Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er fortsatt ikke helt "i mål" med tanke på arbeidsflyten i premiere pro, så for meg ligger Sony Vegas godt i fingrene enda, men begge de programmene er veldig gode. Hille er inne på noe viktig spør du meg, siden du lettere får et godt timet klipp om du får rendret det du jobber med slik at du kan fintune klippet etterpå.

I fullversjon så koster begge programmene noe penger, menneh.. Som de sier, programmene finnes i prøveversjoner, og jeg selv digger gratisprogrammer..!

Lenke til kommentar

Faen ta.

Har en del flickering på nyaste timelapsen. Har prøvd GBDeflicker trial, men er dyrt for en plugin. Noken som har erfaring med color stabilizer i After Effects?

Forresten funne ut at det er mykje lettare å sette sammen bildene i AE enn i Quicktime Pro. :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Knallbra tråd - en haug med nyttige tips her, så jeg bestemte meg for å teste dette ut. :)

Det ble litt mørkt mot slutten ,men er vell ungåelig siden man jeg hadde WB på manuel.

Også mange fine timelapser her inne folkens!

Forøvrig var det 520bilder,8sec interval, 24fps. Vet ikke om dette ble litt for fort men..

http://www.youtube.com/watch?v=Wfo-R3jriAY&feature=channel_video_title

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt en del angående om å ta bilder av stjernehimmelen å det virker veldig interesant. Noen sier 55-60sec interval, minste blender ca 2.8 ,men i mitt tilfeller rundt 3.5/4 og shutter på ca 20-30 sekunder. ISO varieri fra dslr til dslr ser det ut some av det jeg har lest.

Noe rundt 1600-3600 brukes mest hvist ikke jeg tar helt feil. Men uansett jeg tenkte å ta meg en tur ut i helgen å prøve dette ut. 55-60 interval,f minste som jeg kan ha(sigma 10-20mm 4,5-6) dog jeg kan også bruke 50mm 1.8g ,men her det blir jo meget lite som blir tatt av himmelen her da og shutter på rundt som nevnt ca 30.

Andre ting som jeg har lest meg til er å ha alt på manualt. Obkjetivet manu,hvitbalanse,fokus og priorhjulet M.

Noen som har tips til meg før jeg drar ut, mere enn det jeg vet nå eller holder det - er jo egentlig bare å prøve.

/Jann

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt en del angående om å ta bilder av stjernehimmelen å det virker veldig interesant. Noen sier 55-60sec interval, minste blender ca 2.8 ,men i mitt tilfeller rundt 3.5/4 og shutter på ca 20-30 sekunder. ISO varieri fra dslr til dslr ser det ut some av det jeg har lest.

Noe rundt 1600-3600 brukes mest hvist ikke jeg tar helt feil. Men uansett jeg tenkte å ta meg en tur ut i helgen å prøve dette ut. 55-60 interval,f minste som jeg kan ha(sigma 10-20mm 4,5-6) dog jeg kan også bruke 50mm 1.8g ,men her det blir jo meget lite som blir tatt av himmelen her da og shutter på rundt som nevnt ca 30.

Andre ting som jeg har lest meg til er å ha alt på manualt. Obkjetivet manu,hvitbalanse,fokus og priorhjulet M.

Noen som har tips til meg før jeg drar ut, mere enn det jeg vet nå eller holder det - er jo egentlig bare å prøve.

/Jann

Du bær sørge for å komme noe under 30 sekunder i lukkertid da den lukkertiden vil tegne stjernene som striper, spesielt i kantene av et vidvinkelobjektiv som Sigma sin 10-20mm. Det er bedre å isokompensere for å presse ned lukkertiden. Ta gjerne testeksponeringer først og kontroller sepseielt stjernene ute i kantene, ved for lange eksponeringer tegnes de som striper og ikke prikker. For meg trekker det i hvertfall ned et bilde, men det er ikke sikkert det gjør så mye timelapsemessig og det er heller ikke sikkert du selv synes det er sjenerende...

Lenke til kommentar

Sant det, jeg skal prøve meg fram fra 15-25s shutter å se hva jeg får samt sprette opp ISO. Er vell bare å prøve egentlig ,men takker for svar å tips uansett.

Jeg skulle strengt talt ha hatt ett bedre å mere lyssterk obkjetiv med f på 2.8 noe i den duren ,men dem koster noe uheldighvis.. for å ta timelapse bilder av stjernehimmelen. Får se hva lønningen sier til meg neste måned. :)

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har funnet ut så er melkeveien ikke ideelt fra de nordlige deler av Norge. Og kun i sørlige deler er den tidvis synlig over horisonten og så vidt jeg har skjønt klaffer dette også heller dårlig med når det er natt. Dersom du søker det samme spørsmålet på nett på engelsk så finner du gode svar allerede postet i forskjellige fora og også en bruksanvisning til hvordan du finner ut når melkeveien kan sees og i hvilken retning.

Lenke til kommentar

Melkeveien er vel synlig hele natten selv i norge. Kassiopeia som ser ut som en W på himmelen ligger i melkeveien, det samme gjør Orion som kun er synlig i fra tidlig høsten til sein vår. Hvis det er mørkt ute kan du også lett se stripen der det er mest stjerner, det er melkeveien. Mens vi her på den nordlige halvkule ser på ytterkanten, ser de på den sørlige halvkule inn mot sentrum av galaksen vår.

Last ned gratis Stellarium der kan du taste inn ditt sted å få oversikt over hvor stjernene og planetene befinner seg.

Lenke til kommentar

Enkel DIY styring for panorering timelapse. Her burde det jo også være muligheter for å utvikle dette til å styre kamera bevegelse på en slider e.l.. Morsomt prosjekt for en ivrig DIY'er.

Video 1

http://www.youtube.com/watch?v=xJOx7wtt62Q&feature=youtu.be

Oppdatering av prosjektet i video 1.

http://www.youtube.com/watch?v=Tjxv65dgkAY&feature=watch_response

Kommer fra denne web siden; GetawayMoments

Her er et liknende prosjekt, men med IKEA timer (fra samme web side); http://www.getawaymo...-ikea-time.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...