xRun Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Månen ødelegger jo en del, i tillegg til at jeg sto på et veldig lysforurenset sted, midt i byen. Merket at det kan være greit å skaffe noe varmeposer ja, for det ble frost på objektivet. . Url til videoen på Vimeo uten klammer eller tags. Bra test, og det ser ut som du får endel dugg eller frost på frontglasset som du sier, varmeposer anbefales. Fullmånen er også en veldig sterk lyskilde når vi eksponerer for stjernene, så det ville trolig vært nok med en halvmåne. Lyspunktet blir likevel sterkt nok til at den vil se nesten rund ut. Med en større vidvinkel, litt landskap i bildet, og enda et trinn høyere eksponering ville det blitt skikkelig kult. Bakken ville blitt eksponert nesten som i dagslys under månen, og stjernene ville fortsatt vært godt synlig i deler av himmelen som ikke domineres av månen. Ang. lysforurensning så er det et problem for slike motiv de fleste steder nær byer. I forhold til Bergen har jeg testet Kvamskogen som er et ski- og hytteområde ca. 5 mil østover, rundt 3 mil sør for Voss i luftlinje, og rundt 800m over havet. Selv der er det noe lysforurensning, men en markant bedring i forhold til her jeg bor 10 minutter utenfor sentrum. Mørke netter blir lett en besettelse når en først er bitt av basillen. Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Ja, jeg tror jeg skal prøve å dra litt unna neste gang jeg skal lage timelapse av stjernene. Så får jeg heller lage timelapse av trafikk osv der det er mye lys. Lastet opp videoen på nytt, denne gangen på youtube, da får jeg lov til å legge ut i 1080p. Er det bare hos meg, eller hakker stjernene bortover? Virker som alle HD-videoer jeg ser hakker hos meg, både i Firefox og IE. Skulle ikke være noe galt med PC`en heller, den skal være mer enn kjapp nok... Edit: I embeddinga hakket den ikke, men der kan man kun velge 720p. Hmmm Endret 19. oktober 2013 av Sjulimann Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Grunnen til at stjernene hakker bortover er at du har hatt for lang tid mellom hvert bilde på timelapsen. Hva var intervall mellom bildene og lukkertiden? 1 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hadde 32 sekunder lukkertid, og 34 sekunder intervall, så 2 sek mellom hvert bilde. Men det hakker ikke når jeg ikke bruker 1080p-visning i youtube, så jeg tror intervallet mitt var greit nok. Og når jeg ser videoen på PC`en min, så går det også smooth. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Trodde du mente det med at stjerne dine tegner streker pga. langlukkertid. Høres ut som noe galt med pcen din sin ytelse. Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) ops fikk ikke embedda en facebook film, men her er linken i hvertfall https://www.facebook.com/photo.php?v=10151942587550071¬if_t=like Tok det sist helg utforbi stavanger , en plass imellom lye og ålgård, var en utrolig flott natt, veldig stjerneklart var heldig og fikk med to stjerneskudd på timelapsen og Endret 21. oktober 2013 av topvulture Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 ops fikk ikke embedda en facebook film, men her er linken i hvertfall https://www.facebook.com/photo.php?v=10151942587550071¬if_t=like Tok det sist helg utforbi stavanger , en plass imellom lye og ålgård, var en utrolig flott natt, veldig stjerneklart var heldig og fikk med to stjerneskudd på timelapsen og Sikker på at det ikke er satelitter? 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Hvor mange bilder per sekund i videoen? Intervallet mellom bildene? Hvis det var meteorer(stjerneksudd) vil den kun sees på ett bilde, om det ikke var en skikkleig kraftig en som etterlot seg en røykhale. Her virker det som om streken beveger seg relativt sakte og er synelig over flere bilder. Er nok en satellitt eller fly. Endret 21. oktober 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Sjekk denne for eksempel. En drøss med fly og satelitter. Forsåvidt ganske tydelig i denne også. Endret 21. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Her kan man se hvordan stjerneskudd fremtrer på en timelapse. Godt mulig du har fått med noen. http://www.youtube.com/watch?v=gO4W4q7AsKI&feature=player_detailpage#t=125 Endret 21. oktober 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Her kan man se hvordan stjerneskudd fremtrer på en timelapse. Godt mulig du har fått med noen. Mange streker som minner om stjerneskudd, men det er ofte satelitter som reflekterer sola i mitt tilfelle. Noen blir overraskende lyssterke og overgår de fleste stjerner (om ikke alle) på himmelen. Og de er rimelig treige over himmelen. Lukkertiden var på 30 sek, til informasjon. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Tenkte på topvulture sin timelapse, ikke så lett å se på den pga dårlig facebook videokvalitet. Men fine timelapse du også har. Irdium flares overgår selv Venus heftig å se disse. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Tenkte på topvulture sin timelapse, ikke så lett å se på den pga dårlig facebook videokvalitet. Men fine timelapse du også har. Irdium flares overgår selv Venus heftig å se disse. Haha, beklager. Jeg tok bildene for å lage startrails, men slang de sammen for timelapse også Endret 21. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Har du de ferdig stackede bildene på nett? Gøy å se. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Har du de ferdig stackede bildene på nett? Gøy å se. Har ikke lagt de ut noe sted, men jeg kan legge de her. De var ganske store, så jeg legger de ut i 20Mpx. 1 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Takk for det. Ble ikke helt optimalt pga forurensing og ISO, men det var en grei test Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 hehe kan godt stemme at det ikke var stjerneskudd(vet ihvertfall første frame har ett stjerneskudd, men det kan dere ikke se i begynnelsen. Kvaliteten på facebook er ikke så dårlig når du tar på HD og fulll skjerm men mistet fordeom litt av informasjonen i bildet(spesielt den ene "trailen" som går direkte rett ned i bildet) Har jo skrudd ned tempoet bittelitt i filmen slik at den varer mer enn 4 sekunder(ble så trøtt så orket bare 100 bilder :/) Brukte vel 3200 iso, 12 sek lukkertid og 2,8 blender tror jeg, husker ikke helt 100% i farten. Brukte en nikon d90 med 18-105mm nikkor linsa, problemet med den linsa er at den faktisk mangler markør på hvor infinity er så sliter med å finne ut om jeg tok det klart eller ei(noe jeg egentlig ikke gjorde men takket være raw og lightroom så gikk det greit) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Hvor lang tid bruker dere til å sette sammen bildene til video? Jeg brukte nå en time på å sette sammen 1000 jpeg-bilder (på 3 mb hver) til timelapse, og det i laveste kvalitet tilgjengelig (320p eller noe..) Er det sånn at man bør sette det på over natten? Evt. kjøpe en bedre mac kanskje Og hvilken programvare bruker dere? Jeg brukte nå Lightroom til å redigere et bilde, syncet til resten av bildene, og satte sammen i slideshow med et preset jeg fant på nettet. Bedre måter? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg bruker LR til å eksportere bildene til jpeg. Jeg cropper blant annet til 16:9 og reduserer oppløsningen til 1920*1080 eller 1280*720.Så bruker jeg Quick Time Pro til å sette sammen bildefilene og lage timelapsen.How To Compile Time-Lapse Video with Quicktime 7 Pro Det tar ofte litt tid å sette sammen timelapsen om det er mange bilder og man vil ha god kvalitet. Endret 21. november 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå