19 000,-

Objektiv:Sigma 20/1,4 DG HSM Art

9 000,-

Lagring:Synology DiskStation DS415+

5 000,-

Lagring: 4 X WD Red B 3TB (6TB i RAID 1)

5 000,-

Kamerastyring: Raspberry Pi med DslrDashboard

1 000,-

Stativløsning

3 000,-

Installasjon fiber

5 000,-

Div

3 000.-

Total opptak

50 000,-

 

Regner med å bruke LRTimelapse til etterarbeid.

 

Min første tanke var: det er bedre å få for mye data enn for lite. RAW+jpeg, intervall 15 sek. Så begynte jeg å regne på det... 80TB! kan det stemme?

 

Hva om en kjører dette regimet, men tømmer hver uke(eller to),sletter alt overflødig og konverterer til komprimert DNG. Blir dette vanvittig uhåndterlige mengder?

 

Hva skal du bruke den filmen til?

Har du tenkt over at det vil ta godt over 19 timer å spille den av, med 30 bilder per sek i avspillingen?

Kanskje en Gopro er riktig valg?

 

Edit: Kanskje TO Gopro er riktig valg...

Endret av tow
Lenke til kommentar

 

Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting

 

Alt er mulig, men uten å vite noe om hva du skal bruke resultatet til virker det fornuftig å tenke nøye gjennom både kvalitetskrav og bildefrekvens for å se om du kan redusere litt. D750 RAW-filer varierer fra rundt 27MB for 14 bit lossless komprimert RAW til rundt 19-20 MB for 12 bits og lossy komprimering.

 

Tar du utgangspunkt i minste RAW-størrelse + liten JPG (burde holde når du har RAW i tillegg) kan du komme unna med rundt 20 MB per bilde.

Antall eksponeringer blir 4 i minuttet, 240 i timen, 5760 i døgnet og 2 102 400 i året (hvis du unngår skuddår). For å gjøre det enkelt kan vi si 4 millioner bilder og 20 MB pr bilde så det blir uhorvelig mye data og anslaget ditt på 80 TB virker riktig.

 

Lukkeren i D750 er "garantert" til 150 000 bilder, men selv om lukkeren ofte vil vare mye lenger er det et stykke igjen til 4 millioner...

 

Jeg ville prøvd å finne et kamera med elektronisk lukker som tilfredstiller kvalitetskravene og kan settes opp for så lange serier.

 

Selv et enkelt kompaktkamera vil matche kvaliteten til Kodachrome 64, og veldig mange av dagens kameraer gir ekstremt bra bildekvalitet så det er ikke sikkert du trenger fullformat. Så mitt forslag er som nevnt å ta en seriøs vurdering av antall bilder du trenger og hvor avansert kamera du trenger. Sony fullformat modeller med elektronisk lukker, men du kan også finne elektroniske lukker i mye rimeligere speilløse MFT-kameraer fra f.eks Panasonic (mindre sensorstørrlese).

 

Det var noen insspill, lykke til med prosessen videre. Ville også prøvd å få tile en samtale med en som har mye erfaring med timelapse, det kan være en effektiv måte å få unna mane avklaringer. 

 

 

Takk for konstruktive innspill. Lukkeren er en faktor jeg ikke har tenkt på. Har ikke sett i retning av Sony. Prøver fortsatt å orientere meg om hva som finnes/brukes.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Noen som har tips og innspill til en timelapse over to år? Helt ny på dette, har knapt tatt i et digitalkamera.  (Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting).

 

Har satt opp et forslag til utstyr:

KIamerahus: Nikon D750

19 000,-

Objektiv:Sigma 20/1,4 DG HSM Art

9 000,-

Lagring:Synology DiskStation DS415+

5 000,-

Lagring: 4 X WD Red B 3TB (6TB i RAID 1)

5 000,-

Kamerastyring: Raspberry Pi med DslrDashboard

1 000,-

Stativløsning

3 000,-

Installasjon fiber

5 000,-

Div

3 000.-

Total opptak

50 000,-

 

Regner med å bruke LRTimelapse til etterarbeid.

 

Min første tanke var: det er bedre å få for mye data enn for lite. RAW+jpeg, intervall 15 sek. Så begynte jeg å regne på det... 80TB! kan det stemme?

 

Hva om en kjører dette regimet, men tømmer hver uke(eller to),sletter alt overflødig og konverterer til komprimert DNG. Blir dette vanvittig uhåndterlige mengder?

 

Hva skal du bruke den filmen til?

Har du tenkt over at det vil ta godt over 19 timer å spille den av, med 30 bilder per sek i avspillingen?

Kanskje en Gopro er riktig valg?

 

Edit: Kanskje TO Gopro er riktig valg...

 

Skal i hovedsak brukes som dokumentasjon av en utbygging. Men utbyggingen foregår  på et spektakulært sted så nordlys ville jo være en fin bonus. Herav f1,4 og fullformat. 

 

Jeg er klar over at det er vanvittig mange bilder. kun en brøkdel vil bli brukt. Regner med at jo mer data en har jo større frihet senere. et bilde per 10-15 min ville holde plenty til det meste, men det ville være ergerlig å se i ettertid at en skulle hatt kortere intervall på enkelte sekvenser.

 

Mange slike "construction" filmer er fryktelig urolige. Med mye hav og himmel vil vel dette ta seg dårlig ut. Enkelte "change of season" bruker noe slikt som 1-2 fps og fader mellom dem. Selvfølgelig ikke en god løsning, men det ser mye roligere ut. Om en bruker 24 fps og fader mellom sekvenser med 15-20 sekund intervall, vil en kunne beholde farten men få et roligere bilde?

Lenke til kommentar

 

Mange slike "construction" filmer er fryktelig urolige. Med mye hav og himmel vil vel dette ta seg dårlig ut. Enkelte "change of season" bruker noe slikt som 1-2 fps og fader mellom dem. Selvfølgelig ikke en god løsning, men det ser mye roligere ut. Om en bruker 24 fps og fader mellom sekvenser med 15-20 sekund intervall, vil en kunne beholde farten men få et roligere bilde?

 

I prinsippet skal du bruke 7,5 sekund eksponering ved 15 sekund mellom bildene, det gir den mykeste overgangen fra bilde til bilde. I tillegg blir det da mindre behov for fullformat. Det er raske eksponeringer med lang tid mellom som gir skarpe overganger. Hvert enkelt bilde får bevegelsesuskarphet, men satt sammen til film blir det en naturlig overgang fra bilde til bilde. Ulempen er at ingen av bildene kan brukes som stillbilde, da ingen blir helt skarpe.

 

Du burde nesten hatt et variabelt nøytralfilter med en automatisk rotering gjennom døgnet, slik at dagtid dempes ned mens nattbildene går gjennom med minimum demping. Tror ikke det er noe som finnes, men alt kan jo lages. Uansett må du bruke fast lukkertid med auto-ISO og -blender, og objektiv med minst mulig minste blender (høyest mulig blendertall) for å få til dette. Gjerne kamera med lavest mulig base-ISO.

 

Gjerne 30 bilder per sekund ved avspilling.

 

Nattesekvensene vil stort sett være lite interessante, det er nok bare unntaksvis noe som skjer nattestid som er spennende nok til å ta med.

Lenke til kommentar

 

 

Mange slike "construction" filmer er fryktelig urolige. Med mye hav og himmel vil vel dette ta seg dårlig ut. Enkelte "change of season" bruker noe slikt som 1-2 fps og fader mellom dem. Selvfølgelig ikke en god løsning, men det ser mye roligere ut. Om en bruker 24 fps og fader mellom sekvenser med 15-20 sekund intervall, vil en kunne beholde farten men få et roligere bilde?

 

I prinsippet skal du bruke 7,5 sekund eksponering ved 15 sekund mellom bildene, det gir den mykeste overgangen fra bilde til bilde. I tillegg blir det da mindre behov for fullformat. Det er raske eksponeringer med lang tid mellom som gir skarpe overganger. Hvert enkelt bilde får bevegelsesuskarphet, men satt sammen til film blir det en naturlig overgang fra bilde til bilde. Ulempen er at ingen av bildene kan brukes som stillbilde, da ingen blir helt skarpe.

 

Du burde nesten hatt et variabelt nøytralfilter med en automatisk rotering gjennom døgnet, slik at dagtid dempes ned mens nattbildene går gjennom med minimum demping. Tror ikke det er noe som finnes, men alt kan jo lages. Uansett må du bruke fast lukkertid med auto-ISO og -blender, og objektiv med minst mulig minste blender (høyest mulig blendertall) for å få til dette. Gjerne kamera med lavest mulig base-ISO.

 

Gjerne 30 bilder per sekund ved avspilling.

 

Nattesekvensene vil stort sett være lite interessante, det er nok bare unntaksvis noe som skjer nattestid som er spennende nok til å ta med.

 

Det er vel ingenting som sier at eksponering skal være 1/2 X intervall.Det er vel strengt tatt kun en tommelfingerregel.E.eks på astro brukes ikke denne overhodet. Der er det gjerne så lang eksponering som brennvidden(eventuelt korrigert for breddegrad og utsnitt) tillater, og så kort intervall i forhold til eksponeringstid som kamera takler. Det jeg ikke skjønner er at behovet for bildekvalitet og tilgang på kvalitetsoptikk skal reduseres om en eksponerer i 7,5 sekund.

 

Det er vel heller ikke her problemet ligger. Som nevnt blir filmen 19 timer lang med intervall på 15 sek. Om en skal bruke et konstant intervall og bruke alle bildene blir intervallet kanskje to timer. Meget upraktisk med eksponeringstid på en time.

 

Variabelt nøytralfilter er en fantastisk ide! Et slags urverk med utskiftbare filter på en skive kanskje. Blir nok ikke å forsøke med det første, men en utrolig stilig tanke. 

 

Jeg kan være enig i at det kun unntaksvis skjer noe nattestid som er verd å ta med. På samme måte som det kun unntaksvis skjer noe på dagtid som det er verd å fotografere. Hvordan definerer en "natt" på 69 grader nord? Mener jeg har sett timelapse av nordlys. Enkelte av mine nordlysbilder ble tatt om natten. Her er en video av et byggeprosjekt der det tydelig foregår ting nattestid.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mange slike "construction" filmer er fryktelig urolige. Med mye hav og himmel vil vel dette ta seg dårlig ut. Enkelte "change of season" bruker noe slikt som 1-2 fps og fader mellom dem. Selvfølgelig ikke en god løsning, men det ser mye roligere ut. Om en bruker 24 fps og fader mellom sekvenser med 15-20 sekund intervall, vil en kunne beholde farten men få et roligere bilde?

 

I prinsippet skal du bruke 7,5 sekund eksponering ved 15 sekund mellom bildene, det gir den mykeste overgangen fra bilde til bilde. I tillegg blir det da mindre behov for fullformat. Det er raske eksponeringer med lang tid mellom som gir skarpe overganger. Hvert enkelt bilde får bevegelsesuskarphet, men satt sammen til film blir det en naturlig overgang fra bilde til bilde. Ulempen er at ingen av bildene kan brukes som stillbilde, da ingen blir helt skarpe.

 

Du burde nesten hatt et variabelt nøytralfilter med en automatisk rotering gjennom døgnet, slik at dagtid dempes ned mens nattbildene går gjennom med minimum demping. Tror ikke det er noe som finnes, men alt kan jo lages. Uansett må du bruke fast lukkertid med auto-ISO og -blender, og objektiv med minst mulig minste blender (høyest mulig blendertall) for å få til dette. Gjerne kamera med lavest mulig base-ISO.

 

Gjerne 30 bilder per sekund ved avspilling.

 

Nattesekvensene vil stort sett være lite interessante, det er nok bare unntaksvis noe som skjer nattestid som er spennende nok til å ta med.

 

Det er vel ingenting som sier at eksponering skal være 1/2 X intervall.Det er vel strengt tatt kun en tommelfingerregel.E.eks på astro brukes ikke denne overhodet. Der er det gjerne så lang eksponering som brennvidden(eventuelt korrigert for breddegrad og utsnitt) tillater, og så kort intervall i forhold til eksponeringstid som kamera takler. Det jeg ikke skjønner er at behovet for bildekvalitet og tilgang på kvalitetsoptikk skal reduseres om en eksponerer i 7,5 sekund.

 

Det er vel heller ikke her problemet ligger. Som nevnt blir filmen 19 timer lang med intervall på 15 sek. Om en skal bruke et konstant intervall og bruke alle bildene blir intervallet kanskje to timer. Meget upraktisk med eksponeringstid på en time.

 

Variabelt nøytralfilter er en fantastisk ide! Et slags urverk med utskiftbare filter på en skive kanskje. Blir nok ikke å forsøke med det første, men en utrolig stilig tanke. 

 

Jeg kan være enig i at det kun unntaksvis skjer noe nattestid som er verd å ta med. På samme måte som det kun unntaksvis skjer noe på dagtid som det er verd å fotografere. Hvordan definerer en "natt" på 69 grader nord? Mener jeg har sett timelapse av nordlys. Enkelte av mine nordlysbilder ble tatt om natten. Her er en video av et byggeprosjekt der det tydelig foregår ting nattestid.

 

Tar gjerne æren for ideen med motorisert drift av det variable nøytralfilteret, men selve filteret finnes. For eksempel: http://www.dx.com/no/p/ultra-slim-variable-neutral-density-nd2-nd400-fader-filter-black-58mm-142070#.Vtdw22D2aUk

Det du trenger å lage er noe som driver rotasjonen til filteret. Det er sikkert en enkel sak for de som kan slikt. For eksempel en egen lysmåler som styrer vinkelen til filteret.

Lenke til kommentar

 

Nikon Fm2 og Kodacrome 64 eller Tmax 100 var min ting

 

Alt er mulig, men uten å vite noe om hva du skal bruke resultatet til virker det fornuftig å tenke nøye gjennom både kvalitetskrav og bildefrekvens for å se om du kan redusere litt. D750 RAW-filer varierer fra rundt 27MB for 14 bit lossless komprimert RAW til rundt 19-20 MB for 12 bits og lossy komprimering.

 

Tar du utgangspunkt i minste RAW-størrelse + liten JPG (burde holde når du har RAW i tillegg) kan du komme unna med rundt 20 MB per bilde.

Antall eksponeringer blir 4 i minuttet, 240 i timen, 5760 i døgnet og 2 102 400 i året (hvis du unngår skuddår). For å gjøre det enkelt kan vi si 4 millioner bilder og 20 MB pr bilde så det blir uhorvelig mye data og anslaget ditt på 80 TB virker riktig.

 

Lukkeren i D750 er "garantert" til 150 000 bilder, men selv om lukkeren ofte vil vare mye lenger er det et stykke igjen til 4 millioner...

 

Jeg ville prøvd å finne et kamera med elektronisk lukker som tilfredstiller kvalitetskravene og kan settes opp for så lange serier.

 

Selv et enkelt kompaktkamera vil matche kvaliteten til Kodachrome 64, og veldig mange av dagens kameraer gir ekstremt bra bildekvalitet så det er ikke sikkert du trenger fullformat. Så mitt forslag er som nevnt å ta en seriøs vurdering av antall bilder du trenger og hvor avansert kamera du trenger. Sony fullformat modeller med elektronisk lukker, men du kan også finne elektroniske lukker i mye rimeligere speilløse MFT-kameraer fra f.eks Panasonic (mindre sensorstørrlese).

 

Det var noen insspill, lykke til med prosessen videre. Ville også prøvd å få tile en samtale med en som har mye erfaring med timelapse, det kan være en effektiv måte å få unna mane avklaringer. 

 

 

En kommer ikke i nærheten med Sony fullformat heller. Vanskelig å finne noe konkret fra Sony. De stiller ingen garantier. Det antydes at A7Rii kan holde til 500K.

 

15 sek er med andre ord utelukket. 15 min. er vel mer realistisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...