Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.

Anbefalte innlegg

Jeg står i manual mode og jeg får kun endre på AEB exposure og ikke noe annet. Den står på 0, men tar likevel 3 bilder med forskjellige eksponeringer.

Det er hvor mange trinn du skal undereksponere eller overeksponere, du må inn i menyene og disable AEB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg prøver meg på å rendre en versjon i 15fps nå bare for å sjekke..

Lenge sia jeg har prøvd meg på dette nå, så det føles litt som å lære å krabbe helt på nytt..

Søkte opp et par eksempler på tuben også, det varierer hvordan jeg føler de får det til, så jeg er spent på hvordan dette blir også.. Men jeg skulle hatt mer RAM ser jeg, gleder meg til å bygge ny pc til sommern/høsten.

Lenke til kommentar

12,5 frames / sekund kan funke bra sålenge du interpolerer og dobler antall bilder/frames opp til 25.

Bare å bruke hvert bilde i to frames holder ikke. De interpolerte bildene må være en blanding av bildet før og etter.

Jeg har også prøvd åtte bilder og satt VirtualDub til å lage to interpolerte bilder mellom hvert av bildene. Funket ganske bra, men jeg vil jo aller helst unnå det :)

Lenke til kommentar

Hvor lavt kan man gå på frames pr sek uten at det blir for hakkete?

Jeg kjører på 24 nå, men jeg har tatt litt for lang tid mellom hvert bilde på det jeg lapset, så føler at ting skjer litt for fort.. Kan det gå greit på 15, eller blir det for trashy? Noen som har eksempelvideoer på 15fps?

Denne her er vel på ca 17 fps

http://youtu.be/TEslmNKueSc

Men det er da viktig at man bruker et redigeringsprogram som interpolerer på en god måte. Sony Vegas ser ut til å gjøre det.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg står i manual mode og jeg får kun endre på AEB exposure og ikke noe annet. Den står på 0, men tar likevel 3 bilder med forskjellige eksponeringer.

Det er hvor mange trinn du skal undereksponere eller overeksponere, du må inn i menyene og disable AEB

Hvis det er samme innstillinger på 500D som det er på min 600D (som jeg antar) så henger AEB inne i menyene sammen med den du kan stille på når du er i manual mode, derfor høres problemstillingen litt rar ut. Så lenge den står på null så skal den ikke ta tre forskjellige eksponeringer.

Det er kun i de andre kreative modusene man har behov for å velge antall trinn man under- eller overeksponerer, derfor er dette valget byttet ut med med AEB på «M».

(med forbehold om at jeg misforstår hva som menes her nå)

Lenke til kommentar

Ja, jeg prøver meg på å rendre en versjon i 15fps nå bare for å sjekke..

Lenge sia jeg har prøvd meg på dette nå, så det føles litt som å lære å krabbe helt på nytt..

Søkte opp et par eksempler på tuben også, det varierer hvordan jeg føler de får det til, så jeg er spent på hvordan dette blir også.. Men jeg skulle hatt mer RAM ser jeg, gleder meg til å bygge ny pc til sommern/høsten.

Ser du har fått det teknisk korrekte alternativet. Kort fortalt betyr det å bruke software til å regne ut hvordan bildet du mangler ser ut og få softwaren til å lage det. Dermed får du et bilde mellom alle du har fra før.

Men du kan f.eks også bruke lengre tid pr bilde osv - det kommer bare an på hvilket uttrykk du er ute etter. Jeg har en timelsapse jeg har laget som bruker 1 fram pr sekund. Det jeg imidlertid har gjort er at det er 1 sekund fading mellom bildene (kan gjøres i et videoredigeringsprogram som f.eks Pinnacle Studio 1x.) Dvs at halve bildet er en fading fra forrige bilde og halve bildet er en fading til neste. Da får du en mykere overgang.

Dette passer ikke til alle timelapser. Jeg har brukt det på en der jeg ville fremstille nordlyset slik det oppførere seg fremfor i "highspeed" slik de fleste timelapser gjør. Du kan se eksempelet mitt her: http://www.youtube.com/watch?v=DIn_vSSUY2w&list=UUjXJ8piQu1Og_kFv4gj-6Gg&index=3&feature=plcp

Jeg har brukt en av de samme sekvensene i denne også men da med 25 fps. Da ser du forskjellen på hvordan ting oppfører seg. Det er mer standard timelapse. Mens jeg i den første helst ville at man skulle kunne se hvordan nordlyset faktisk oppfører seg....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ajajaj, jeg ser at du har gjort gode valg med tanke på at det er bevisste valg. Virker som du har kontroll på det du driver med, jeg likte godt begge filmene, men den første viser som du sier og som du får frem godt i filmen hvordan nordlyset faktisk oppfører seg. Har ligget i snøen på finnmarksvidda og titta opp på nordlyset som danser.. Himmelsk! Takk for mimringen! :)

Jeg hadde på ND-filter og så lang lukkertid som jeg turte med tanke på at jeg starta å ta bilder om natta(riktignok med et lys rett over blomsten), men tenkte at dagslys og direkte sollys(som jeg valgte å la få lov å skinne inn, regnet med det skulle hjelpe blomsten å våkne litt mer enn om jeg lot lystette gardiner stenge lyset ute)..

Ble det riktig i min film mener du? Hehe.. Jeg bare rendra først i quicktime i 15fps, og så la jeg den inn i Premiere og der er jeg usikker på hvordan resten ble.. hehe.. Sånn er det å være nybegynner, man krysser fingrene og håper på det beste.. Og ja, jeg skjønte fort at jeg tabba meg ut med å ta kameraet på høykant, men feil må gjøres for å få de med på sjekklisten til neste video.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har vært en stund siden eg posted sist, lekte meg litt meir med heimelagd slider og endte med å kjøpe JuicedLink sin løsning med tank å motorisere den.

Etter mye om og men, tok eg meg endelig tid til å bøye til noken deler så eg kunne montere alt sammen og gi det ein kjapp test.

http://vimeo.com/41742671

Kommer til å teste meir når eg muligens finne tak i en tripod til, og får ordna noen små problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er usikker på om det har vært dekket før, men fant i alle fall ikke. Er det noen som har erfaring med leveringstid og toll på Dynamic Perception sine Dolly-pakker? Hvor mye kommer toll/moms på, og hvor lang leveringstid har DP?

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på om det har vært dekket før, men fant i alle fall ikke. Er det noen som har erfaring med leveringstid og toll på Dynamic Perception sine Dolly-pakker? Hvor mye kommer toll/moms på, og hvor lang leveringstid har DP?

Har hatt kontakt med dei, virker som det blir sendt ut ganske raskt. Virker som en veldig hyggelig fyr også :)

Momsen er på 25%.

Rekna litt på det, med Dolly-pakken + frakt, og 2 stativ med 1 stativhode + frakt på det frå Japanphoto, kjem det til sammen på rundt 12-13000.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, hei!

Nettopp gjort mitt første forsøk på en liten tamelapse, og det frister absolutt til gjentakelse :)

Jeg har brukt lightroom til redigere raw-filene, også eksportert som film via slideshow panelet med en egen preset for å gi 24fps 1080p. Men når jeg ser på filmen etterpå matcher ikke fargene og kontrasten helt slik som jeg ser enkelt bildene.

Her er et enkelt av bildene fra serien eksportert fra lightroom.

post-179039-0-17568800-1340388864_thumb.jpg

Mens dette er et screenshot fra filmen:

post-179039-0-27775200-1340388908_thumb.jpg

Det siste bildet ser for meg ut til å ha my blassere farger, spessielt tydelig i den grønne forgrunnen.

Har lest at bilder og video har et grunnleggende forskjellig måte å behandle farger, og at dette ikke er et helt uvanlig problem. Lurer derfor på om noen andre her har erfaringer med det samme, og hvordan man håndterer dette? Er det best å bruke et egnet program som kan ta seg av fargestyring av filmer og gjøre noen endringer der på den ferdige filmen, eller er det noe jeg kan gjøre før jeg kommer så langt i lightroom?

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å eksportere bildene for så å sette sammen til timelapse i et egnet program. Om du bruker OS X fungerer Motion finfint til det (3-400kr på AppStore). Til Windows er jeg ikke helt sikker på hva som finnes.

LRTimelapse kan være lurt å kjøre på bildene før du eksporterer. Programmet kompanserer for mikroforskjeller i eksponering mellom hvert bilde, sånn at det ferdige resultatet ikke flimrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...