iverha2 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 DjIcet, viss du ser på himmelen, ser det ut som du ofte har overredigert himmelen (typisk for mykje saturation og luminance). Blir tydelege pikslar overalt. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Her er min nye time lapse som jeg laget i November og Desember. Hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=YsIZHgfCO8w Meget bra, men det er et eller annet med fargene på himmelen inn i mellom ja. Har du brukt pc på dette eller må du ha mac for å behandle så mye på en gang? Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 DjIcet, viss du ser på himmelen, ser det ut som du ofte har overredigert himmelen (typisk for mykje saturation og luminance). Blir tydelege pikslar overalt. Trodde det var imovie som vil komprimere filen som gjorde det? Hvis det er det klippet med et hus mellom nokken trær på natten du tenker mest på, så er ikke den himmelen så veldig redigert. Men ja har skrudd opp saturation litt. Kan prøve å justere det ned litt. Takk for tipset. Her er min nye time lapse som jeg laget i November og Desember. Hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=YsIZHgfCO8w Meget bra, men det er et eller annet med fargene på himmelen inn i mellom ja. Har du brukt pc på dette eller må du ha mac for å behandle så mye på en gang? Takk. Man hadde nok klart dette på pc. Tom Lowe bruker en "gamer pc", som han selv sier for å redigere sine filmer. Han bruker forresten After Effects og Premiere Pro. Sku ønske lommeboken sa ja til å kjøpe sånt ja. Eg bruker Mac mini'en min til redigering. Lenke til kommentar
Morten Berg Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 DjIcet, viss du ser på himmelen, ser det ut som du ofte har overredigert himmelen (typisk for mykje saturation og luminance). Blir tydelege pikslar overalt. Trodde det var imovie som vil komprimere filen som gjorde det? Hvis det er det klippet med et hus mellom nokken trær på natten du tenker mest på, så er ikke den himmelen så veldig redigert. Men ja har skrudd opp saturation litt. Kan prøve å justere det ned litt. Takk for tipset. Her er min nye time lapse som jeg laget i November og Desember. Hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=YsIZHgfCO8w Meget bra, men det er et eller annet med fargene på himmelen inn i mellom ja. Har du brukt pc på dette eller må du ha mac for å behandle så mye på en gang? Takk. Man hadde nok klart dette på pc. Tom Lowe bruker en "gamer pc", som han selv sier for å redigere sine filmer. Han bruker forresten After Effects og Premiere Pro. Sku ønske lommeboken sa ja til å kjøpe sånt ja. Eg bruker Mac mini'en min til redigering. Jeg slet også med komprimeringen i imovie- så jeg har nettopp lansert en ny versjon av "Norway" der jeg importerte raw filene rett inn i After Effects. Det er mildt sagt stor forskjell på imovie versjonen og After Effects versjonen. Dere kan lese mer om fremgangsmåten og finne link til den nye versjonen her: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.344572438903414.94648.301245783236080&type=1 Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Her er min nye time lapse som jeg laget i November og Desember. Hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=YsIZHgfCO8w Synes den var veldig bra. Dette kan du :-) Kudos Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 DjIcet, viss du ser på himmelen, ser det ut som du ofte har overredigert himmelen (typisk for mykje saturation og luminance). Blir tydelege pikslar overalt. Trodde det var imovie som vil komprimere filen som gjorde det? Hvis det er det klippet med et hus mellom nokken trær på natten du tenker mest på, så er ikke den himmelen så veldig redigert. Men ja har skrudd opp saturation litt. Kan prøve å justere det ned litt. Takk for tipset. Her er min nye time lapse som jeg laget i November og Desember. Hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=YsIZHgfCO8w Meget bra, men det er et eller annet med fargene på himmelen inn i mellom ja. Har du brukt pc på dette eller må du ha mac for å behandle så mye på en gang? Takk. Man hadde nok klart dette på pc. Tom Lowe bruker en "gamer pc", som han selv sier for å redigere sine filmer. Han bruker forresten After Effects og Premiere Pro. Sku ønske lommeboken sa ja til å kjøpe sånt ja. Eg bruker Mac mini'en min til redigering. Jeg slet også med komprimeringen i imovie- så jeg har nettopp lansert en ny versjon av "Norway" der jeg importerte raw filene rett inn i After Effects. Det er mildt sagt stor forskjell på imovie versjonen og After Effects versjonen. Dere kan lese mer om fremgangsmåten og finne link til den nye versjonen her: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.344572438903414.94648.301245783236080&type=1 Den prosessen du beskriver høres veldig bra ut. Grunnen til at jeg redigerer i imovie er at lommeboken ikke har tillatt After Effects ennå. Redigerer først bildene i Lightroom og setter hvert klipp sammen til film der. Så setter jeg klippene sammen i imovie med musikk, overganger og intro. Har lyst på After Effects og Premiere Pro, men som sagt, lommeboken sier nei. Lenke til kommentar
Morten Berg Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Lenke til kommentar
Morten Berg Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp når jeg så forskjellen på imovie og After Effects versjonen. Nå kjenner ikke jeg så godt til Premiere Pro, men hvis man kan redigere i 16 bit, så er det kanskje et alternativ? Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp når jeg så forskjellen på imovie og After Effects versjonen. Nå kjenner ikke jeg så godt til Premiere Pro, men hvis man kan redigere i 16 bit, så er det kanskje et alternativ? Når Premiere Pro støtter RED og er godt nok for Tom Lowe, så tror eg det skal vere godt nok for de fleste. Gjør du time lapsene helt ferdig i After Effects eller gjør du mer i et annet program etterpå? Har aldri vært borti After Effects før, så vet ikkje helt ka muligheter man har der. Lenke til kommentar
Morten Berg Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp når jeg så forskjellen på imovie og After Effects versjonen. Nå kjenner ikke jeg så godt til Premiere Pro, men hvis man kan redigere i 16 bit, så er det kanskje et alternativ? Når Premiere Pro støtter RED og er godt nok for Tom Lowe, så tror eg det skal vere godt nok for de fleste. Gjør du time lapsene helt ferdig i After Effects eller gjør du mer i et annet program etterpå? Har aldri vært borti After Effects før, så vet ikkje helt ka muligheter man har der. Hele filmen er laget med Photoshop, After Effects og Adobe Media Encoder (som følger med After Effects). Dette er en ganske tidkrevende fremgangsmåte. Bare det å lage en sekvens der jeg importerer raw filene i After Effects for så å gjøre dem om til en mov-fil kan ta bortimot 45 minutter. Hver sekvens i filmen min på over 6 minutter har blitt laget på denne måten, så det har tatt litt tid for å si det mildt. Etter å ha laget alle sekvensene, importerer jeg alle mov filene inn i After Effects på nytt og setter de sammen. Deretter er det bare å rendre en gang til, noe som tok drøye 2 timer når jeg lagde filmen. Siste del av prosessen var å gjøre om mov filen (som var på hele 54 GB) om til h.264 formatet i Adobe Media Encoder og deretter laste filen opp på internett. Endret 14. januar 2012 av Morten Berg Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp når jeg så forskjellen på imovie og After Effects versjonen. Nå kjenner ikke jeg så godt til Premiere Pro, men hvis man kan redigere i 16 bit, så er det kanskje et alternativ? Når Premiere Pro støtter RED og er godt nok for Tom Lowe, så tror eg det skal vere godt nok for de fleste. Gjør du time lapsene helt ferdig i After Effects eller gjør du mer i et annet program etterpå? Har aldri vært borti After Effects før, så vet ikkje helt ka muligheter man har der. Hele filmen er laget med Photoshop, After Effects og Adobe Media Encoder (som følger med After Effects). Dette er en ganske tidkrevende fremgangsmåte. Bare det å lage en sekvens der jeg importerer raw filene i After Effects for så å gjøre dem om til en mov-fil kan ta bortimot 45 minutter. Hver sekvens i filmen min på over 6 minutter har blitt laget på denne måten, så det har tatt litt tid for å si det mildt. Etter å ha laget alle sekvensene, importerer jeg alle mov filene inn i After Effects på nytt og setter de sammen. Deretter er det bare å rendre en gang til, noe som tok drøye 2 timer når jeg lagde filmen. Siste del av prosessen var å gjøre om mov filen (som var på hele 54 GB) om til h.264 formatet i Adobe Media Encoder og deretter laste filen opp på internett. Er vel ganske lite poeng i å eksportere ut i Animation-format, med mindre du har tenkt å vise det i 4K i ein kinosal.. Sjøl bruker eg Apple Pro Res (ikkje HQ, er liten forskjell i kvalitet, men stor forskjell i filstørrelse). Er sjølvsagt opp til deg, men du vil vel slite med å spele av ei fil på 54 GB uansett. Lenke til kommentar
Morten Berg Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Ja, After Effects koster endel kroner desverre. Men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte programmet når jeg ser at bildekvaliteten blir vesentlig bedre. Ja, så det veldig godt på de bildene du hadde lagt ut på facebook. Så After Effects hoppet ganske mange hakk opp på prioriteringslisten min. Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp når jeg så forskjellen på imovie og After Effects versjonen. Nå kjenner ikke jeg så godt til Premiere Pro, men hvis man kan redigere i 16 bit, så er det kanskje et alternativ? Når Premiere Pro støtter RED og er godt nok for Tom Lowe, så tror eg det skal vere godt nok for de fleste. Gjør du time lapsene helt ferdig i After Effects eller gjør du mer i et annet program etterpå? Har aldri vært borti After Effects før, så vet ikkje helt ka muligheter man har der. Hele filmen er laget med Photoshop, After Effects og Adobe Media Encoder (som følger med After Effects). Dette er en ganske tidkrevende fremgangsmåte. Bare det å lage en sekvens der jeg importerer raw filene i After Effects for så å gjøre dem om til en mov-fil kan ta bortimot 45 minutter. Hver sekvens i filmen min på over 6 minutter har blitt laget på denne måten, så det har tatt litt tid for å si det mildt. Etter å ha laget alle sekvensene, importerer jeg alle mov filene inn i After Effects på nytt og setter de sammen. Deretter er det bare å rendre en gang til, noe som tok drøye 2 timer når jeg lagde filmen. Siste del av prosessen var å gjøre om mov filen (som var på hele 54 GB) om til h.264 formatet i Adobe Media Encoder og deretter laste filen opp på internett. Er vel ganske lite poeng i å eksportere ut i Animation-format, med mindre du har tenkt å vise det i 4K i ein kinosal.. Sjøl bruker eg Apple Pro Res (ikkje HQ, er liten forskjell i kvalitet, men stor forskjell i filstørrelse). Er sjølvsagt opp til deg, men du vil vel slite med å spele av ei fil på 54 GB uansett. Har ikke sjans å spille av mov filen nei, men etter hva jeg har lest så er ikke After Effects like bra til å komprimere filene slik som Adobe Media Encoder.Jeg har bare hatt After effects i noen måneder, så jeg er på ingen måte ekspert på programmet. Jeg har bare fulgt tutorials jeg har funnet på nettet. Endret 14. januar 2012 av Morten Berg Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har bestilt meg GoPro Hd Hero2 og ser at det har timelapse-funksjon innebygget. Er det noen her som har prøvd å lage timelapse med et slikt kamera før, og som kan fortelle meg i korte trekk hvordan det gjøres? Spør ikke om dette fordi jeg ikke gidder å lese selv, men fordi jeg har lyst til å lese erfaringer. Har ikke kameraet før et par dager ut i neste uke, og vil helst starte med timelapse så fort som mulig etter at pakken har kommet på postkontoret. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har bestilt meg GoPro Hd Hero2 og ser at det har timelapse-funksjon innebygget. Er det noen her som har prøvd å lage timelapse med et slikt kamera før, og som kan fortelle meg i korte trekk hvordan det gjøres? Spør ikke om dette fordi jeg ikke gidder å lese selv, men fordi jeg har lyst til å lese erfaringer. Har ikke kameraet før et par dager ut i neste uke, og vil helst starte med timelapse så fort som mulig etter at pakken har kommet på postkontoret. Har brukt GoPro HD til timelapse og det er gjort på et par klikk med knappene. Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har bestilt meg GoPro Hd Hero2 og ser at det har timelapse-funksjon innebygget. Er det noen her som har prøvd å lage timelapse med et slikt kamera før, og som kan fortelle meg i korte trekk hvordan det gjøres? Spør ikke om dette fordi jeg ikke gidder å lese selv, men fordi jeg har lyst til å lese erfaringer. Har ikke kameraet før et par dager ut i neste uke, og vil helst starte med timelapse så fort som mulig etter at pakken har kommet på postkontoret. Har brukt GoPro HD til timelapse og det er gjort på et par klikk med knappene. Bra! Regner med at jeg setter meg ganske fort inn i det. Er det noen som vet ca. hvor lang film man vil kunne få med ett batteri og minnebrikke på 32gb? Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har bestilt meg GoPro Hd Hero2 og ser at det har timelapse-funksjon innebygget. Er det noen her som har prøvd å lage timelapse med et slikt kamera før, og som kan fortelle meg i korte trekk hvordan det gjøres? Spør ikke om dette fordi jeg ikke gidder å lese selv, men fordi jeg har lyst til å lese erfaringer. Har ikke kameraet før et par dager ut i neste uke, og vil helst starte med timelapse så fort som mulig etter at pakken har kommet på postkontoret. Jeg har testet timelapse med den gamle goproen og det fungerer greit. Imidlertid vil du få en del "flickering" som er at noen bilder blir mørkere eller lysere enn andre fordi du ikke kan velge en fast manuell lukkertid/blender, men den foretar autolysmåling til hvert bilde. Dermed er du prisgitt automatikken i kameraet og dersom en bil lyser mot kameaet i ett bilde og ikke i det neste vil de eksponeres forskjellig. Dette kan du imidleritd rette noe på om du f.eks bruker LRTimpelapse i kombiansjon med Lightroom f.eks, men da er vi allerede over på komplisert software og ikke noe jeg vil anbefale for en "nybegynner". Vær også oppmerksom på at den ikke egner seg så godt i dårlig lys som f.eks en speilrefleks og du vil neppe kunne få til den typen timelapser der du ser stjerner osv, men den er kurant på dagtid. F.eks har brutter og venner laget noen artige der de til en frokost satt den til å ta bilde hvert annet sekund og monterte den på toppen av et tidsur slik at den roterte en hel runde på 1 time. Ga en ganske artig effekt. Så den fungerer greit så lenge du vet om begrensningene. Skal du lage noe spektakulært bør du enten over på litt mer egnet utstyr eller ha fantasien i orden og komme med ideer folk ikke har sett før. Som f.eks ideen med eggkokeren så den roterer osv... Ethvert videoredigeringsprogram som lar deg importere bilder og sette varigheten av hvert enkelt bilde vil i grunn fungere til å sy sammen med. Så er det opp til kreativiteten å komme opp med noen gode ideer ut fra hvilke begrensninger kamera og evt software man bruker legger av begrensninger.... Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har bestilt meg GoPro Hd Hero2 og ser at det har timelapse-funksjon innebygget. Er det noen her som har prøvd å lage timelapse med et slikt kamera før, og som kan fortelle meg i korte trekk hvordan det gjøres? Spør ikke om dette fordi jeg ikke gidder å lese selv, men fordi jeg har lyst til å lese erfaringer. Har ikke kameraet før et par dager ut i neste uke, og vil helst starte med timelapse så fort som mulig etter at pakken har kommet på postkontoret. Har brukt GoPro HD til timelapse og det er gjort på et par klikk med knappene. Bra! Regner med at jeg setter meg ganske fort inn i det. Er det noen som vet ca. hvor lang film man vil kunne få med ett batteri og minnebrikke på 32gb? Det kommer helt an på hvor tett du setter den til å ta bilder. Jeg har med min gamle tatt sekvenser over 3 timer med bilde hvert 5. sekund. og enda var ikke batteriet tomt. Plass på brikken tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Selv med min 5D speilrefleks tar jeg et par tusen bilder i full jpg-kvalitet på en 16GB-brikke og Goproen lager på langt nær så store filer pr bilde. Hvor lang filmen blir avhenger av hvor fort du spiller av bildene. I mitt tilfelle tok jeg altså hvert 5. sekund over 3 timer noe som gir 12 bilder i minuttet *60 minutter er 720 i timen *3 timer = 2160 bilder. Dersom du spiller av 25 bilder i sekundet så blir det ca 86 sekunder altså 1 minutt og 26 sekunder, men du kan senke avspillingen noe. Jeg har testet med 12 bilder pr sekund f.eks og det går greit i en del tilfeller og da dobler du også tiden på sekvensen, men dette finner du ut etterhvert med litt testing.... Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 @Espen Ørud: Tusen takk for svar! For forumet sin skyld gidder jeg ikke å quote alt det du skrev :-) Jeg er klar over at det ikke vil bli like bra effekt som med et speilrefleks, men det er kjekt å vite om begrensningene og så håper jeg at GoProen kan gjøre at jeg får mer sansen for timelapse og tar steget opp til speilrefleks. Har et 7D og et 450D som jeg i fjor planla å lage timelapser med, kjøpte timer også, men fikk aldri helt teken på dette med lukkertid, intervaller osv osv. Derfor håper jeg som sagt GoProen skal bidra til at jeg får mer sansen for dette, og at jeg snart produserer masse filmer og legger ut på forumet her. Driver også å bygger en dolly, så vi får se om det blir noe av :-) Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hei peeps. Har ein problemstilling. Hvordan får man flawless timelapse uten eksponeringsforskjell ved f.eks soloppgang? Ved manuell-innstilling vil det bli mørkt i starten og lyst på slutten, og ved auto vil alt gå opp som en jo-jo. Må man ha en timelapse-kontroll for å få det til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå