lashrasch Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø. Er det ikke enklest å ta et par test-eksponeringer, så finner du det? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø. Det vil du aldri finne her på den nordlige halvkule. Da vi ser ut mot ytterkantene av galaksen vår. Når det gjelder å finne melkeveien på himmelen er det ikke spesielt vanskelig. Last ned Stellarium still inn på Tromsø og velg tid. Eventuelt se etter Stjernebildet Kassiopeia det ser ut som en W og står høyt oppe på himmelen. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Er det en slik jeg trenger for å lage time lapse? http://dx.com/p/aputure-1-0-lcd-wired-timer-remote-shutter-release-for-canon-eos-1100d-60d-more-1-x-cr2023-118712 Ja, den skal fungere. Du kan også kjøpe Hähnel Giga T Pro II hos JapanPhoto. Dyrere, men har fordelen at man da også får en trådløs fjernutløser på kjøpet. Personlig bruker jeg et program som heter GBTimelapse en del, http://www.granitebaysoftware.com/Products/ProductGBTEOS.aspx. Men det er fordi jeg lager noen timelapse der jeg setter opp riggen med ekstern strømforsyning og sikret for at folk kan ta med seg noe (står inne, på avlukka plasser, montert på vegg osv). Lenke til kommentar
Simonhauan Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø. Er det ikke enklest å ta et par test-eksponeringer, så finner du det? Ser ut som at jeg må til den sørlige halvkule uansett for å få sett inn mot senter som Pc Lynet sier. Blir ikke så klok på hvordan man skal finne senteret av Melkeveien på himmelen Noen som kan forklare meg hvor på himmelen jeg skal rette kameraet for å få den i linsa? Bor i Tromsø. Det vil du aldri finne her på den nordlige halvkule. Da vi ser ut mot ytterkantene av galaksen vår. Når det gjelder å finne melkeveien på himmelen er det ikke spesielt vanskelig. Last ned Stellarium still inn på Tromsø og velg tid. Eventuelt se etter Stjernebildet Kassiopeia det ser ut som en W og står høyt oppe på himmelen. Skjønner, men for et herlig program Stellarium var da! Tusen takk for tipset Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Last ned Googles sky view app - så har du kontrollen... Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Her er en interesang lesning om valg av objektiver for natt timelapse.http://petapixel.com/2014/01/29/picking-great-lens-milky-way-photography/ Kombinerer 500 regelen (samme som 600 regelen, bare litt "sikrere") og brennvidde, blender for å regne ut hvor mye de kan samle lys. Stor blender har altså ikke alt å si.Håkki 2 Lenke til kommentar
goffen Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Et lite tips til alle Timelapsere: Sjekk prisen på g6 hus elektronisk lukker og innebygget intervalometer ) hos cyberphoto for tiden. -Goffen Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Polsk fotograf Maciej Winiarcyzk nordlys over Caithness i Skottland. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Hei! Tenkte det var på tide å bruke 60D'en min til timelapse. Men til det trenger jeg en "timer" right? Noen som kan anbefale en som gjør jobben bra til en grei pris? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Hei! Tenkte det var på tide å bruke 60D'en min til timelapse. Men til det trenger jeg en "timer" right? Noen som kan anbefale en som gjør jobben bra til en grei pris? Se første side i tråden for linker og navn for noen eBay-versjoner som gjør jobben. Endret 28. april 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Noen som har noen gode DIY motoriserte sliders tips bygget av deler lett tilgjengelig i Norge? Mine første TL https://www.youtube.com/watch?v=j8MaMOvOWQI Endret 15. juni 2014 av Rudde Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Det er også mulig å lage bevegelse ved å beskjære ut ulike deler av bildet. Her er ett program gratis opp til 1280*720 Panolapse Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er også mulig å lage bevegelse ved å beskjære ut ulike deler av bildet. Her er ett program gratis opp til 1280*720 Panolapse Tusen takk for tipset, en kamerat hadde faktisk fullversjon, testet litt med disse bildene idag men er fremdeles ganske kjedelig, så skal skaffe nye bilder en dag jeg har tid. Bestilte også en Flow-mow og håper den kan hjelpe med å lage litt bedre bilder. Og har fremdeles lyst til å bygge en motorisert glider. Lenke til kommentar
Navis Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Noen som vet om en billig timelapse timer til Canon EOS 700D? Usikker om mye av det billige på Ebay passer. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Noen som vet om en billig timelapse timer til Canon EOS 700D? Usikker om mye av det billige på Ebay passer. Jeg bruker denne http://www.ebay.com/itm/Timer-Remote-Cord-for-Canon-Rebel-X-XT-XTi-XS-XSi-T1i-T2i-T3i-T4i-T5i-T3-T5-/320464244466 Lenke til kommentar
Navis Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Noen som vet om en billig timelapse timer til Canon EOS 700D? Usikker om mye av det billige på Ebay passer. Jeg bruker denne http://www.ebay.com/itm/Timer-Remote-Cord-for-Canon-Rebel-X-XT-XTi-XS-XSi-T1i-T2i-T3i-T4i-T5i-T3-T5-/320464244466 Hvor lang tid tok frakten? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg fikk en timer i posten i dag. Tok 16 dager nøyaktig, stort sett alltid 2 uker fra Kina Hong Kong til Norge. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Tok en 3 timers timelapse idag hvor de siste bildene ente med å være helt sorte, er det noen "rette" auto instillinger jeg kan benytte når jeg tar timelapse? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hvis du bruker blenderprioritet vil du få ulik dybdeskarphet. Ved lukkerprioritet ulik bevegelse. Auto ISO kan brukes med fast blender og lukkertid men da mer støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå