Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bruker dere til å sette sammen bildene til video? Jeg brukte nå en time på å sette sammen 1000 jpeg-bilder (på 3 mb hver)

Enten gjør du det på en veldig tungvint måte, eller så trenger du en liten oppgradering av dataen din.

 

Jeg redigerer en fil i LR og syncer alle, tar en kjapp kikk gjennom for å se om alt ser greit ut, eksporterer til JPEG i 1080px vanligvis.

Importerer alle JPEG inn i after effects og lagrer i et passende format. Tror ikke jeg bruker mer enn 30 min på det (ca 500 bilder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er "kravene" for å kunne lage en timelapse av nattehimmelen? Jeg kommer vel ikke langt med 60D og kit-objektivet?

 

Kravene er egentlig ganske enkle. Det som må til er at du får eksponert nattehimmelen riktig. Etter det må du bare få tatt riktig antall bilder ift. lengde på klippet, EVNT. bare ta så mange bilder som det passer deg. Etterprosesseringen er jo redigeringen av bildene (redigerer et par av de første, og kopierer instillingene videre om du bruker raw). Så plasserer du de i et redigeringsprogram av eget ønske, og justerer lengdene (i tid) på bildene.

 

Det var kort forklart...

 

For å få eksponert nattehimmelen riktig, så må du til med en lukkertid som er litt lang. Typisk 10 sekunder og oppover. Her er to viktige regler: Bruk vid åpen blender (lavest f/ nummer) og 600-regelen. For at stjernene skal være skarpest mulig så må du ha vid åpen blender. Og 600-regelen låter som følger; 600 delt på brennvidden oppgitt i fullformat = lengste eksponeringstid (i sekunder). Her må man vite "crop-faktoren" på kameraet sitt, om man ikke har fullformat. Det er forskjellig fra merke til merke. De kan du lese her. For å finne brennvidden på sitt kamera (gitt crop), så ganger man brennvidden på objektivet med tallet funnet på siden jeg lenket til. I ditt tilfelle vil du da gjøre slik; 600/(18*1.6). Det gir deg da muligheten til å ha lukkeren åpen i 20.83 sekunder før du får "lange stjerner", altså at du får spor av stjernene. DET er ikke ønskelig på en timelapse.

 

Husk å fokusere nesten til uendelig , men bittelitt tilbake for å få stjernene helt skarpe (test først).

 

Da har du instillingene...

 

Finn en passende lokasjon for å ta bildene fra, gjerne der det er relativt mørkt, som oppe på et fjell etc. Og som du kanskje har skjønt så må du bruke en form for stativ, slider eller noe liknende. Når du har satt opp kameraet med de riktige instillingene, så er neste steg naturligvis å få tatt bildene.

 

Om du har lagt inn en firmware på kameraet som heter Magic Lantern, så er du på god vei, men om du ikke har det, så må du følge disse stegene.

Skaff deg et intervallometer. Det er en fjernutløser/fjernkontroll med ledning som utløser lukkeren ved bestemte tidspunkt som er stilt inn. F.eks. så vil du at kameraet skal til et nytt bilde hvert 60. sekund, og du har en lukker på 15. sekunder, som gir et mellomrom på 45. Så kan du stille inn at den skal ta x antall bilder, eller at den stopper når du trykker stopp, eller liknende.

 

Nå skal du ha et par hundre/tusen bilder etter nattens shoot. Da gjenstår ferdigstillingen av timelapsen. Hvilket redigeringsprogram du velger å bruke, er helt og holdent opp til deg. Selv ville jeg ha brukt After Effects, fordi jeg har tilgang på det (er jo også mulig å gå den ulovlige veien for å skaffe det også). Man vil normalt ha 24/25 bilder pr sekund (fps), for å få en fin flyt mellom bildene. Det vil da si at om du har 240 bilder, og lager filmen i 24fps, så blir filmen 10 sekunder lang. Mer enn det er det opp til deg som redigent å gjøre noe med, f.eks. panning/zooming i etterkant osv. Om du tok bildene i råformat, så kan du legge inn hele sekvensen i AE, og redigere det første bildet, så blir resten med på samme lasset. Det blir tidssparende, da du slipper å konvertere alle til JPG før du skal redigere, men det er opp til hver enkelt hvordan man løser dét.

Eksempel: Du er ute på lokasjon (i hvertfall kameraet) i 3 timer. Hvert bilde har en eksponeringstid på 15s, og du har stilt inn at kameraet "trykker på knappen" hvert 60. sekund. Da har du 3 timer (180 minutter), der du får tatt 180 bilder. Om du da redigerer det i 25fps så får du 7.2 sekunder med ferdig film.

 

Eksporteringsinstillingene kommer jo an på hvor filmen skal vises. Jeg eksporterer for det meste mine filmer i den oppløsningen som er høyest i forhold til hva som går opp med source-størrelsen. Men det er også opp til hver enkelt.

 

SÅNN, da har du satt sammen din første timelapse av nattehimmelen!

 

 

Nyttige ting å tenke på FØR du begir deg utenfor døra for å starte:

Formater alt av minnekort, og sjekk at de fungerer før du starter.

Lad opp batteri(ene), og sørg for at de(t) er med.

Ikke glem intervallometeret om du trenger det!

Planlegg shooten i forkant, da blir resultatet bedre.

Hvordan kommer været til å bli? - VIKTIG!

Kle deg godt, spesielt om det er kaldt ute, for dette tar tid.

Ta med niste om du planlegger å være ute LENGE, og du er langt hjemmefra.

Og for all del, ikke glem kameraet på pulten hjemme!

 

Det var noen punkter, og man finner mange flere. En nyttig app jeg har på Androiden min heter for Timelapse Toolkit (tror jeg betalte et par kroner for den), og er ganske grei å ha. Den kan kalkulere ut i fra hvor lenge du skal være der, hvor langt klippet skal være, hvor mange bilder i sekundet osv. Den har også en seksjon som viser når sola og månen går opp og ned. "Torch"-mode er det også, det skjermen blir lyst opp i rødt eller hvitt. Tips er det selvfølgelig der også.

 

Her er en video av en dag til natt-timelapse, der Preston forklarer hele prosessen, selv om den er litt annerledes enn vanlig nattehimmel-timelapse. Det finnes forskjellige metoder og gjøre det på, så du må bare finne den som passer best for deg.

 

 

Håper det var til hjelp!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan godt legge til at batterigrep er veldig fint å ha, spesielt når det er kaldt for då varer ikkje batteriet like lenge som vanleg.

Pluss at om kameraet står på to-tre-fire timar, som gjerne må til om du skal få nok sekund, er det veldig kjekt å ha varmeposer (du finn på Clas Ohlson sine nettsider, evt kjøp på G-sport, type til bruk på kalde hender og føtter). Dei festar du rundt objektivet, så slepper du å sjekke kameraet på slutten og oppdage at det dugga til etter litt over ein time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...