Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, altfor lenge har utstyret mitt ligget å støvet ned. Har satt meg som mål nå å få til en dag til natt time lapse med Dynamic Perception dolly og det motoriserte pan/tilt hodet jeg kjøpte for lenge siden :)

 

Gjenstår å lage en kommunikasjonskabel mellom pan/tilt hodet og kontrolleren til det motoriserte dolly-systemet samt finne en kraftig ekstern batteripakke som kan drive laptopen min mye lengre enn det den kan i dag. Har kjøpt og tenke jeg skulle bruke GBTimelapse + 3 stk ND8 filtere for å få overgangen mellom dag til natt bra og uten flimring.

 

Gleder meg til å få startet opp igjen, nå venter eg bare spent på at delene skal ankomme!

Lenke til kommentar

Ah, trodde det var det samme jeg. Men noen av de opptrer som hvite kryss i lightroom, andre som hvite eller røde flekker. Fjerner de med spot tool, og det fungerer ganske bra, bare veldig tungvindt da man må eksportere to gangerer for å finne alle sammen. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synast den var veldig bra!

 

Har ikkje lest gjennom alle dei 40+ sidene så beklagar om dette ha vert spurt før.

 

Lurar på kva innstillingar man skal bruke når ein skal timelapse frå dag til natt eller natt til dag?

 

Tipper sjølvfølgjeleig at White Balance skal være på Manual, samen med Manual Fokus og fast F/Stop og ISO, men kva med lukker tiden?

 

Om den er på fast, for eksempel 100/1, så blir dette greitt nok for bilete av dagen, men når det kommer til natt delen av timelapsen, så blir det berre heilt mørk, møter same problem om eg skal bruke lang lukker tid, då blir bileta av dagen for lys mens natt delen blir fint. Skal man bruke AV modusen her? Så maskinen bestemmer sjølv lukkertid?

Endret av MPC
Lenke til kommentar

min første timelapse test

Veldig mange flotte klipp.

Et par tre av dem er litt bleke og kunne med fordel matche farge intensiteten i de beste klippene. Klippet med stranden i forgrunnen er så pass uskarpt at det kunne du med fordel droppe. Hadde du brukt hyperfokal distanse hadde det vært skarpt, både stranden og bakgrunnen.

 

Det som trekker mest ned er at hvertfall 8 av klippene heller ganske kraftig mot venstre.

Det er jo mulig å rette opp siden dette er 16:9 crop av bildene som utgjør timelapsen, så du har en del å gå på uten å miste vesentlig del av motivet. (Har sjekket i Photoshop at det ikke bare er jeg som "ser skjevt")

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Takker :)

 

aha, så jo at det var noe, men ikke riktig hva, da det ble litt dårlig med tid her. skal rette opp sekvensene når jeg får litt ledig tid.

 

Jeg ødela et par filter sånn at noe ble tatt uten filter, og klippet med stranden, der hadde akkurat kameraet falt ned et berg og skadet linsa - tok det med for godt mål :hm:

 

er brukt dolly og ellers alt på manuelt på et billig 550d.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...